641
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خداوند متعال را به عنوان کسی که عارفان را به ‏لذّت مناجاتش خو داده، یاد می‏کند.۱ به هر حال، یکی از بهترین راه‏های ‏لذّت‏بخش ارتباط معنوی با پروردگار، دعا و مناجات با خداوند متعال است. معصومان علیهم السلام مناجات‏های عاشقانه و عارفانه زیادی با خداوند داشته‏اند که تحلیل و بررسی آنها از حوصله این تحقیق، خارج است.

نکته مهم این که دل‌بستگی به دنیا، موجب از بین رفتن ‏لذّت مناجات می‏گردد. به گزارش امام صادق علیه السلام، کمترین کیفری که خداوند متعال به دنیادوستان می‏دهد، این است که شیرینیِ مناجات خود را از آنان سلب می‏کند.۲

و ـ قرآن خواندن

قرآن، سخن خداوند و حاوی معارف اصیل و ناب الهی است و انسان، فطرتی پاک و خداجوی دارد. از این رو، آیات قرآن کریم، سخن دل‏نشینی از سوی خاستگاه اصلی انسان، یعنی خداوند متعال به شمار می‏‏رود. امام علی علیه السلام بر این باور است که هر کس به تلاوت قرآن انس گیرد، جدایی برادران، او را به تنهایی نیندازد.۳ به همین جهت، خواندن آیات نورانی قرآن کریم، مایه شادی قلب می‏گردد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از خداوند می‏خواهد که قلب او را با قرآن شاد سازد.۴ همچنین گاه قلب انسان زنگار می‏گیرد و همین می‏تواند موجبات کدورت و گرفتگیِ باطن شود. چیزی که می‏تواند این زنگار را از بین ببرد، قرآن است. ابن عمر نقل می‏کند که روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «این دل‏ها نیز همانند آهن، زنگار می‏بندد». به ایشان گفته شد: ای پیامبر خدا! صیقل دهنده دل‏ها چیست؟ فرمود: «تلاوت

1.. امام زین العابدین علیه السلام ـ فِی المُناجاة الإِنجیلِیة ـ : یا مَن آنَسَ العارِفینَ بِطیبِ مُناجاتِهِ، وألبَسَ الخاطِئینَ ثَوبَ مُوالاتِهِ (بحار الأنوار، ج۹۴، ص۱۵۷، ح۲۲).

2.. امام صادق علیه السلام: إذا رَأَیتُمُ العالِمَ مُحِبّاً لِدُنیاهُ فَاتَّهِموهُ عَلى دینِکم؛ فَإِنَّ کلَّ مُحِبٍّ لِشَیءٍ یحوطُ ما أحَبَّ. وقال صلی الله علیه و آله: أوحَى اللّهُ إلى داودَ علیه السلام: لا تَجعَل بَینی وبَینَک عالِماً مَفتونا بِالدُّنیا؛ فَیصُدَّک عَن طَریقِ مَحَبَّتی؛ فَإِنَّ اُولئِک قُطّاعُ طَریقِ عِبادِی المُریدینَ. إنَّ أدنى ما أنَا صانِعٌ بِهِم أن أنزَعَ حَلاوَة مُناجاتی عَن قُلوبِهِم (الکافی، ج۱، ص۴۶، ح۴؛ علل الشرائع، ص۳۹۴، ح۱۲؛ مشکاة الأنوار، ص۱۴۰؛ تحف العقول، ص۳۹۷).

3.. مَن أنِسَ بِتِلاوَة القرآنِ لم تُوحِشهُ مُفارَقَة الإخوانِ (غرر الحکم، ح۸۷۹۰).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: در دعایی که به امام علی علیه السلام آموزش داد:... اللّهُمَّ نَوِّر بِکِتابِکَ صَدرِی واشرَح بِهِ صَدرِی وفَرَّح بِهِ قَلبِی (الکافی، ج۲، ص۵۷۷، ح۲؛ قرب الإسناد، ص۵، ح۱۶).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
640

۰.​لا یجِدُ عَبدٌ طَعمَ الإِیمانِ حَتّی یترُک الکذِبَ هَزلَهُ وجِدَّهُ.۱

۰.طعم ایمان را نمی‏یابد، مگر آن که دروغ گفتن را، به شوخی یا جدّی، ترک گوید.

