577
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

بزرگ‏تر بسنجد (مقایسه صعودی)، موجب افزایش سطح تحمّل و رضامندی می‏گردد. بنا بر این، در موقعیت ناخوشایند، مقایسه کاهنده رضامندی، مقایسه نزولی است، بدین معنا که فرد، وضع خود را با کسانی که کمتر مشکل دارند، بسنجد، و مقایسه افزاینده رضامندی، مقایسه صعودی است؛ بدین معنا که فرد وضع خود را با وضع کسانی که در موقعیت بدتر قرار دارند، مقایسه کند.

حال پرسش این است که اثر روانیِ هر کدام از این دو مقایسه چیست که چنین تأثیری در رضامندی دارد؟ پاسخ این است که مقایسه نزولی در ناخوشایندها، موجب بزرگ‏نماییِ مشکل خود و کوچک‏نماییِ مشکل دیگران می‏گردد و همین، موجب افزایش فشار روانی می‏گردد و صبر و تحمّل فرد را کاهش و نارضایی را افزایش می‏دهد‏؛ امّا مقایسه صعودی در ناخوشایندها، موجب کوچک‏سازی مشکل خود و تحمّل‏پذیر شدن موقعیت می‏شود و بدین طریق، توان صبر افزایش می‏یابد و بر سطح رضامندی افزوده می‏شود. بنا بر این، فشار فراوان یک حادثه را می‏توان از راه مقایسه نمودن آن با سختی‏های بزرگ‏تر، کاهش داد. توجّه به سختی‏های بزرگ‏تر، اندازه سختیِ وارد شده را کوچک می‏کند. لذا موجب کاهش تنیدگی و فشار روانی می‏گردد. با این مقایسه می‏توان حوادث تلخ را به اندازه قابل تحمّل، تبدیل کرد. در برخی از متون حدیثی، از این روش برای کاهش فشار روانی استفاده شده است.

کسی خدمت امام صادق‏علیه السلام رسید و گفت: مرا به چیزی سفارش کنید. امامعلیه السلام در لابه لای توصیه‏های خود به وی فرمود:

۰.وإذا اُصِبتَ بِمُصیبَةٍ فَاذکر مُصابَک بِرَسولِ اللّهِ‏صلی الله علیه و آله فَإِنَّ النّاسَ لَم یصابوا بِمِثلِهِ أبَداً ولَن یصابوا بِمِثلِهِ أبَداً.۱

۰.و هر گاه به مصیبتی گرفتار شدی، مصیبت [فقدان‏] پیامبرصلی الله علیه و آله را به یاد آور که مردم به مصیبتی همانند آن، دچار نشده‏اند و به مصیبتی همانند آن، گرفتار نخواهند شد.

امام علی‏علیه السلام خود می‏گوید که ما با همین روش، خود را آرام می‏سازیم و مصیبت‏ها را تحمّل‏پذیر می‏کنیم.۲ وقتی امیر مؤمنان‏علیه السلام به شهادت رسید و این خبر را به امام حسین‏علیه السلام

1.. الکافی، ج‏۸، ص‏۱۶۸؛ الأمالی، طوسی، ص‏۶۸۱، ح‏۱۴۴۸؛ الأمالی، مفید، ص‏۱۹۴.

2.. إنّا وَطَّنّا أنفُسَنا أن نَصبِرَ عَلی‏ کلِّ مُصیبَةٍ بَعدَ مُصابِنا بِرَسولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَإِنَّها أعظَمُ المُصیبَةِ (الاختصاص، ص‏۷۹).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
576

سختی‏هاست. نخست باید سختی‏ها را کوچک شمرد و سپس آنها را تحمّل کرد. حتی اگر مشکلات و بلاها واقعاً نیز سخت و دشوار باشند، باید آنها را کوچک شمرد تا امکان تحمّل آن فراهم آید. این کار، موجب تحمّل‏پذیری بیشتر سختی‏ها می‏گردد. اصل کوچک‏سازی، نقش مهمّی در کاهش تنیدگی‏ها دارد. برای کوچک کردن سختی‏ها از روش‏های متعدّدی می‏توان استفاده کرد که در ادامه به آنها می‏پردازیم.

یک. مقایسه صعودی در ناخوشایند

در دوران ناخوشایند، با استفاده از عنصر مقایسه، می‏توان موقعیت را مهار کرد و رضامندی را به دست آورد‏؛ امّا سؤال این است که چه مقایسه‏ای موجب کاهش فشار روانیِ حاصل از مشکلات و سختی‏ها می‏شود؟ مقایسه در این موقعیت نیز دو قسم است: مقایسه کاهنده فشار روانی و مقایسه افزاینده فشار روانی. امّا نکته مهم و قابل توجّه این که نوع مقایسه‏ای که موجب کاهش یا افزایش فشار روانی می‏گردد، با مقایسه در خوشایند، متفاوت است. در توضیح این مطلب باید گفت که محور مقایسه در این دو موقعیت، متفاوت است. در آن جا محور این بود که چگونه می‏توان خوشایندی را افزایش داد؟ لذا خوشایندها با یکدیگر مقایسه می‏شدند؛ امّا در این جا سخن این است که چگونه می‏توان ناخوشایندی را کاهش داد؟ لذا ناخوشایندها با یکدیگر سنجیده می‏شوند. بنا بر این، مقایسه صعودی در آن جا یعنی مقایسه با خوشایندی بالاتر و مقایسه نزولی یعنی مقایسه با خوشایندی پایین‏تر‏. امّا مقایسه صعودی در این جا یعنی مقایسه با مشکلات بیشتر و مقایسه نزولی یعنی مقایسه با مشکلات کمتر. بر همین اساس، در آن جا مقایسه مطلوب، مقایسه نزولی، و مقایسه نامطلوب، مقایسه صعودی بود‏؛ امّا در این جا دقیقاً بر عکس است؛ مقایسه مطلوب، مقایسه صعودی و مقایسه نامطلوب، مقایسه نزولی است.

در خوشایندها اگر خوشایند خود، با خوشایند بالاتر مقایسه می‏شد (مقایسه صعودی)، موجب کاهش رضامندی می‏بود و اگر با خوشایند پایین‏تر مقایسه می‏شد (مقایسه نزولی)، موجب افزایش رضامندی می‏گشت‏. امّا به عکس، در ناخوشایندها، اگر فرد، مشکل خود را با مشکل کوچک‏تر مقایسه کند (مقایسه نزولی)، موجب نارضایتی می‏شود و اگر با مشکل

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64420
صفحه از 839
پرینت  ارسال به