731
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

آن عدّه‏ای که خود را در بهترین حالت در آینده تصوّر می‏کردند، معنادار بود.۱

‏ برنامه پردازش تجربه‏های زندگی شاد

بوئم و لوبومیرسکی همچنین مداخله دیگری را ذکر کرده‏اند با نام: «پردازش کردن تجربه‏های زندگی شاد».۲ کامپتون از مطالعات پنبیکر۳ در باره اهمیت نوشتن در کمک به مقابله با هیجان‏های ناشی از ضربه‏های روانی یاد کرده است. در روش پنبیکر، به افراد، حرفی در باره تغییر افکارشان زده نمی‏شود؛ بلکه صرفاً از آنها درخواست می‏شود تا بنویسند.۴ بورتون۵ و کینگ۶ در کاربرد این فن، نگارش تجارب مثبت را در یک گروه با نگارش در باره امور خنثا (مثلاً نوشتن در باره برنامه روزانه، شرح تخت‏خواب رفتن و وقت خواب یا نوشتن در باره کفش‏ها) مقایسه کردند. در این تحقیق ـ‏ که دارای طرح کنترل دارونما و تصادفی بود ـ‏،‏ اثر مداخله نوشتن بر روی خُلق و سلامت جسمی بررسی شد. از شرکت‏کنندگان گروه آزمایشی درخواست شد تا در طی سه روز متوالی در فاصله‏های بیست دقیقه به بیست دقیقه، تجارب شدیداً مثبت خود را بنویسند (همان‏گونه که ذکر شد، گروه دیگر صرفاً در باره موضوعات خنثا مثل برنامه روزانه، اتاق خواب و وقت خواب و کفش‏هایشان) می‏نوشتند. نگارش در باره تجارب مثبت، باعث شده بود تا یک افزایش کوتاه‏مدّت در خُلق افراد روی دهد. همچنین افراد گروه‏ آزمایشی تا سه ماه آتی به مراکز و درمانگاه‏های پزشکی مراجعه‏ای نداشتند.

در این مداخله، افراد بر راهی که تجربه‏های مثبت زندگی را مورد توجّه قرار می‏دهند، معطوف می‏شوند. یافته‏های به دست آمده از کاربرد این مداخله، بیانگر آن بودند که افرادی که در باره شادترین واقعه در زندگی‏شان فکر کرده بودند، در مقایسه با کسانی که بدون تلاش

1.. همان‌جا.

2.. processing happy life experiences.

3..Penebaker.

4.. کامپتون، ۲۰۰۵‌ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

5..Burton.

6..King.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
730

ساخت و گسترش هیجان‏های مثبت از آن سخن رفته است.۱

در زمینه بخشش و توجّه به ابعاد سلامت روانی و خشنودی از زندگی این سازه روان‏شناختی، حجم وسیعی از مطالعات، انجام گرفته است.۲

همچنین وی نیز همانند سلیگمن از مداخله «نعمت‏شماری» و «سپاس‏گزاری» نیز استفاده نموده است.

‏ برنامه تصوّر بهترین وضعیت

بوئم و لوبومیرسکی، علاوه بر فعّالیت‏های پیش‏گفته (یعنی نعمت‏شماری، تشکّر و مهربانی)، از دو فعّالیت دیگر هم ـ‏ که در مطالعات مختلف به کار گرفته شده‏اند ـ‏،‏ یاد کرده‏اند.۳ یکی از این فعّالیت‏ها «تصوّر کردن خود در بهترین شکل ممکن»۴ است.

شلدون و لوبومیرسکی، این فعّالیت را برای اوّلین بار به کار برده‏اند. این مداخله، چهار هفته‏ای است و در آن، فرد باید خود را در بهترین شکل ممکن تصوّر کند؛ یعنی خیال کند که به همه آرزوهایش رسیده است.۵ کینگ (۲۰۰۱ م) نشان داده که نگارش در باره بهترین حالت ممکن در آینده، فرایندی است که احتمالاً خوش‏بینی را افزایش می‏دهد و به ادغام اولویت‏های فردی با اهداف زندگی ـ‏ که با افزایش بهزیستی روانی ارتباط دارد ـ‏،‏ کمک می‏کند.

شلدون و لوبومیرسکی، اثر این مداخله را در مطالعه‏ای بررسی کردند. در این تحقیق، آزمودنی‏ها سه گروه بودند. در گروهی، این مداخله به کار رفت و در گروهی دیگر، نعمت‏شماری (سپاس‏گزاری) استفاده شد، در حالی که در گروه گواه، افراد، صرفاً وقایع روزانه را یادآوری می‏کردند. نتایج نشان داد که شرکت‏کنندگان هر دو گروه تجربی، بلافاصله پس از کاربرد مداخله‏ها، از افزایش احساسات مثبت گزارش دادند؛ امّا این افزایش، فقط در

1.. فردریسکون، ۲۰۰۹ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

2.. پترسون، ۲۰۰۰؛ لوپز ۲۰۰۹ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

3.. بوئم و لوبومیرسکی، ۲۰۰۹ (به نقل از براتی ۱۳۸۸).

4.. visualizing best possible selves.

5.. شلدون و لوبومیرسکی، ۲۰۰۶ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64275
صفحه از 839
پرینت  ارسال به