595
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

شادکامی خواهد بود. در این میان، مشکل اساسی، دشوار بودن عمل به شریعت است که این دشواری، به وسیله صبر حل می‏شود و فرد با عمل به دستورهای الهی، به سعادت و شادکامیِ اصیل دست می‏یابد.

از سوی دیگر، فشار روانیِ حاصل از دشواری عمل به شریعت، ممکن است موجبات آزردگی و ناراحتی فرد را فراهم آورد. این فشار روانی نیز به وسیله صبر و بردباری مهار می‏شود و بهداشت روان فرد را تضمین می‏کند. بنا بر این، صبر، هم در بُعد عمل، از ترک عمل به شریعت جلوگیری می‏کند، و هم در بُعد روان، فشار روانی آن را مهار می‏کند و کاهش می‏دهد.

بنا بر این، از عوامل مهم در رضامندی تشریعی، برخورداری از بردباری و توان تحمّلِ سختی طاعت است.

۲. عوامل زمینه‏ساز واکنش مثبت

دستورهای خداوند متعال، شامل بایدها و نبایدهایی می‏شوند که یک بسته و مجموعه را تشکیل می‏دهند. این مجموعه، «دین» نامیده می‏شود و عمل به آن، «طاعت»، و عمل نکردن به آن، «معصیت» خوانده می‏‏شود.

نمودار (۱۴ ـ ۱)

امّا مسئله مهم، این است که امر و نهی خداوند متعال نیز معمولاً با خواست بشر، ناهماهنگ است. کسی که بخواهد به دستورهای خداوند متعال عمل کند، باید آنچه را خوش ندارد(طاعت)، بپذیرد و آنچه را خوش دارد(معصیت)، ترک کند. طبق روایتی از


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
594

۱. گونه‏های واکنش

در ادامه، مباحث را با عنوان «گونه‏های واکنش» پی ‏می‏‏گیریم.

واکنش منفی: بی‏تابی از تکلیف

قوانین را بویژه در مراحل نخستین حرکت، باید در حوزه سختی‏ها و دشواری‏های زندگی طبقه‏بندی نمود. در توضیح این مطلب باید گفت که ما در این بحث، با دو عنوان کلّی رو به رو هستیم: یکی «انسان» و دیگری «قوانین». انسان، به لحاظ طبع نخستین خود، ‏‏لذّت‏گرا و محنت‏گریز است؛ امّا قانون، معمولاً با طبع انسان در تضاد قرار می‏گیرد. این بدان جهت است که معمولاً بایدهای قانون، امور سخت و دشواری به شمار می‏روند که بر خلاف میل، باید انجام شوند و نبایدهای آن نیز امور ‏‏لذّت‏بخشی هستند که بر خلاف میل، باید ترک شوند و این هر دو، با طبع ‏‏لذّت‏گرا و محنت‏گریز انسان، ناسازگار است. از این رو، هم انجام دادن محنت‏های ناخوشایند (طاعت) و هم ترک ‏کردن لذّت‏های خوشایند (معصیت)، برای انسان، دشوار است. بنا بر این، تکلیف از این منظر، بخش سخت و دشوار زندگی به شمار می‏رود.

واکنش مثبت: صبر در تکلیف

صبر به معنای تحمّل سختی و دشواری است.۱ برای صبر، سه حوزه کاربرد در روایاتْ مطرح شده که یکی از آنها در بلاها و ناخوشایندهای زندگی بود که بحث آن گذشت؛ امّا دو حوزه کاربرد دیگر آن، به موضوع طاعت برمی‏گردد. در این روایات آمده که هم انجام دادن طاعت، نیازمند صبر است و هم ترک معصیت.۲ از این رو، انجام دادن طاعت و ترک کردن معصیت، نیازمند صبر است. این نیاز و بلکه ضرورت، از دو جهت قابل تبیین است. از سویی ـ‏ همان گونه که پیش‏تر گذشت۳ ـ‏ اوامر خداوند متعال، هدفی جز تحقّق شادکامیِ اصیل و واقعی بشر ندارند. از این رو، عمل به دستورهای خداوند متعال، از عوامل مهم

1.. ر.ک: اخلاق‌پژوهی حدیثی.

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الصبرُ ثلاثةٌ: صبرٌ عندَ المُصیبَةِ، وصبرٌ عَلی الطاعةِ، وصبرٌ عَن المَعصیةِ (الکافی، ج۲، ص۹۱، ح۱۵؛ جامع الأخبار، ص۱۱۱؛ الإرشاد، ص۱۵۹).

3.. ر.ک: فصل پنجم: مشروط بودن خیر مقدّرِ تشریعی.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64404
صفحه از 839
پرینت  ارسال به