585
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

همین برای نجاتْ کفایت می‏کند. این گروه، به دنبال پول برای رفع نیازها، و پارتی برای گشودن گره‏ها، و از این قبیل راه‏حل‏ها هستند. از آن جا که این امور، به تنهایی کارایی ندارند، تمرکز بر آنها و توهّم کفایت آنها، موجب ناکامی می‏گردد و در نتیجه، نارضایتی به دنبال خواهد داشت.

منطق درست: باور «کفایت خدا»

منطق درست، توسّل به خداست. واقعیت این است که بدون خدا، هیچ عاملی کارساز نخواهد بود. گره‏گشایی، تنها به دست خداوند متعال خواهد بود و همه اسباب، با تأیید خداوند، اثربخش خواهند شد.۱ خداوند برای حلّ مشکلات بس است.۲ به همین جهت، برای حلّ مشکلات باید به خدا روی آورد و از او کمک خواست. این جاست که دعا معنا می‏یابد. خدا، تنها کسی است که می‏تواند انسان را از گرفتاری‏ها نجات دهد. از این رو، انسان‏های رشدیافته برای برطرف شدن مشکلاتشان، از خدا کمک می‏خواستند و خدا نیز مشکل آنان را برطرف می‏کرده است. در قرآن کریم، این حقیقت در باره انبیای الهی، بیان شده است. یعقوبعلیه السلام اعلام می‏کند که برای رفع گرفتاری خود، فقط به خدا روی می‏آوَرَد.۳ نوحعلیه السلام برای نجات خود و همراهانش از آن بلای عظیم، دعا می‏کند و خداوند، آنها را نجات می‏دهد.۴ یونسعلیه السلام نیز برای نجات خود دعا می‏کند و خدا وی را از غم، نجات می‏دهد.۵

دعا، یاریِ خداوند را جلب می‏کند. در متون دینی، انواع‏ گوناگونی از دعاها یاد شده‏اند که می‏توانند مورد استفاده قرار گیرند. وقتی موسیعلیه السلام به سمت فرعون رفت و هنگامی که

1.. (قُلْ مَن ینَجِّیکم مِّن ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْیةً لَّئِنْ أَنجَانَا مِنْ هَذِهِ لَنَکونَنَّ مِنَ الشَّاکرِینَ * قُلِ اللَّهُ ینَجِّیکم مِّنْهَا وَمِن کلِّ کرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِکونَ) (سورۀ انعام، آیۀ ۶۳ ـ ۶۴).
(أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یکشِفُ السُّوءَ وَ یجْعَلُکمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ) (سورۀ نمل، آیۀ ۶۲).

2.. (ألَیسَ اللّهُ بِکافٍ عَبدَهُ) (سورۀ زمر، آیۀ ۳۶).

3.. (قَالَ إِنَّمَا أَشْکواْ بَثِّی وَ حُزْنِی إِلَی اللَّهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ) (سورۀ یوسف، آیۀ ۸۶).

4.. (وَ نُوحًا إِذْ نَادَی مِن قَبْلُ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَنَجَّینَهُ وَ أَهْلَهُ مِنَ الْکرْبِ الْعَظِیمِ) (سورۀ انبیا، آیۀ ۷۶).
(وَ لَقَدْ نَادَلنَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ * وَ نَجَّینَهُ وَ أَهْلَهُ مِنَ الْکرْبِ الْعَظِیمِ) (سورۀ صافّات، آیۀ ۷۵ ـ ۷۶).

5.. (فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّینَهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کذَ لِک نُنجِی الْمُؤْمِنِینَ) (سورۀ انبیا، آیۀ ۸۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
584

سر آمده و شایسته نیست که دوباره آن را زنده کنیم. آینده نیز هنوز نیامده تا اندوه آن را بخوریم. اگر این واقعیتْ مورد توجّه قرار گیرد، صبر و تحمّل مصیبت، آسان می‏شود. بر همین اساس، امام صادق‏علیه السلام می‏فرماید:

۰.اِصبِروا عَلَی الدُّنیا فَإنَّما هِی ساعَةٌ فَما مَضی‏ مِنهُ فَلا تَجِدُ لَهُ ألَماً ولا سُروراً وما لَم یجِئ فَلا تَدری ما هُوَ؟ وإنَّما هِی ساعَتُک الَّتی أنتَ فیها.۱

۰.بر این دنیا بردبار باشید که ساعتی بیش نیست. نه رنج آنچه را که گذشته است درمی‏یابی و نه سرور آن را، و آنچه را که نیامده، نمی‏دانی که چیست؟ همانا دنیا همین ساعتی است که اکنون در آن هستی.

نباید غم فردا را امروز بر خود وارد ساخت؛ اندوه امروز برای امروز، کافی است و فردا با دلْ‏مشغولی‏های خود فرا می‏رسد. اگر اندوه فردا را بر امروزْ بار کنیم، حزن و رنج خود را افزایش داده‏ایم.۲ گاهی ممکن است اندوه فردایی را داشته باشیم که اصلاً وجود نخواهد داشت. ما چه می‏دانیم که فردا جزوِ عمر ما هست یا نه؟۳

ی ـ‏ توسّل و مددجویی

از نیازهای هنگام بلا، توسّل و مددجویی از دیگران است. ما هنگام بلا نیازمند منبعی هستیم که به آن توسّل کنیم و از آن مدد بجوییم؛ این، یک اصل است؛ امّا آنچه مهم است، منبع یاری و مددجویی است. این که چه چیزی منبع یاری باشد و از چه کسی یاری بطلبیم، نقش مهمّی در رضامندی دارد. اشتباه در یاری‏طلبی، موجب ناکامی می‏گردد و بر فشار روانی می‏افزاید.

منطق غلط: توهّم «کفایت اسباب و توسّل به آنها»

تصوّر برخی بر این است که برای حلّ مشکلات زندگی باید به اسباب مادّی آن روی آورْد و

1.. الکافی، ج‏۲، ص‏۴۵۴، ح‏۴.

2.. امام علی علیه السلام نیز می‏فرماید: لا تُدخِل عَلَیک الیومَ هَمَّ غَدٍ، یکفِی الیومَ هَمُّهُ وغَداً داخِلٌ عَلَیک بِشُغُلِهِ، إنَّک إن حَمَلتَ عَلَی الیومِ هَمَّ غَدٍ زِدتَ فی حُزنِک وتَعَبِک (التمحیص، ص‏۱۶؛ بحار الأنوار، ج‏۷۳، ص‏۱۱۳، ح‏۱۰۹).

3.. امام علی علیه السلام: لا تُحَمِّل عَلی‏ یومِک هَمَّ سَنَتِک، کفاک کلَّ یومٍ ما قُدِّرَ لَک فیهِ، فَإِن تَکنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِک فَإِنَّ اللَّهَ سُبحانَهُ سَیأتیک فی کلِّ غَدٍ بِجَدیدِ ما قُسِمَ لَک وإن لَم تَکنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِک فَما هَمُّک بِما لَیسَ لَک؟ (غرر الحکم، ح‏۹۱۹۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۵۲۰). نیز، ر.ک: نهج البلاغة، حکمت ۳۷۹.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64635
صفحه از 839
پرینت  ارسال به