689
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

کسانی که به طور منظّم در کلیسا حضور می‏یافتند، خیلی کمتر بود. بهترین ‏پیش‏بینی‌‏کننده دوام ازدواج، عبارت بود از حضور منظّم و با هم در کلیسا.

سپس آرگایل می‏افزاید: دیگران دریافتند که مذهب درونی ‏پیش‏بینی‌‏کننده دیگری است. برخی از محقّقان دریافتند که زوج‏های مذهبی، رضایت جنسی بیشتری در ازدواج گزارش کردند. وی تصریح می‏کند که هر چند موفّقیت زناشویی در عین حال، تحت تأثیر شرکت در فعّالیت‏های تفریحی مشترک نیز قرار دارد، امّا تأثیر کلیسایی، زوج‏ها را هم‏بسته و حامی هم می‏سازد و موجب باور‏های مشترک و شرکت در مراسم و مناسک مشترک می‏شود. به علاوه زوج‏های هم‌مسلک به گروه هم‏بسته یکسانی تعلّق دارند که حمایت اجتماعی خاص خود را دارد.۱

مداخله بهزیستی‏درمانی

بر اساس نظریه بهزیستی روانی، مداخله‏هایی نیز طراحی شده‌اند که یکی از آنها «بهزیستی‏درمانی»۲ نامیده شده است. در اوایل دهه دو هزار میلادی، تنی چند از روان‏شناسان و متخصّصان ایتالیایی، با توجّه به دیدگاه‏‏های نظری ریف۳ و سینگر،۴ یعنی الگوی شش‌بُعدی بهزیستی روان‏شناختی، یک الگوی مداخله درمانی ابداع کردند و آن را «بهزیستی درمانی» نامیدند.۵ مؤلّفه‏های نظریه ریف عبارت اند از:

۱. پذیرش خود: یکی از مؤلّفه‏های کلیدی بهزیستی، داشتن نگرش مثبت در مورد خود است، البته نه به معنای خودشیفتگی یا عزّت نفس خیلی بالا و غیر معمول؛ بلکه به معنای احترام به نفسی که بر اساس آگاهی از نقاط قوّت و ضعف خود باشد. جانگ و رنز، تأکید داشتند که آگاهی از کاستی‏های خود و نیز پذیرش اشتباهات خویش، یکی از مشخّصه‏های بسیار مهم داشتن شخصیتی کامل و تکامل‏‌یافته است. اریکسون بیان داشت که یکی از

1.. آرگایل، ۱۳۸۲، ص۲۶۸.

2..well ـ being therapy.

3.Ryff.

4.. Singer.

5.. براتی، ۱۳۸۸.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
688

سیصد نفر از بزرگ‏سالان را در آکسفوردشایر آزمایش کردند و سه عامل را در عاطفه مذهبی پیدا کردند که عبارت اند از: مراقبه متعالی،۱ عرفان یا ماندگار جهانی،۲ و عامل قوی اجتماعی. آرگایل تصریح می‏کند که در هر یک از این عوامل، عناصر شادکامی یا دیگر عناصر سلامتی وجود دارد.

در ‏مطالعه مربوط به تجارب مذهبی شدیدتر ـ‏ که معمولاً به ندرت و در انزوا رخ می‏دهند ـ‏،‏ معلوم شده است که این تجارب، احساسات مثبت ایجاد می‏کنند. هی، در نمونه‏ای از بزرگ‏سالان در ناتینگهام دریافت که شانزده درصد گفته بودند که در حالت آرامش، سرور، وجد، تعالی یا خوف بوده‏اند.گریلی۳ در یافت که آنهایی که تجارب عرفانی کلاسیک داشته‏اند و تحت عنوان «شناور بودن و نور» توضیح داده شده است، بعداً در حالت ‏عاطفه مثبت قرار گرفته بوده‏اند.

آرگایل در جای دیگری تصریح می‏کند که در مجموع، دعا و نماز، باعث افزایش شادکامی و سلامت وجودی می‏شود.۴

مذهب و رضایت زناشویی

یکی از ابعاد زندگی انسان، ازدواج و تشکیل خانواده است. بدیهی است که شادکامی و رضایت زناشویی، تأثیر به سزایی در شادکامی و رضامندی کلّی دارد. آرگایل با تأکید بر این که بیشتر مذاهب برای ازدواج و تشکیل خانواده ارزش قائل اند و مسیحیت نیز از این قاعده مستثنا نیست، می‏افزاید: در غرب، گرایش‏های مذهبی حدّ‏اقل به میزان طلاق کمتری منجر می‏شود. هیتون۵ و گودمن،۶ از ترکیب چند مطالعه در امریکا برای بررسی آثار مذهب و حضور در کلیسا استفاده کردند. در مورد همه گروه‏های مذهبی مسیحی، میزان طلاق برای

1.. Transcendence.

2.. Immanent.

3.. Greely.

4.. آرگایل، ۱۳۸۲، ص۲۶۹ و ۲۷۰.

5.. Heaton.

6.. goodman.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64561
صفحه از 839
پرینت  ارسال به