601
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

به شریعتی راحت مبعوث شده‏ام».۱

این، نمای کلّی دین است. در برخی متون دینی، مبنای سختگیری، مورد نفی قرار گرفته است. شاید برخی تصوّر کنند که تکالیف دینی، چیزی جز سختگیری‏های بی‏دلیل نیست. این تصوّر نیز موجب بی‏رغبتی به شریعت می‏گردد، در حالی که چنین تصوّری نادرست است. خداوند متعال به صراحت در قرآن کریم می‏فرماید که «راحتی ما را می‏خواهد، نه زحمت ما را!»۲ بر همین اساس، آنچه خداوند متعال تشریع کرده است، مطابق توان بشر است. امام علیعلیه السلام در پاسخ به سؤالی از معنای «لا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا باللّهِ» می‏فرماید:

۰.إنا لا نَملِک مَع اللّهِ شیئا، ولا نَملِک إلّا ما مَلَّکنا، فَمَتی مَلَّکنا ما هُو أملَک بهِ مِنّا کلَّفَنا، ومتی أخَذَهُ مِنّا وَضَعَ تَکلیفَهُ عَنّا.۳

۰.با وجود خداوند، ما مالک چیزی نیستیم و چیزی نداریم مگر آنچه او به تملّک ما در آورده باشد. پس هر گاه چیزی را که او به مالکیتش سزاوارتر است، به تملّک ما در آوَرَد، بر عهده ما تکلیفی نهاده و هر گاه آن را از ما بگیرد، تکلیفش را از ما برداشته است.

امام صادقعلیه السلام نیز بر اصل «هماهنگی تکلیف با توان» تصریح می‏کند.۴

مردم به هر آنچه راحت باشد، علاقه دارند و از آن راضی خواهند بود و از هر آنچه سخت باشد، گریزان‏اند و ناراضی خواهند بود. به نظر می‏رسد آنچه در این میان مشکل‏زاست، ماهیت دین نیست؛ یا ناآگاهی از حقیقت دین و داشتن تصویری نادرست از

1.. بُعِثتُ بِالحَنیفیَّةِ السَّمحَةِ (عوالی اللآلی، ص۳۸۱، ح۳؛ الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۹۲).

2.. (یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ) (سورۀ بقره‏، آیۀ ۱۸۵). نیز، ر.ک: سورۀ اعلی‏، آیۀ ۸.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز می‏فرماید: یَا أیُّهَا النّاسُ! إنَّ دِینَ اللّهِ یُسرٌ (کنز العمّال، ج۳، ص۴۹، ح۵۴۱۸).

3.. نهج البلاغة، حکمت ۴۰۴.

4.. ما کلَّفَ اللّهُ العِبادَ کلفَةَ فِعلٍ ولا نَهاهُم عَن شَیءٍ حَتّی جَعَلَ لَهُمُ الاِستِطاعَةَ، ثُمَّ أمَرَهُم ونَهاهُم فَلا یکونُ العَبدُ آخِذا ولا تارِکا إلّا بِاستِطاعَةٍ مُتَقَدِّمَةٍ قَبلَ الأَمرِ وَالنَّهی، وقَبلَ الأَخذِ وَالتَّرک، وقَبلَ القَبضِ وَالبَسطِ (التوحید، ص۳۵۲، ح۱۹). نیز، ر.ک: التوحید، ص۳۵۲، ح۲۱ و ص۳۴۵، ح۲ و ص۳۴۷، ح۶.
در حدیث دیگری، امام صادق علیه السلام ضمن تأکید بر همان اصل، به ابعاد دیگری از این مسئله اشاره می‏کند و می‏فرماید: ما کَلَّفَ اللّهُ العِبادَ إلّا ما یُطیقُونَ، إنَّما کَلَّفَهُم فی الیَومِ واللَّیلَةِ خَمسِ صَلَواتٍ، وکَلَّفَهُم مِن کُلِّ مِأتیَ دِرهَمٍ خَمسَةَ دَراهَم، وکَلَّفَهُم صِیامَ شَهرِ رَمَضانَ فِی السَّنَةِ، وکَلَّفَهُم حِجَّةً واحِدَةً وهُم یُطیقونَ أکثَرَ مِن ذَلِکَ وإنَّما کَلَّفَهُم دونَ ما یُطیقونَ (المحاسن، ص۲۹۶، ح۴۶۵). نیز، ر.ک: الخصال، ج۲، ص۵۳۱، ح۹؛ تهذیب الأحکام، ج۴، ص۱۵۴، ح۴۲۶.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
600

قضای تشریعی خداوند نیز بر خیر استوار است که می‏تواند پایه مستحکمی برای رضامندی باشد.

ب ـ‏ اصلاح تصوّر از دین

انسان، موجودی راحت‏طلب و سختی‏گریز است. به همین جهت، از ارزیابی‏های انسان در باره برخی پدیده‏ها و از جمله دین، ارزیابیِ طاقت است. اگر انسان، چیزی را فراتر از توان خود ارزیابی کند، ناراضی می‏شود و و اگر آن را آسان و فروتر از توان خود ارزیابی نماید، خرسند خواهد شد. اگر دین، سخت و فراطاقتْ ارزیابی شود، موجب ناخرسندی و نارضایتی از آن می‏گردد و اگر آسان و فروطاقتْ ارزیابی گردد، موجب رغبت به آن و اظهار خرسندی خواهد شد.

تصوّر غلط: توهّم «طاقت‏فرسایی»

تصوّر برخی بر این است که دین، دستورهای سخت، دشوار و طاقت‏فرسا دارد و هدفی جز آزار پیروان، دنبال نمی‏کند. انسان از آنچه او را به رنج اندازد و موجبات آزار او را فراهم آورد، گریزان است. همین تصوّر موجب احساس نارضایتی در فرد می‏شود.

تصوّر درست: باور «دین آسان»

دین، چیزی نیست که موجب نارضایتی گردد. عامل اساسی از نارضایتی تشریعی، نشناختن شریعت است. با شناخت ماهیت حقیقیِ دین، رضایت تشریعی حاصل می‏شود. از این رو، بخشی از متون دینی به معرفی ویژگی‏های دین پرداخته‏اند. در متون دینی، از دین، به عنوان شریعتی «آسان و راحت» یاد شده است. این حقیقت، گاه با تعبیر «سمحة»۱ آمده است. خدا، آسانی را برای مردم می‏پسندد و دشواری و سختی را برایشان ناخوش می‏دارد.۲ لذا پیامبر خداصلی الله علیه و آله ‏از دین خدا به عنوان آیینی راحت و آسان یاد می‏‏کند۳ و اعلام می‏دارد که «من

1.. ر.ک: دانش‏نامۀ قرآن و حدیث، ج۷، ص۱۷۰ (خصائص أُمّة محمّد التشریعیة)؛ میزان الحکمة، ج۴، ص۱۹۱ (یسار الدین).

2.. إنّ اللّه‏ تعالى رضی لهذه الاُمّة الیسر وکره لها العسر (الجامع الصغیر، ج۱، ص۲۶۷، ح۱۷۴۲).

3.. إنّ دِینَ اللّهِ‏ الحَنیفیَّةُ السَّمحَةُ (دستور معالم الحکم، ج۲، ص۱۰۴، ح۶۳۱). إنّ الدین یسر (همان‌جا).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64490
صفحه از 839
پرینت  ارسال به