627
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خواندن قرآن۱ و شب زنده‏داری۲) که توضیح و تبیین آن از حوصله این نوشتار، خارج است؛ امّا جایگاه نشاط در روایات اهل بیت علیهم السلام در قالبی کلّی، قابل جمع است و آن این‏که نشاط دنیوی را باید برای مطالبه آخرت به کار گرفت. امام علی علیه السلام در تفسیر آیه شریف (وَلا تَنْسَ نَصِیبَک مِنَ الدُّنْیا)۳ می‏فرماید:

۰.لَا تَنْسَ صِحَّتَک وَ قُوَّتَک وَ فَرَاغَک وَ شَبَابَک وَ نَشَاطَک أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الآخِرَةَ.۴

۰.تن‏درستی، نیرو، فراغ، جوانی و نشاطت را فراموش مکن تا با این بهره‏های دنیایی و آخرت را مطالبه کنی.

نمودار (۱۵ ـ ۱)

1.. امام صادق علیه السلام: اللّهمَّ ارْزُقْنَا حَلَاوَة فِی تِلَاوَتِهِ وَ نَشَاطاً فِی قِیامِهِ وَ وَجِلًا فِی تَرْتِیلِهِ وَ قُوَّة فِی اسْتِعْمَالِهِ فِی آنَاءِ اللَّیلِ وَ أَطْرَافِ النَّهَار (الکافی، ج۲، ص۵۷۴، ح۱).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ فِی حُبِّ أهلِ بَیتی عشرون [عِشرینَ] خَصلَةٍ عَشرٌ مِنها فی الدُّنیا وعَشرٌ مِنها فِی الآخِرَةِ أمَّا الَّتی فِی الدُّنیا... النَّشاطُ فِی قِیامِ اللَّیلِ (الخصال، ج۲، ص۵۱۵، ح۱).

3.. سورۀ قصص‏‏، آیۀ ۷۷.

4.. الأمالی، صدوق، ص۱۹۰، ج۱۰.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
626

پیامدهای آن، پایدار است.۱ از این رو، یکی از عوامل شادکامی، توان پرهیز از ‏لذّت‏های ناپایداری است که پیامد منفی دارند.۲ در این گونه موارد، «خیر» در صبر و پرهیز است.۳ لذا نباید به نفس اجازه داد تا از چنین ‏لذّت‏هایی که موجب زیان می‏شوند، پیروی کند.۴

از آنچه گذشت، روشن شد که شادی و ‏لذّت، به لحاظ قلمرو باید فراگیر و همه‏جانبه باشد، به لحاظ اندازه، متوازن و متناسب، و به لحاظ اثر نباید دارای پیامد منفی باشد.

چهار. جهت‌گیریِ نشاط

شادی و نشاط همانند هر امر دیگری باید در راستای شادکامیِ اصیل و سعادت واقعی انسان قرار گیرد. لذا هم باید در امور معنوی نشاط داشته باشیم و هم از نشاط و شادی برای زمینه‏سازیِ شادکامی اصیل و جاویدان خود استفاده نماییم. در روایات، موارد فراوانی به عنوان کاربرد نشاط و شادی مطرح شده‏اند (همانند: نشاط در راه هدایت،۵ عبادت خدا،۶

1.. امام علی علیه السلام: إنَّ الدُّنیا عیشُها قَصیرٌ وخَیرُها یَسیرٌ وإقبالُها خَدیعَةٌ وإدبارُها فَجیعَةٌ ولَذّاتُها فانِیَةٌ وتَبِعاتُها باقِیَةٌ (غرر الحکم، ح۳۶۷۰).
نیز می‌فرماید: إنَّ الدُّنیا لا تَفی لِصاحِبٍ ولا تَصفو لِشارِبٍ، نَعیمُها ینتَقِلُ وأحوالُها تَتَبَدَّلُ، ولَذّاتُها تَفنى وتَبِعاتُها تَبقى، فَأَعرِض عَنها قَبلَ أن تُعرِضَ عَنک، وَاستَبدِل بِها قَبلَ أن تَستَبدِلَ بِک (همان، ح۳۶۸۲).
هم‌او می‌فرماید: إنَّ الدُّنیا سَریعَة التَّحَوُّلِ کثیرَة التَّنَقُّلِ، شَدیدَة الغَدرِ دائِمَة المَکرِ، فَأَحوالُها تَتَزَلزَلُ ونَعیمُها یتَبَدَّلُ، ورَخاؤُها یتَنَقَّصُ ولَذّاتُها تَتَنَغَّصُ، وطالِبُها یذِلُّ وراکبُها یزِلُّ (غرر الحکم، ح۳۶۸۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۴۷، ح۳۲۴۵).
همچنین می‌فرماید: إنَّ الدُّنیا دارُ خَبال ووَبالٍ وزَوالٍ وَانتِقالٍ، لا تُساوی لَذّاتُها تَنغیصَها، ولا تَفی سُعودُها بِنُحوسِها، ولا یقومُ صُعودُها بِهُبوطِها (غرر الحکم، ح۳۴۸۰؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۵۱، ح۳۳۱۳).

2.. امام صادق علیه السلام: کم مِن صَبرِ ساعَةٍ قد أورَثَ فَرَحا طَویلاً، و کم مِن لَذَّةِ ساعَةٍ قد أورَثَت حُزنا طَویلاً! (الأمالی، طوسی، ص۱۵۳، ح۲۵۱).

3.. امام علی علیه السلام: ما صَبَرتَ عَنهُ خَیرٌ مِمَّا التَذَذتَ بِهِ (غرر الحکم، ح۹۵۹۷).

4.. لا تُرَخِّصْ لِنفسِک فی مُطاوَعَة الهَوى و إیثارِ لَذّاتِ الدُّنیا؛ فیفسُدَ دِینُک و لا یصلُحَ، و تَخسَرَ نفسُک و لا تَربَحَ (همان، ح۱۰۴۰۰).

5.. امام علی علیه السلام در توصیف متّقین: فَمِنْ عَلَامَة أَحَدِهِمْ أَنَّک تَرَى لَهُ قُوَّة فِی دِینٍ.... وَ نَشَاطاً فِی هُدًى‏ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۹۳).

6.. امام کاظم علیه السلام: اللّهمَّ اقْضِ لِی فِی الْأَرْبِعَاءِ أَرْبَعاً اجْعَلْ قُوَّتِی فِی طَاعَتِک وَ نَشَاطِی فِی عِبَادَتِک (البلد الأمین، ص۱۲۳). نیز، ر.ک: بحار الأنوار، ج۹۴، ص۱۵۵، ح۲۲.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64390
صفحه از 839
پرینت  ارسال به