واکنشهای احساسی و هیجانی، مثل قضاوت شناختی از رضامندی است.
وی سپس ادامه میدهد که رضامندی از زندگی، مفهومی گسترده است که شامل: تجربیات خوشایند، سطح پایینی از خُلقیات منفی و سطح بالایی از رضایت از زندگی میشود. تجربیات مثبت، موجب سطح بالایی از بهزیستی روانی میشوند؛ چون زندگی رضایتبخشی را میسازند.۱
۳. شادکامی در اسلام
برای به دست آوردن تعریف شادکامی، نخست به تحلیل واژگانی میپردازیم و سپس معنای سعادت در اسلام را بررسی میکنیم.
الف ـ معنای لغوی
یک. واژه سعادت
لغتشناسان با تعبیرها و روشهای گوناگونی به تعریف واژه «سعد» پرداختهاند. برخی مانند خلیل ابن احمد فراهیدی و فَیّومی، با استفاده از روش تعریف به تضاد، سعادت را «ضدّ نُحوسَت» دانستهاند.۲ برخی نیز مانند طُرَیحی، با استفاده از همین روش، آن را «ضدّ شقاوت» معرفی کردهاند.۳ برخی مانند ابن منظور، هم از روش پیشگفته استفاده کردهاند و هم واژهای مثبت برای تبیین معنای این واژه به کار بردهاند. وی با استفاده از واژه «یُمْن» و همچنین با استفاده از ضدّ آن (نحوست و شقاوت)، سعادت را به معنای «میمنت و ضدّ نحوست و شقاوت» تعریف میکند.۴
ابن فارس نیز با استفاده از همین دو روش، به تعریف سعادت پرداخته است، با این
1.. Diener., Lucas., oishi (۲۰۰۲).
2.. السعد: نقیض النحس فی الأشیاء، یوم سعد و یوم نحس (العین).
سُعِدَ بِالضَّمِّ خِلَافُ شَقِى (المصباح المنیر).
3.. السعادة: خلاف الشقاوة و منه سعد الرجل فی دین أو دنیا خلاف شقی فهو سعید و الجمع السعداء (مجمع البحرین).
4.. السعد: الیمن و نقیض النحس و السعودة خلاف النحوسة و السعادة خلاف الشقاوة (لسان العرب).