رضایت از روابط اجتماعی است و رضایت از روابط اجتماعی، متوقّف بر شیوه تعامل مثبت معرفی شده در متون دینی ـ که تشکّر و بخشش، جزئی از آن است ـ که البته منحصر به آن نبوده و قابل تعمیم به دیگر فضیلتهای روابط اجتماعی نیز هست.
نکته پایانی این که سلیگمن و همکارانش چند مداخله را با هم ترکیب کردهاند و به عنوان یک بسته آموزشی ارائه دادهاند. این مداخلهها عبارت اند از: سپاسگزاری، نعمتشماری، تصوّر خود در بهترین حالت ممکن، و استفاده از توانمندیهای ذاتی. به نظر میرسد که در این بسته، سعی کردهاند از کارایی همه این مداخلهها استفاده نمایند.
پنج. نظریه شادکامی پایدار
پُراستفادهترین و مُتقنترین نظریه در بین نظریههای جدید در باره شادکامی، نظریه «شادکامی پایدار»۱ سونیا لوبومیرسکی است.۲ بر اساس بررسیهای براتی در الگوی شادکامی پایدار لوبومیرسکی، عوامل تعیینکننده سطح شادکامی یا عوامل علّیِ مؤثّر بر شادکامی افراد، به سه دسته طبقهبندی میشوند۳ که در ادامه، آنها را بیان خواهیم کرد.
یکم. عوامل وضعی یا عوامل تثبیت شده:۴ عوامل وضعی شادکامی، امور ثابت ژنتیکیای هستند که سبب میشوند تا بعضی از افراد، شادمانتر از دیگران به دنیا بیایند. بر اساس مطالعات انجام شده، این عوامل، بیشترین سهم (پنجاه درصد) را در تعیین شادکامی افراد به خود اختصاص دادهاند.
دوم. عوامل مرتبط با شرایط زندگی:۵ شرایط محیطی، به عوامل جمعیتشناختی۶ همچون: سن، وضعیت تأهّل/تجرّد، وضعیت شغلی، سطح درآمد فرد و همچنین به عوامل جغرافیایی و متغیّرهای زمینهای (بافتی) نظیر خانه و منطقه محلّ سکونت، نحوه پر کردن