83
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

است. بخش مهمی از زندگی انسان، معیشت او در این دنیاست که امور گوناگونی چون: مال، مسکن، وسیله نقلیه، شغل و... را شامل می‏شود. بنا بر این، یکی از ابعاد زندگی خوب، «معیشت خوب» یا «اقتصاد خوب» است. دیگری، بُعد جامعوی زندگی است که مربوط به امور سیاسی ـ اجتماعی می‏شود. زندگی، گذشته از بُعد روابط اجتماعی، بُعد سیاسی نیز دارد. نظام سیاسی ـ اجتماعی، قلمرو بزرگ‏تری است که همه امور زندگی را در بر می‏گیرد و به سان بستری است که زندگی فردی و اجتماعی انسان، درون آن جریان پیدا می‏کند. بنا بر این، «نظام خوب» نیز یکی از ابعاد مهم زندگی است.

مجموعه این مباحث نشان داد که در زندگی، چهار امر باید مورد توجه قرار گیرد: «تقدیرها»، «معیشت»، «روابط» و «سیاست». مراد از تقدیرها، رخدادهای خوشایند(نعمت) و ناخوشایند(مصیبت) زندگی، و نیز تکالیف حاکم بر زندگی است که طاعت و معصیت را به وجود می‏آورند.۱ مراد از معیشت، بُعد اقتصادی زندگی، مراد از روابط، ارتباط و تعامل با دیگران، و مراد از سیاست، نظام سیاسی ـ اجتماعیِ حاکم بر جامعه است. بنا بر این، زندگی خوب، ترکیبی خاص از تقدیر خوب، روابط خوب، معیشت خوب و نظام خوب است. در ادامه به بررسی این عناصر چهارگانه می‏پردازیم.

الف ـ تقدیر الهی

بخشی از زندگی را تقدیرهای خاص۲ خداوند متعال تشکیل می‏دهد که در ادبیات دین از آن به عنوان «قضا و قدر» یاد می‏شود. قضا، از ریشه «قَضَی» به معنای استوار نمودن کاری و قرار دادن آن در جهت فلسفه وجودی آن است. ابن فارس معتقد است که این ماده، بر اتقان کار و استحکام آن و نافذ بودنش دلالت می‏کند. خداوند متعال می‏فرماید: (فَقَضَهُنَّ سَبْعَ

1.. پیش‏تر قوانین را نیز به دو بخش بایدها و نبایدها تقسیم کرده بودیم. این، هر چند درست است، امّا تأثیری در این بحث ندارد. از این رو، در این ویراست، از آن شیوۀ تقسیم خودداری شد و تکالیف حاکم بر زندگی، به طاعت و معصیت تقسیم گردید.

2.. در نظام توحیدی، همه چیز به خواست و تدبیر خداوند متعال روی می‏دهد که شامل بُعد روابط اجتماعی و نظام سیاسی نیز می‏شود. امّا گاه خداوند متعال بنا بر مصالحی ـ که به آنها خواهیم پرداخت ـ ، اموری را به طور خاص برای انسان تقدیر می‏کند. آنچه این جا مورد نظر است، این قسم از معنای تقدیر است.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
82

بعدی نشان داد که باید این دو بحث را از هم جدا نمود. از این رو در این ویراست، این دو بحث از هم تفکیک شدند.

ماهیت شادکامی

ساختار شادکامی باید از یک سو با تعریف سعادت ـ که پیشتر آن را بیان کردیم ـ و از سوی دیگر با واقعیت‏های زندگی، متناسب باشد. گفتیم که سعادت، بر اساس تعریف، سه مؤلّفه اساسی دارد: خیر، سرور و پایداری. همان گونه که پیش‏تر گذشت، خیر، مربوط به ماهیت آن چیزی است که انسان در زندگی با آن رو به رو می‏شود و سرور، به بُعد هیجانی زندگی اشاره دارد و پایداری، به بُعد زمانی آن دو. بنا بر این، سعادت وقتی به دست می‏آید که از یک سو رَوَند زندگی، مبتنی بر خیر باشد و از سوی دیگر، با سرور و خرسندی همراه باشد و در عین حال، این دو پایدار باشند، نه مقطعی و موقّتی. پس سعادت، حالتی است پایدار از زندگی خوب (خیر) و زندگیِ شاد (سرور). در ادامه به بررسی ابعاد این دو مؤلفه مهم شادکامی می‏پردازیم.

۱. ابعاد زندگی خوب

اگر بخواهیم زندگیِ خیر و خیر بودن زندگی را در عینیت آن به روشنی ببینیم، باید ابعاد مختلف زندگی را بررسی کنیم. نگارنده، پیش‏تر بر این باور بود که زندگی از یک منظر فقط به دو بخش «رویداد»ها و «تکلیف»ها تقسیم می‏شود. امّا در سفری تبلیغی به مشهد مقدس «در تابستان ۹۳»، بحثی را با الهام و استفاده از کتاب رضایت از زندگی تحت عنوان «رضایت اجتماعی» در برنامه «دین، نشاط، زندگی» حرم رضوی، مطرح کرد. مطالعات و تأمّلات این بحث، این نکته را روشن ساخت که یکی از ابعاد زندگی، «ارتباط» با دیگران است. ارتباط و تعامل با دیگران، یکی از ابعاد مهم زندگی است که نمی‏توان آن را در زندگی خوب نادیده گرفت. به همین جهت، در کتاب رضایت از زندگی، به این بحث پرداخته شده بود؛ امّا در کتاب الگوی اسلامی شادکامی، به جهت طولانی شدن، از تصریح به آن خودداری شد. بنا بر این، یکی از ابعاد زندگی خوب، «روابط خوب» است.

بررسی‏های بیشتر، ابعاد دیگری را نیز روشن ساخت. یکی از آنها بُعد «اقتصاد» زندگی ​

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64495
صفحه از 839
پرینت  ارسال به