607
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

موضوع، ویژه شریعت و افراد دیندار نیست. در همه جوامع، مسئله تکلیف‏های قانونی وجود دارد و افراد باید نسبت به آن ملتزم باشند. طبیعی است که این امر، چون لذّت انسان را محدود و فرد را به محنت مجبور می‏کند، سخت و دشوار خواهد بود. در این موضع نیز همانند مصیبت، نیازمند صبر هستیم تا فشار روانی آن را کاهش دهد. بدین منظور، روش‏هایی در متون دین وجود دارند که ویژه صبر در تکلیف‌اند. یکی از آنها مربوط به «حکمت تشریع» است. اگر انسان، فایده تشریع را سود خداوند بداند، از تکلیف، ناخرسند و بی‏تاب می‏شود؛ امّا اگر بداند که مصلحت وی در تکالیف نهفته است و فایده‏اش تنها به او می‏رسد، احساس رضایت خواهد کرد.

دومی به تصوّر فرد از دین، از زاویه دشواری و آسانی مربوط می‌شود. اگر انسان تکالیف دین را طاقت‏فرسا بداند، تحمّل او تاب خواهد شد و ناراضی می‏گردد. امّا اگر بداند که تکالیف دینی به اندازه طاقت عموم انسان‏هاست و در شرایط خاص نیز برای افراد ناتوان کاهش می‏یابد، احساس بد او از بین می‏رود و حسّ خوبی نسبت به آن پیدا می‏کند.

سومی مربوط به سبک دینداری فرد است. دو مورد پیشین، مربوط به ماهیت خود دین بود؛ امّا این مورد، به چگونگی دینداری افراد مربوط می‌شود. اگر کسی دین را ــ که آسان و مطابق با توان افراد است ــ طاقت‏فرسا بداند و به شدّت بر خود سخت بگیرد و از آزادی‏های آن استفاده ننماید، بدیهی است که احساس ناخوشایندی نسبت به آن خواهد داشت؛ امّا اگر نرم و منعطف، دینداری کند، دچار احساس ناخوشایند نمی‌شود و بلکه حس خوبی نسبت به آن پیدا خواهد کرد.

چهارمی مربوط به خویشتنداری در برابر وسوسه‏های ضد تکلیف است. تکلیف با وسوسه‏ همراه و البته در تضاد است. همیشه انسان نسبت به ترک تکلیف وسوسه می‏شود. حال اگر انسان تکلیف‏مدار، مهارت و توانمندی مقاومت در برابر وسوسه‏ها را نداشته باشد، به شدّت دچار مشکل می‏شود. امّا افرادی که از مهارت کافی برخوردارند، راحت‏تر می‏توانند از وسوسه‏ها پیشگیری کنند و یا آنها را مهار نمایند. بنا بر این، توانمندی در مهار وسوسه‏ها از عوامل مهم در تقویت توان صبر و بردباری است.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
606

موضوع عوامل خویشتنداری‏ای که موجب طاعت و ترک معصیت می‏گردد، از مسائل بسیار مهم و دامنه‏داری است که در این مجال نمی‏توان به آنها پرداخت. نویسنده پیش‏تر در کتاب اخلاق‏پژوهی حدیثی، به بررسی این موضوع پرداخته و تا حدودی، عوامل آن را مشخص کرده است. محقّق، بر این باور است که برای مهار نفس و تنظیم رفتاری که موجب طاعت و ترک معصیت می‏گردد، به نیروی بازداری و توان خویشتنداری نیاز داریم که «تقوا» نامیده می‏شود. البته خویشتنداری یا تقوا، منشأ و خاستگاهی به نام «عقل» دارد. عقل، ماهیتی مرکّب از «شناخت و بازداری» دارد که در ادبیات دین، «علم» و «تقوا» نامیده می‏شود. می‏توان ادّعا کرد که تئوری دین در مهار نفس و تنظیم رفتار، «خویشتنداری عقلانی» است. انسان خویشتندار، توان بازداری رفتارهای ناشایست و واداری به رفتارهای شایسته را دارد؛ از این رو وی می‏تواند نفس خود را مهار و رفتارهایش را تنظیم کند.

البته تقوا عنصری عملیاتی نیست که در عرض دیگر صفات قرار گیرد و مستقیماً به عنوان یکی از عناصر تنظیم رفتار باشد. تقوا، مفهومی عام و انتزاعی از مجموعه عناصری است که به تنظیم رفتار می‏پردازند. بنا بر این، هر چند تقوا عامل مهار نفس و تنظیم رفتار است، با این حال، مفهومی عام است و دارای یک سری نیروهای عملیاتی که در موقعیت‏های پیش آمده، مداخله می‏کنند و به کنترل و تنظیم رفتار می‏پردازند. از این امور با نام «اصول» یاد می‏کنیم. پس اصول مهار نفس و تنظیم رفتار، عناصر عملیاتی و اجرایی تقوا هستند. این اصول، عبارت اند از: تجربه، عبرت، حزم(دوراندیشی)، خوف، رجا، حیا، محبّت و شُکر.۱

در اثری با نام روان‏شناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی، محمّدصادق شجاعی، الگوی «تقوای عاقلانه» را به عنوان الگوی اسلام در مهار نفس و تنظیم رفتار، ارائه نموده است. در این کتاب نیز عواملی برای خویشتنداری بیان شده است.۲

خلاصه فصل

یکی از ابعاد زندگی انسان، «تکلیف» است که در رضامندی باید بدان پرداخت. این

1.. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: اخلاق‌پژوهی حدیثی فصل سوم به بعد.

2.. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: روان‌شناسیِ تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64608
صفحه از 839
پرینت  ارسال به