663
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

مربوط می‏شود. کار و تلاش موجب تحرّک بدنی می‏گردد و انسان را از حالت رکود و خمودگی، بیرون می‏آورد و موجب نشاط و سرزندگی می‏شود. بنا بر این، این نظریه، هر چند نادرست نیست، امّا جامع و فراگیر هم نیست و تنها بخشی از شادکامی را شامل می‏شود.

ثالثاً ممکن است تلاش و فعّالیت از جهات دیگری نیز تأثیرگذار باشد‏؛ امّا آنچه مهم است این که با این حال نمی‏تواند همه ابعاد و وضعیت‏های زندگی را در بر گیرد. برای نمونه، رضامندی در ناخوشایند زندگی، چگونه با فعّالیت ـ‏ با توصیفی که در نظریه آمده ـ‏ به دست می‏آید؟ چگونه رضامندی از تکالیف و وظایف شرعی و غیر شرعی، با فعّالیت به دست می‏آید؟ به نظر می‏رسد که این نظریه، نمی‏تواند در تمامیِ ابعاد زندگی تأثیرگذار باشد. لذا از این جهت نیز فراگیر نیست.

بنا بر این، در مجموع می‏توان گفت که این نظریه، هر چند نادرست نیست؛ امّا نمی‏تواند فراگیر باشد و همه ابعاد انسان، زندگی و شادکامی را پوشش دهد و فعّالیت نیز نمی‏تواند تنها عامل شادکامی باشد.

پنج. تئوری‏های استعداد ژنتیک و شخصیتی

از دیگر نظریه‏ها، تئوری‏های استعداد ژنتیک و شخصیتی۱ است. در هر دو نظریه نیاز و فعّالیت، چنین بحث می‏شود که بهزیستی روانی با شرایط زندگی شخص، تغییر می‏کند. هنگامی که افراد به اهدافشان دست می‏یابند و یا به فعّالیت‏هایی لذّت‏بخش می‏پردازند، باید بهزیستی مثبت را تجربه کنند. با این همه، دیگر نظریه‏پردازان چنین مطرح می‏کنند که در سطوح بهزیستی افراد، عنصر پایداری وجود دارد که به وسیله ثبات در شرایط زندگی افراد، قابل توجیه نیست. این تئوری‏ها مطرح می‏کنند که بهزیستی روانی به طور شدید، تحت تأثیر خصوصیت‏های شخصیِ فرد است. قضاوت در باره بهزیستی روانی، بسته به نوع واکنش‏های شناختی و هیجانی نسبت به شرایط زندگی است و از آن جا که شرایط زندگی، ممکن است کوتاه‏مدّت و متغیّر یا به طور نسبی، پایدار باشد، پژوهشگران، هم بهزیستیِ روانیِ لحظه‏ای و هم بهزیستیِ روانیِ طولانی‏مدّت را مورد مطالعه قرار دادند. در این بررسی‏ها سطوح لحظه‏ای خُلق تا حدودی

1.. genetic and personality Predisposition theories.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
662

می‏کنند که زندگی، با‏معناست».۱

‏ بررسی و مقایسه

همان گونه که مشهود است، این تئوری، بر اساس تأثیر تلاش و فعّالیت بر نشاط و شادابی شکل گرفته است. به نظر می‏رسد این حالت، مبتنی بر یکی از ابعاد انسان است که بر اساس آن، به دلایلی، انسان به گونه‏ای آفریده شده که وضعیت روانیِ وی با سکون و بی‏تحرّکی، ناسازگار است. از این رو، کار، یکی از نیازهای روحی ـ‏ روانی انسان نیز هست. اگر کار نباشد، نشاط و شادابی از میان خواهد رفت و زندگی، خسته‏کننده و ملال‏آور می‏گردد.۲ امام صادق‏علیه السلام با ذکر مثالی به توضیح بیشتر در این زمینه می‏پردازد و می‏فرماید: «آیا نمی‏بینی اگر کسی مدّتی میهمان باشد و تمام نیازهای خوراکی و نوشیدنی و کاری او را برآورده سازند، هر آینه از بی‏کاری آزرده می‏شود و نفسش با او به نزاع برمی‏خیزد که باید به کاری مشغول گردد؟ حال اگر نیاز انسان در تمام عمر، برآورده باشد و هیچ نیازی نداشته باشد، چه خواهد شد؟! پس بهترین تدبیر در آنچه برای انسان، آفریده شده، این است که جایی برای تلاش نیز قرار داده شود تا بیکاری، او را به رنج نیندازد».۳

بنا بر این، زندگی بدون کار، ملال‏آور و خسته‏کننده است و کار و تلاش، یکی از عوامل شادابی و سرزندگی به شمار می‏رود و این به ویژگی روحی ـ‏ روانی انسان باز می‏گردد‏؛ امّا آنچه در این باره مهم است این که:

اوّلاً این نظریه، یکی از ابعاد وجودیِ انسان است و تأثیر آن نیز در همین حد، غیر قابل انکار است‏؛ امّا آیا همه ابعاد و واقعیت‏های حیات انسانی همین است؟ بی‏تردید چنین نیست. از این رو، این نظریه، در تبیین بخشی از شادکامی و رضامندی انسان، موفّق است؛ امّا نمی‏تواند نظریه‏ای فراگیر باشد.

ثانیاً این نظریه، همه ابعاد شادکامی را نیز در برنمی‏گیرد و به نظر می‏رسد که تنها به بُعد نشاط

1.. Diener., Lucas., oishi (۲۰۰۲).

2.. امام صادق علیه السلام: لَو کفِی النّاسُ کلَّ ما یحتاجونَ إلَیهِ لَما تَهَنَّؤوا بِالعَیشِ ولا وَجَدوا لَهُ لَذَّةً (توحید المفضّل، ص‏۸۵؛ بحار الأنوار، ج۳، ص‏۸۶).

3.. همان جا.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64408
صفحه از 839
پرینت  ارسال به