87
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

آنچه از قضا و قدر تکوینی، به بحث ما مربوط می‏شود، حوادث و رخدادهایی هستند که در روند زندگی هر فردی پیش می‏آیند. حوادث زندگی، به دو قسم خوشایند و ناخوشایند تقسیم می‏شوند. بر همین اساس، امام علی علیه السلام زندگی را به دو بخش «یومٌ لک» و «یومٌ علیک» تقسیم می‏کنند.۱ مفاهیم دیگری نیز هستند که با این حقیقت ارتباط پیدا می‏کنند؛ خوشایند زندگی (یومٌ لک)، همان چیزی است که در ادبیات دین با عنوان «نعمت» و ناخوشایند زندگی (یومٌ علیک)، همان چیزی است که با عناوینی همچون: «بلا»، «مصیبت»، «نقمت» و مانند آن، از آن یاد می‏شود. بر اساس این مطلب، نسبت میان برخی واژه‏ها در احادیث، روشن می‏گردد. در پاره‏ای از روایات ـ‏ که در بحث‏های بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد ـ‏ سه واژه قضاء، بلاء و نعماء در کنار هم آمده‏اند. با توضیحی که گذشت، معلوم می‏گردد که این سه، در عرض یکدیگر نیستند؛ بلکه بلاء و نعماء (و آنچه خداوند در بُعد تکوین به آن حکم می‏کند، یا خوشایند است یا ناخوشایند که از آنها به نعمت یا واژه‏های مشابه)، زیرمجموعه قضاء هستند. تحلیل مفهومی سه واژه مورد بحث (قضاء، بلاء و نعماء) به اضافه شواهد روایی، این مطلب را ثابت می‏کند. پیش‏تر گفتیم که قضا و قدر یعنی آنچه خداوند، معین کرده و به آن حکم می‏کند یا بلا یاد می‏شود.۲

امّا آنچه از قضا و قدر تشریعی به این بحث مربوط می‏شود، بایدها و نبایدهای آن است. قانون‏گذاری، با هدف، رابطه مستقیم دارد. فلسفه وضع قانون، رسیدن به هدف است. از این رو، نخست هدفْ در نظر گرفته می‏شود و سپس عوامل تأمین‏کننده و تهدید کننده آن شناسایی می‏شوند و آن گاه نسبت به عوامل تأمین کننده، امر می‏شود و نسبت به عوامل تهدید کننده، نهی صورت می‏گیرد. بنا بر این، قانون، دو بُعد «باید» و «نباید» و امر و نهی دارد. این‏جاست که موضوعاتی همچون واجب و حرام، در ادبیات دین شکل می‏گیرند. ​

1.. تحف العقول، ص۲۰۷. نیز، ر.ک: بحار الأنوار، ج۷۷، ص۲۱۰، ح۱ و ج۷۸، ص۱۳، ح۷۱؛ نهج البلاغة، حکمت ۳۹۶.

2.. این، نکته‏ای مهم در فهم صحیح این روایات و شناخت دقیق نسبت به مفاهیم دینی است. نمی‏توان این سه را در عرض هم و یا به صورت مستقل تحلیل کرد. دو موضوع بلا و نعمت، در عرض یکدیگرند و هر دو، در طول موضوع قضا قرار می‏گیرند.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
86

زندگی هر فردی پیش می‏آیند. حوادث زندگی، به دو قسم خوشایند و ناخوشایند تقسیم می‏شوند. بر همین اساس، امام علیعلیه السلام زندگی را به دو بخش «یومٌ لک» و «یومٌ علیک» تقسیم می‏کنند.۱

قضا و قدر، در قلمرو تشریع و قانون نیز وجود دارد. قَدَر تشریعی، بدین معناست که خداوند متعال، افعال اختیاری انسان را اندازه‏گیری کرده، بر اساس مصالح و مفاسدی که دارند، آنها را به: واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح، تقسیم کرده و اندازه و مقدار پاداش آنها را معین نموده است.

قضای تشریعی، آن است که خداوند، فرمان اجرای قَدَر تشریعی را صادر کرده است.۲

تقسیم‏بندی جدید

در ویراست نخست، ابعاد زندگی، به دو بخش «رویدادها و تکالیف»، و سپس رویدادها به «خوشایند و ناخوشایند»، و تکالیف نیز به «باید و نباید» تقسیم شده بودند. من یک روز هنگام تدریس این بحث در دوره نخست کارشناسی ارشد «روان‏شناسی مثبت» در دانشگاه قرآن و حدیث، با نظر متفاوت دو تن از دانشجویان ـ‏ که مأموریت داشتند برای «رضامندی» ابزار سنجش و مداخله طراحی کنند ـ رو به رو شدم که به نظر مناسب آمد. آنها معتقد بودند که می‏توان زندگی را به خوشایند و ناخوشایند تقسیم نمود و ناخوشایند را به دو بخش «حوادث و تکالیف» تجزیه نمود. کمی در این باره بحث شد و به نظر رسید که این تقسیم‏بندی جدید، می‏تواند کار را تسهیل کند و با برخی مستندات اسلامی نیز هماهنگ‏تر است. از این رو در این ویراست، این تقسیم را ملاک قرار دادیم که در ادامه به تبیین آن می‏پردازیم.

1.. امام علی علیه السلام: الدهرُ یومانِ: فیومٌ لَک و یومٌ علَیک، فإذا کانَ لک فلا تَبطَرْ، و إذا کانَ عَلیک فلا تَحزَنْ، فَبِکلَیهِما سَتُختَبَرُ (تحف العقول، ص۲۰۷). نیز، ر.ک: نهج البلاغة، حکمت ۳۹۶.

2.. امام علی علیه السلام: الأَمرُ بِالطاعَةِ وَالنَّهی عَنِ المَعصیةِ... وَالوَعدُ وَالوعیدُ، والتَّرغیبُ والتَّرهیبُ، کل ذلِک قَضاءُ اللّهِ فی أَفعالِنا، وَقَدَرُهُ لِأَعمالِنا (الاحتجاج، ج۱، ص۴۹۲، ح۱۲۱؛ کنز الفوائد، ج۱، ص۳۶۳).
نیز از امام رضا علیه السلام در تفسیر قضا آمده است: الحُکمُ عَلَیهِم بِما یستَحِقُّونَهُ عَلی أَفعالِهِم مِنَ الثَّوابِ وَالعِقابِ فی الدُّنیا وَالآخِرَة (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۲۴، ح۱۷؛ الاحتجاج، ج۲، ص۳۹۸، ح۳۰۴؛ روضة الواعظین، ص۴۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64498
صفحه از 839
پرینت  ارسال به