در برخی روایات، ترک مِراء (جرّ و بحث) نیز به آن اضافه شده است.۲

ه‍ ـ‏ مناجات با خدا

یکی از ‏لذّت‏های معنوی، ‏لذّت دعا و مناجات است. در اهمیت دعا همین بس که «برترین عبادت»۳ و بلکه «روح و مغز عبادت» معرفی شده است۴ و به همین دلیل، «سودمندتر از قرائت قرآن» بلکه «با فضیلت‏تر از همه عبادات» از آن یاد شده است.۵ دعا، کلید رحمت الهی، موجب تأمین خواسته‏ها، و سلامتی از شیطان است.۶ آنچه به بحث ما بیشتر مربوط می‏شود، این است که دعا و مناجات با خدا، یکی از بهترین انواع ارتباط با خداست. طبق برخی روایات، دعا و مناجات، مایه تقرّب به خدا،۷ انس در تنهایی،۸ زنده شدن دل۹ و بهره‏مندی از آن۱۰ می‏شود و همین امر، موجب ‏لذّت معنوی می‏گردد. امام زین العابدین علیه السلام،

1.. الکافی، ج۲، ص۳۴۰، ح۱۱؛ المحاسن، ج۱، ص۲۰۹، ح۳۷۲؛ تحف العقول، ص۲۱۶.

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لا تَدخُلُ حَلاوَة الإِیمانِ قَلبَ امرِىً حَتّى یترُک بَعضَ الحَدیثِ لِخَوفِ الکذِبِ وإن کانَ صادِقاً، ویترُک بَعضَ المِراءِ وإن کانَ مُحِقّا (الفردوس، ج۵، ص۱۰۴، ح۷۶۰۸).

3.. ر.ک: نهج الدعا، ج۱، ص۴۸ (أفضَلُ العِبَادَةِ).

4.. ر.ک: همان، ص۴۶ (مُخُّ العِبَادَةِ).

5.. ر.ک: همان، ص۵۲ (أفضَلُ مِن کِثرَةِ القِراءَةِ والصَّلاةِ).

6.. ر.ک: همان، ص۶۶ (بَرَکاتِ الدُّعاءِ).

7.. امام علی علیه السلام: التَّقَرُّبُ إلَى اللّهِ تَعالى بِمَسأَلَتِهِ، وإلَى النّاسِ بِتَرکها (غرر الحکم، ح۱۸۰۱ و ۲۰۵٥؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۵۴، ح۱۳۹۴و ص۶۳، ح۱۶۱۹ و ۱۶۲۰).

8.. فلاح السائل عن جمیل بن درّاج: دَخَلَ رَجُلٌ عَلى أبی عَبدِ اللّهِ علیه السلام فَقالَ لَهُ: یا سَیدی، عَلَت سِنّی وماتَ أقارِبی، وأنَا خائِفٌ أن یدرِکنِی المَوتُ ولَیسَ لی مَن آنِسُ بِهِ وأرجِعُ إلَیهِ. فَقالَ لَهُ: إنَّ مِن إخوانِک المُؤمِنینَ مَن هُوَ أقرَبُ نَسَبا أو سَبَبا، واُنسُک بِهِ خَیرٌ مِن اُنسِک بِقَریبٍ، ومَعَ هذا فَعَلَیک بِالدُّعاءِ (فلاح السائل، ص۳۰۳، ح۲۰۵).

9.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ اللّهَ عزّ و جلّ لَیحیی قَلبَ المُؤمِنِ بِالدُّعاءِ (الفردوس، ج۱، ص۱۶۸، ح۶۲۵).

10.. امام صادق علیه السلام: أوحَى اللّهُ عزّ و جلّ إلى داوودَ علیه السلام: یا داوودُ، بی فَافرَح، وبِذِکری فَتَلَذَّذ، وبِمُناجاتی فَتَنَعَّم، فَعَن قَریبٍ اُخلِی الدّارَ مِنَ الفاسِقینَ، وأجعَلُ لَعنَتی عَلَى الظّالِمینَ (الأمالی، صدوق، ص۲۶۳، ح۲۸۰؛ روضة الواعظین، ص۵۰۵).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64270
صفحه از 839
پرینت  ارسال به