101
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

همین جهت می‏ستاید.۱ همچنین در برخی دیگر از روایات، از تعبیر «حکمت» استفاده شده است. امام علیعلیه السلام قضای الهی را حکیمانه و عالمانه می‏داند.۲

خواست خداوند ـ‏ هر چند ناخوشایند به نظر آید ـ ‏، از خواست بشر ـ‏ هر چند خوشایند به نظر آید ـ‏، بهتر است؛ زیرا خواست خداوند متعال، مبتنی بر خیر پنهان، امّا پایدار است و خواست بشر، مبتنی بر خیر آشکار و شرّ پنهان و پایدار.۳ امام صادق علیه السلام حکایت جالبی را نقل می‏کند. ایشان می‏فرماید: بنی اسرائیل نزد موسی علیه السلام آمدند و از او خواستند که از خداوند عزّ و جلّ درخواست کند تا هر گاه آنان اراده کردند، آسمان را برایشان بباراند و هر گاه آنان اراده کردند، آن را از باریدنْ باز دارد. موسی علیه السلام نیز خواسته آنان را از خداوند عزّ و جلّ درخواست نمود. خداوند فرمود: «ای موسی! باشد [پذیرفتم].»

موسی علیه السلام آنان را باخبر کرد. پس به کشت همه دانه‏ها پرداختند و چیزی را فروگذار نکردند. سپس بر پایه اراده‏شان، بارش باران را درخواست نمودند و بر پایه اراده‏شان از آن جلوگیری کردند. در نتیجه، کشتزارهایشان چنان پُربار شد که محصول آنها همانند کوه‏ها و نیزارها گردید. سپس درویدند و کوبیدند و باد دادند؛ امّا چیزی به دست نیاوردند. پس نزد موسیعلیه السلام فریاد و ناله سر دادند و گفتند: ما از تو درخواست کردیم که از خدا بخواهی که هر گاه ما اراده کردیم، آسمان را بر ما بباراند. خدا خواسته ما را پذیرفت و سپس آن را بر ضرر ما گرداند! موسیعلیه السلام گفت: پروردگارا! بنی اسرائیل، از کار تو به فریاد آمدند.

خدا فرمود: «ای موسی! برای چه؟». گفت: از من درخواست کردند که از تو بخواهم هر گاه آنان اراده کردند، آسمان را ببارانی و هر گاه اراده کردند، آن را از بارش باز داری. تو هم پذیرفتی؛ امّا آن را به ضررشان گرداندی! خدا فرمود: «ای موسی! من برای بنی اسرائیل، تقدیر کرده بودم؛ ولی آنان به مقدّرات من راضی نشدند. پس خواسته‏شان را پذیرفتم و ​

1.. امام زین العابدین علیه السلام ـ مِن دُعائِهِ فِی المَحذوراتِ ـ : اللّهمَّ لَک الحَمدُ عَلى حُسنِ قَضائِک، وبِما صَرَفتَ عَنّی مِن بَلائِک، فَلا تَجعَل حَظّی مِن رَحمَتِک ما عَجَّلتَ لى مِن عافِیتِک، فَأَکونَ قَد شَقیتُ بِما أحبَبتُ وسَعِدَ غَیری بِما کرِهتُ؛ (الصحیفة السجادیة، ص۷۷، دعای ۱۸).

2.. أمرُهُ قَضاءٌ وحِکمَة، ورِضاهُ أمانٌ ورَحمَة، یقضی بِعِلمٍ ویعفو بِحِلمٍ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۶۰).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: اِختِیارُ اللّهِ لِلعَبدِ ما یسوؤُهُ، خَیرٌ مِنِ اختِیارِهِ لِنَفسِهِ ما یسُرُّهُ (تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۱۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
100

