۱. امور اجتماعی (مثل: کمک به دیگران، غرقهوری در کار، حسّ شوخطبعی، کار و فعّالیتهای مبتنی بر مهارتهای اجتماعی و...).
۲. مهمانی و باشگاه رفتن و فعّالیتهای مشابه (مثل: دیدار دوستان، رفتن به باشگاههای ورزشی ـ تفریحی، ماندن در خانه و استراحت کردن و...).
۳. امور مرتبط با کنترل روانی (ذهنی) (نظیر: فکر نکردن به ناخوشایندیها، نگاه به وجوه مثبت امور، تفکر «این نیز بگذرد»، تنها به سینما رفتن، مصرف مواد و...).
۴. پیگیری اهداف ابزاری (مثل: پیگیری اهداف شغلی، انجام دادن کارهای معوّقه، نظم بخشیدن به زندگی و سروسامان دادن به آن، مطالعه عملی کردن و...).
۵. انجام دادن اعمال و شعایر دینی و مذهبی (مثل: حمایتجویی از ایمان، دعا کردن، ذکر گفتن و...).
۶. تلاشهای مستقیم (مثل: خود را شاد کردن، تصمیم به شاد بودن، ارتقای مهارتهای اجتماعی، نقاشی کردن، خاطرهنویسی و...).
۷. فراغتهای انفعالی (مثل: نگاه کردن به تلویزیون یا دیدن ویدئو، وبگردی و جستجو در اینترنت، سینما رفتن با دوستان، خرید کردن، خوابیدن، خواندن کتاب، آواز خواندن یا گوش دادن به موسیقی، تنها بودن و خلوت کردن و...).
۸. فراغتهای فعّال (مثل: ورزش کردن، کارهای ذوقی و سرگرمی انجام دادن، پایین آوردن سطح فشار، انجام دادن کارهایی مطابق با استعدادهای فردی و...).۱
برنامه فوردایس
علاوه بر این فعّالیتها، اقدامات دیگری را هم به عنوان فعّالیتهای ارادی منجر به شادکامی ذکر کردهاند که از آن جمله میتوان به مطالعات فوردایس،۲ اشاره کرد.۳
مطابق آنچه سلیگمن و همکاران بیان داشتهاند، نخستین برنامهها برای افزایش شادی، در