نماز، موانع ارتباط نزدیک با خداوند متعال را ـ که گناهان باشد ـ، از میان بر میدارد،۱ جان انسان را پاک میگرداند،۲ شیطان را دور میسازد،۳ فرد را از کارهایی که موجب دوری از خدا و غفلت از او میشود، بازمیدارد،۴ هر خیری را نصیب انسان میکند،۵ موجب نزول رحمت الهی میشود،۶ انسان را به خدا نزدیک میسازد۷ و سرانجام، وارد بهشت میکند۸ که انتهای شادکامی است.
خلاصه فصل
اسلام با رویکرد لذّت ستیزی برخورد کرده و آن را ـ در محدوده تعریف شده خود ـ یکی از مؤلّفههای زندگی ایمانی میداند. لذّت و سرور، رکن دوم شادکامی است که خود دو بُعد دارد: بُعد مادی و بُعد معنوی. هر کدام از این دو بُعد، عوامل خاص خود را دارند. عوامل بُعد مادی لذّت، عبارتاند از:
ورزش که به تحرّک بدنی مربوط میشود؛
تن به آب زدن و دست در دست همسر قرار دادن که به حسّ لامسه مربوط میشود؛
دیدن مناظر زیبا و نگاه به همسر که به حسّ بینایی مربوط میشود؛
1.. (وأقِمِ الصَّلاة طَرَفَی النَّهارِ وزُلَفًا مِنَ اللَّیلِ إنَّ الْحَسَناتِ یذهِبنَ السَّیئاتِ ذلِک ذِکرى لِلذّاکرینَ) (سورۀ هود، آیۀ ۱۱۴).
ر.ک: الصلاة فی الکتاب والسنّة، ص۱۱۱ ـ ۱۱۴ (ذهاب السیئات)، ح۳۹۱ ـ ۴۰۸.
2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّما مَثَلُ الصَّلاة فیکم کمَثَلِ السَّری ـ وهُوَ النَّهرُ ـ عَلى بابِ أحَدِکم یخرُجُ إلَیهِ فِیالیومِ واللَّیلَة، یغتَسِلُ مِنهُ خَمسَ مَرّاتٍ، فَلَم یبقَ الدَّرَنُ مَعَ الغَسلِ خَمسَ مَرّاتٍ، ولَم تَبقَ الذُّنوبُ مَعَ الصَّلاة خَمسَ مَرّاتٍ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۱۱ ح۶۴۰؛ الأمالی، مفید، ص۱۸۹، ح۱۶؛ صحیح مسلم، ج۱، ص۴۶۳، ح۲۸۴). نیز، ر.ک: الصلاة فی الکتاب والسنة، ص۱۱۴ و ۱۱۵ (طَهارَةُ النَّفسِ)، ح۴۱۰ ـ ۴۱۴.
3.. ر.ک: همان، ص۱۱۶ (طَردُ الشَّیطانِ)، ح۴۱۵ ـ ۴۱۸.
4.. ر.ک: همان، ص۱۱۶ (المَنعُ مِنَ الفَحشاءِ والمُنکَرِ)، ح۴۱۹ ـ ۴۲۱.
5.. ر.ک: همان، ص۱۲۰ (الوُصولُ إلی کُلِّ خَیرٍ)، ح۴۴۳ ـ ۴۴۴.
6.. ر.ک: همان، ص۱۱۸ (نُزولُ الرَّحمَةِ)، ح۴۳۱ ـ ۴۳۹.
7.. ر.ک: همان، ص۱۲۰ (التَّقرُّبُ إلَی اللّهِ)، ح۴۴۵ ـ ۴۴۹.
8.. ر.ک: همان، (دُخولُ الجَنَّةِ)، ح۴۵۰ ـ ۴۵۴.