خیر بودن تقدیر

پیش از این روشن شد که تقدیر خداوند متعال، مبتنی بر خیر است. یکی از ابعاد باور توحیدی، «خیر بودن قضای الهی» است که ریشه در حکمت او دارد. آنچه را که خداوند متعال تقدیر و حکم می‏کند، بر خیر، استوار است و اساساً معنا ندارد که خداوند، کاری جز خیر انجام دهد. حکمت، از صفات خداوند متعال است و بیانگر آن است که او در ذات خود، حکیم است و هر آنچه انجام می‏دهد نیز جز به مصلحت نیست. از این رو، هر آنچه خداوند تقدیر و حکم می‏کند، چه در تشریع باشد و چه در تکوین، جز خیر نیست،۱ چه نعمت فراوان باشد و چه مصیبت‏های دردناک!۲

صهیب نقل می‏کند که: یکی از دو نماز مغرب و عشا را با پیامبر خداصلی الله علیه و آله به جا آوردم. وقتی از نماز فارغ شد، خندید و به ما رو کرد و فرمود: «آیا از من نمی‏پرسید که چرا خندیدم؟». گفتند: خدا و پیامبرش داناترند. فرمود: «از قضای خداوند برای بنده مسلمان در شگفتم! [زیرا] همه قضاهای خدای متعال برای او خیرند، و کسی نیست که همه قضاهای خدا برایش خیر باشد، جز بنده مسلمان».۳

در برخی از روایات، از تعبیر «حسن» به جای خیر، استفاده شده است. پیامبر خداصلی الله علیه و آله خداوند را با عنوان «حسن القضاء» یاد کرده است۴ و امام زین العابدینعلیه السلام، خداوند را به ​

1.. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بیانی عام می‏فرماید: فی کلِّ قَضَاءِ اللّهِ خِیرَةٌ لِلْمُؤمِن (التوحید، ص۳۷۱، ح۱۱؛ عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۴۱، ح۴۲؛ تحف العقول، ص۲۹۳).
ایشان هم‏چنین با شگفتی می‏فرماید: عَجِبْتُ لِلْمُؤمِنِ، إنَّ اللّهَ لَمْ یقْضِ قَضاءً إلّا کانَ خَیراً لَهُ (مسند ابن حنبل، ج۴، ص۲۳۴، ح۱۲۱۶۱؛ مسند أبی یعلی، ج۴، ص۱۹۰، ح۴۲۰۲).

2.. امام صادق علیه السلام نیز می‏فرماید: إنَّ المُؤمِنَ لَو أصبَحَ لَهُ مَا بَینَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ، کانَ ذَلِک خَیراً لَهُ وَ لَو أصبَحَ مُقَطَّعاً أعضاؤُهُ، کانَ ذَلِک خیراً لَهُ (الکافی، ج۲، ص۲۴۶، ح۵).
امام کاظم علیه السلام: المُؤمِنَ بِعُرضِ کلِّ خَیرٍ، لَو قُطِّعَ أنمَلَة، کانَ خَیراً لَهُ وَ لَو وُلِّی شَرقَها وَغَربَها، کانَ خَیراً لَهُ (همان، ص۲۴۲، ح۷۹).
امام صادق علیه السلام: عَجِبتُ لِلمَرءِ المُسلِمِ لا یقضِی اللّهُ عزّ و جلّ لَهُ قَضاءً إلّا کانَ خَیرا لَهُ، وإن قُرِّضَ بِالمَقاریضِ کانَ خَیرا لَهُ، وإن مَلَک مَشارِقَ الأَرضِ ومَغارِبَها کانَ خَیرا لَهُ (الکافی، ج۲، ص۶۲، ح۸).

3.. المعجم الکبیر، ج۸، ص۴۰، ح۷۳۱۷؛ حلیة الأولیاء، ج۱، ص۱۵۴.

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ فِی الدُّعاءِ ـ : هُوَ العَزیزُ الغَفورُ، جَمیلُ الثَّناءِ، حَسَنُ البَلاءِ، سَمیعُ الدُّعاءِ، حَسَنُ القَضاء (الدروع الواقیة، ص۸۸؛ بحار الأنوار، ج۹۷، ص۱۴۰).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64374
صفحه از 839
پرینت  ارسال به