581
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

زینت آن است، حال آن‏که آنچه نزد خداوند است، بهتر و پایدارتر است.۱ اگر انسان به این حقیقت توجّه کند که آنچه را از دست داده یا به دست نیاورده، اندک بوده است، دچار تنیدگی و فشار روانی نمی‏گردد. مهم این نیست که در واقع، آن شی‏ء، کوچک است یا بزرگ‏؛ مهم‏، این است که ما آن را کوچک بدانیم یا بزرگ. اگر چیز مهمّی مثل «دین» را از دست بدهیم، ولی آن را ناچیز بشماریم، به خاطر فقدان آن، خیلی ناراحت نمی‏شویم؛ امّا اگر چیز بی‏ارزشی را از دست داده باشیم، ولی آن را مهم بشماریم، به شدّت ناراحت می‏شویم. پس آنچه در تنیدگی و نارضایتی مهم است، تصوّر ما‏ست. برای کسب رضایت از زندگی و مهار تنیدگی، بهتر است تصوّرات خود را از نعمت‏های دنیا اصلاح کنیم و آنها را با واقعیت، مطابقت نماییم.

ح ـ‏ تصحیح ارزیابی از موقعیت دیگران

از مسائلی که هنگام بلا رخ می‏دهد، بررسی خود با دیگران از منظر بلادیدگی است. این بررسی، بر این محور استوار است که آیا دیگران نیز همانند من مصیبت دیده‏اند یا نه؟ پاسخ به این پرسش می‏تواند کاهنده یا افزاینده فشار روانی باشد. از این رو، بررسی این موضوع اهمیت می‏یابد که در ادامه به آن می‏پردازیم.

باور غلط: توهّمِ «تنها بلا دیدن»

از عوامل افزاینده فشار روانی به هنگام سختی‏ها، تصوّر تنها بودن در مشکلات است. معمولاً انسان هنگام گرفتاری چنین می‏پندارد که کسی جز او گرفتار نیست و دیگران در کمال آسایش زندگی می‏کنند.۲ این تصوّر، علاوه بر اصل مشکل، فشار روانیِ بیشتری را بر فرد وارد می‏سازد.

1.. (مَآ أُوتِیتُم مِّن شَی‏ءٍ فَمَتَعُ الْحَیوةِ الدُّنْیا وَ زِینَتُهَا وَ مَا عِندَ اللَّهِ خَیرٌ وَ أَبْقَی‏ أَفَلَا تَعْقِلُونَ) (سورۀ قصص‏، آیۀ ۶۰).

2.. در روان‌شناسی بلاها و فاجعه‏ها، به این حالت، «توهّمِ در مرکز بودن» (Illusion of Centrality) می‏گویند. در این حالت، پس از وقوع بلا، فرد تصوّر می‏کند که بیشترین مصیبت‏ها به او رسیده و او در مرکز و کانون واقعه بوده است. جالب آن که افراد هر چه از فاجعه، احساس آسیب‏ناپذیریِ بیشتری داشته باشند، بعد از بروز آن، احساسِ در مرکز بودن در آنها بیشتر است (ر.ک: روان‌شناسی فاجعه‏ها، ص۲۰۷).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
580

«نخواسته‏ها» قرار دهد، می‏تواند فشار روانیِ این موقعیت را مهار کند. امام حسن مجتبیعلیه السلام در همین راستا توصیه‏ای دارد. ایشان می‏فرماید:

۰.اجْعَلْ ما طَلَبْتَ مِن الدُّنیا فَلَم تَظْفَرْ بهِ بمَنزِلَةِ ما لَم یخْطُرْ بِبالِک.۱

۰.آنچه را از دنیا طلبیده‏ای و بدان نرسیده‏ای، به منزله آن بپندار که هرگز به اندیشه‏ات خطور نکرده است.

سه. اندازه‏شناسیِ دنیا

یکی از علل بی‏تاب شدن در برابر سختی‏ها این است که بهره‏های دنیا را بسیار زیاد و مهم می‏شمریم. اگر انسان، چیزی را بسیار مهم بداند، به خاطر به دست نیاوردن و یا از دست دادن آن، به شدّت غمین و اندوهگین می‏گردد‏. شدّت تنیدگی، بسته به جایگاهی است که شی‏ءِ از دست رفته یا به دست نیامده، نزد فرد دارد. کسی که دنیا و بهره‏های دنیا را بزرگ بشمارد، تحمّل فقدان آن را ندارد‏‏؛ امّا این تصوّر، مطابق واقع نیست. قرآن کریم می‏گوید:

۰.(قُلْ مَتَعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ وَالْأَخِرَةُ خَیرٌ لِّمَنِ اتَّقَی‏.۲

۰.بگو کالای دنیا اندک است و آخرت برای پرهیزکاران، بهتر است).

این آیه، هنگامی نازل شد که مردم در آستانه یکی از جنگ‏ها قرار گرفته بودند و به خاطر دشواری‏ها و پیامدهای جنگ، ناراضی بودند. خداوند متعال، آنان را به کم بودن متاع دنیا و بهتر بودن متاع آخرت متوجّه می‏سازد‏. بدیهی است که جنگ، ویرانگر و زیان‏بار است‏؛ امّا اگر انسان به این نکته توجّه کند که آنچه از دنیا در دست دارد، چیز مهمّی نیست، در برابر فقدان و زیانِ ناشی از جنگ، مقاوم خواهد شد‏. این مسئله، اختصاص به جنگ ندارد و می‏تواند در همه جا کاربرد داشته باشد‏.

قرآن کریم با تکیه بر همین مسئله، کسانی را که به متاع دنیا خرسند می‏شوند، سرزنش می‏کند۳ و خطاب به آنان تصریح می‏فرماید که آنچه به شما داده شده، کالای زندگی دنیا و

1.. کشف الغمّة، ج۲، ص۱۹۸.

2.. سورۀ نساء، آیۀ ۷۷.

3.. (وَ فَرِحُواْ بِالْحَیوةِ الدُّنْیا وَ مَا الْحَیوةُ الدُّنْیا فِی الْأَخِرَةِ إِلَّا مَتاعٌ) (سورۀ رعد‏، آیۀ ۲۶).
امام علی علیه السلام نیز می‏فرماید: ما بالُکُم تَفرَحُونَ بِالیَسیرِ مِن الدُّنیا تُدرِکُونَهُ و لا یَحزُنُکُم الکَثیرُ مِنَ الآخِرَةِ تُحرَمونَهُ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۱۳؛ غرر الحکم، ح‏۲۶۱۰).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64415
صفحه از 839
پرینت  ارسال به