579
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خواهد بود. برای این منظور می‏توان از وضعیت نداشتن برای آرام ساختن درد فقدان، استفاده نمود. فرد مصیبت‏زده می‏تواند وضعیت «فقدان» را با وضعیت «نداشتن»، همانندسازی کند و با این کار، از درد فقدان بکاهد. اگر بنا باشد که انسان برای فقدان، ناراحت شود، خیلی چیزهای دیگر هم هست که ندارد و نسبت به آنها اکنون ناراحت نیست. پس وضعیت ناراحت‏کننده حال را با حالتی باید همانندسازی کرد که ناراحت‏کننده نیست و یا کمتر ناراحت کننده است. امام علی‏علیه السلام همین روش را به فرزندش امام حسن‏علیه السلام آموزش می‏دهد و می‏فرماید:

۰.إن کنتَ جازِعاً عَلی‏ ما تَفَلَّتَ مِن یدَیک، فَاجزَع عَلی‏ کلِّ ما لَم یصِل إلَیک.۱

۰.اگر بر آنچه از دست داده‏ای بی‏تابی می‏کنی، پس بر هر آنچه به تو نرسیده نیز بی‏تابی کن.

اگر بنا باشد که انسان برای هر آنچه در زمان حال ندارد، بی‏تاب و افسرده گردد، باید برای همه آنچه به دست نیاورده نیز بی‏تاب گردد. آنچه در مصیبت فقدان، ناراحت‏کننده است، این است که چیزی را داشته‏ایم و با آن اُنس گرفته بوده‏ایم و اکنون از دست داده‏ایم. برای‏ این که تحمّل فقدان، راحت‏تر باشد، بهتر است به «داشتن» آن نیندیشیم و نبود آن را مثل نبود همه آن چیزهایی بدانیم که با آنها اُنسی نداریم. اگر به داشتن آن در گذشته و اُنس و علاقه‏ای که به آن داشته‏ایم، نیندیشیم، مصیبت فقدان در حدّ دیگر چیزهایی که نداریم، تنزّل خواهد کرد و فشار روانی آن کاهش می‏یابد.

‏ همانندسازی دست‏نیافته‏ها با نخواسته‏ها

گاه انسان، خواسته‏ها و آرزوهایی برای زندگی بهتر دارد که به هر دلیلی به آن نمی‏رسد. این نیز دردناک و آزاردهنده است. درد و رنج این وضعیت، به خاطر خواستن و دست‏نیافتن است. وقتی انسان در دستیابی به چیزی که می‏خواهد، ناکام گردد، دچار فشار روانی می‏شود. پس صِرف نداشتنْ مهم نیست؛ دست‏نیافتن به خواسته، دردآور است. ما خیلی چیزهای دیگری را هم نداریم که به خاطر آنها اندوهگین نمی‏شویم؛ زیرا در قلمرو خواسته ما قرار نگرفته‏اند. از این رو، اگر فرد بتواند «خواسته‏های دست‏نیافته» را همانند

1.. نهج البلاغة، نامۀ ۳۱؛ غرر الحکم، ح‏۵۶۲۸؛ تحف العقول، ص‏۸۲.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
578

دادند، ایشان در ابتدا آن را بزرگ‏ترین مصیبت دانست و سپس عظمت مصیبت پیامبرصلی الله علیه و آله را یاد کرد و آرام‏تر گردید.۱ مصیبت فقدان پیامبرصلی الله علیه و آله بزرگ‏ترین مصیبت‏هاست.۲ مقایسه مصیبت بزرگ‏تر و یادآوری آن، موجب کوچک شدن گرفتاری‏های انسان می‏گردد و بدین‏سان، مصیبت‏های بزرگ‏تر، قابل تحمّل می‏شوند.۳ مقایسه با مصیبت فقدان پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله، به مصیبت فقدان، اختصاص ندارد؛ در هر مصیبتی می‏توان به این مقایسه دست زد و فشار سختی‏ها را کاهش داد.۴ انسان، هنگام بلاها تصوّر می‏کند که هیچ مصیبتی بزرگ‏تر از مصیبت او نیست و هیچ کس به اندازه او سختی ندیده است! اگر انسان، قدری از لاک خود بیرون آید و به فراتر از خود نیز نگاه اندازد، خواهد دید که مصیبت‏های بزرگ‏تری نیز وجود دارند. توجّه به این مصیبت‏های بزرگ‏تر می‏تواند فشار روانیِ ما را کاهش دهد.

دو. همانندسازی با وضعیت عادی

موقعیت ناخوشایند، وضعیت خاص و غیر عادی‏ای است که موجب فشار روانی می‏شود. همانندسازی این موقعیت با وضعیت عادی ـ‏ و نه الزاماً بهتر ـ‏ از روش‏هایی است که می‏تواند به کاهش فشار روانی کمک کند. از این روش در متون دینی برای دو وضعیت، مورد استفاده قرار گرفته است: یکی فقدان و از دست دادن، و دیگری ناکامی در دستیابی که در ادامه به این دو می‏پردازیم.

‏ همانندسازی فقدان با نبود نخستین

نداشتن و از دست دادن، هر دو سخت و تلخ است‏؛ امّا از جهاتی، فقدان، دشوارتر است؛ زیرا در این فرض، فرد مزه داشتن آن را چشیده است. از این رو، از دست دادن آن، سخت‏تر

1.. مرحوم کلینی: «لَمّا اُصیبَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام نَعَی الحَسَنُ علیه السلام إلَی الحُسَین علیه السلام و هُوَ بِالمَدائِنِ، فَلَمّا قَرَأَ الکِتابَ قال: یا لَها مِن مُصیبَةٍ ما أعظَمَها، مَعَ أنَّ رَسولَ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله قال: مَن اُصیبَ مِنکُم بِمُصیبَةٍ فَلیَذکُر مُصابَهُ بِی‏فَإنَّهُ لَن یُصابَ بِمُصیبَةٍ أعظَمَ مِنها، و صَدَقَ‏ صلی الله علیه و آله» (الکافی، ج۳، ص‏۲۲۰، ح۳).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن اُصیبَ بِمُصیبَةٍ فَلیذکر مُصیبَتَهُ فِی فَإِنَّها أعظَمُ المَصائِبِ (قرب الإسناد، ص‏۴۵؛ مسکن الفؤاد، ص‏۱۱۹).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در بارۀ نقش این مقایسه و یادآوری می‏فرماید: مَن عَظُمَت عِندَهُ مُصیبَةٌ فَلیذکر مُصیبَتَهُ بی فَإِنَّها سَتَهونُ عَلَیهِ (بحار الأنوار، ج‏۸۲، ص‏۸۴، ح‏۲۶؛ وسائل الشیعة، ج۳، ص‏۲۶۸).

4.. امام باقر علیه السلام: إن اُصِبتَ بِمُصیبَةٍ فی نَفسِک أو فی مالِک أو فی وَلَدِک، فَاذکر مُصابَک بِرَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله فَإِنَّ الخَلائِقَ لَم یصابوا بِمِثلِهِ قَطُّ (الکافی، ج۳، ص‏۲۲۰ ح‏۲؛ الأمالی، طوسی، ص‏۶۸۱؛ الأمالی، مفید، ص‏۱۹۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64367
صفحه از 839
پرینت  ارسال به