573
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

تفسیر غلط: توهّم «نابودی و پایان زندگی»

برخی ممکن است مرگ را به معنای نابود شدن و پایان زندگیِ خوش تفسیر کنند. این تفسیر، بر اساس مدل «دنیامدار» در ارزیابیِ مرگ و زندگی شکل می‏گیرد که مطابق آن، مرگ، پایان زندگی تفسیر می‏شود. بدیهی است چنین تفسیری، موجب بروز احساس ناخوشایند و نگرانی از آن خواهد شد. در روز عاشورا، امام حسین‏علیه السلام و یاران خاص ایشان از سخت شدن کار و شدّت یافتن نبرد، نه تنها هیچ هراسی به دل راه نمی‏دادند؛ بلکه چهره‏شان گشاده‏تر و بانشاط‏تر می‏شد؛ امّا گروه دیگری بودند که با شدّت یافتن جنگ و نزدیک شدن زمان کشته شدن، هراسان‏تر می‏شدند و به یکدیگر می‏گفتند: «ببینید این مرد، باکی از مرگ ندارد». این جمله، نشان می‏دهد که آنچه آنان را تحت فشار قرار داده بود، مرگ و کشته شدن بود و آنچه مرگ را برای آنان به یک عامل فشار روانی تبدیل کرده بود، تفسیر نادرست از آن بود.

تفسیر صحیح: تصوّر «عبور به خوشایند»

شیوه دیگر در ارزیابی مرگ و زندگی، اُلگوی «آخرت‏مدار» است. بر اساس این الگو، مرگ، پایان زندگی نیست و آخرت، اوج زندگی رؤیاییِ انسان است. با چنین تفسیری، انسان، مرگ را ناخوشایند نمی‏پندارد و نه تنها از آن نگران و هراسان نمی‏شود، بلکه با اشتیاق، آن را می‏پذیرد و به سوی آن می‏‏شتابد. در همان جریان نگرانی اصحاب امام حسین‏علیه السلام از مرگ، امامعلیه السلام با ارائه تفسیر واقعی از مرگ، آنان را نیز مقاوم و بردبار ساخت و از فشارهای روانی، آزاد کرد.۱ از لابه لای این کلام، هم ناخرسندی آنان به دست می‏آید و هم نابردباری‏شان که ریشه در تفسیر نادرست از مرگ دارد. امام حسین‏علیه السلام با درک این مطلب، نگرش یارانش به مرگ و ارزیابی آنان از کشته شدن را تصحیح کرد و بدین وسیله، آنان نیز دلیرانه جنگیدند و به شهادت رسیدند.

1.. صَبراً بَنِی الکرامِ فَمَا المَوتُ إلّا قَنطَرَةٌ تَعبُرُ بِکم عَنِ البُؤسِ وَالضَّرّاءِ إلَی الجَنانِ الواسِعَةِ وَالنَّعیمِ الدّائِمَةِ. فَأَیکم یکرَهُ أن ینتَقِلَ مِن سِجنٍ إلی‏ قَصرٍ؟! وما هُوَ لِأَعدائِکم إلّا کمَن ینتَقِلُ مِن قَصرٍ إلی‏ سِجنٍ وعَذابٍ. إنَّ أبی حَدَّثَنی عَن رَسولِ اللّه صلی الله علیه و آله: أنَّ الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ وجَنَّةُ الکافِرِ، واَلمَوتُ جِسرُ هؤُلاءِ إلی جَنّاتِهِم، وجِسرُ هؤُلاءِ إلی جَحیمِهِم، ما کذَبتُ ولا کذِبتُ (معانی الأخبار، ص‏۲۸۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
572

امّا بر اساس عدالت است.۱ امام زین العابدینعلیه السلام در دعای روز عرفه خود با خداوند مناجات می‏کند و از عدالت او در قضا و تقسیم ارزاق سخن می‏گوید۲ و به همین جهت، در دعای دیگری، خداوند را بر این، سپاس می‏گوید.۳ خواندن این دعاها همراه توجه به مضمون آنها می‏تواند انسان را آرام سازد.

باور به عدالت خداوند، به انسان اطمینان می‏دهد که به او ظلم نشده است. این باور موجب می‏شود که انسان، تفسیر ظالمانه‏ای از رویدادها و قوانین زندگی نداشته باشد و همین امر، احساسات منفی او را از بین می‏بَرَد و رضامندی از آنها را به وجود می‏آورد. اگر فرد به این اصل باور داشته باشد، بلاها را ناعادلانه ارزیابی نمی‏کند؛ بلکه به تفسیر مجدّد دیگر مؤلّفه‏ها می‏پردازد. بر اساس آنچه در جای خود گذشت، نه بلاها بی‏فایده و بی‏حکمت‏اند و نه نشانه خواری و ناشایستیِ فردند. از این رو، باور به عدالت خداوندی که همه امور عالم به دست اوست، موجب آرامش انسان می‏شود و فشار روانی را کاهش می‏دهد و بر توان بردباری فرد می‏افزاید.

چهار. مرگ و تفسیر انسان از آن

مرگ، از مسائل مهم و تردیدناپذیر زندگی انسان است. در رویارویی با این پدیده، برخی از آن «استقبال» می‏کنند و برخی «فرار». دلیل این تفاوت، در تفسیر آنان از مرگ است. این که ما مرگ را چگونه ببینیم، نقش مهمّی در واکنش ما به آن دارد. از این رو، دو گونه تفسیر مثبت و منفی از آن را بیان خواهیم کرد.

1.. امام علی علیه السلام: قَدَّرَ الأَرزاقَ فَکثَّرَها وقَلَّلَها، وقَسَّمَها عَلَی الضّیقِ وَالسَّعَةِ، فَعَدَلَ فیها لِیبتَلِی مَن أرادَ بِمَیسورِها ومَعسورِها، ولِیختَبِرَ بِذلِک الشُّکرَ وَالصَّبرَ مِن غَنِیها وفَقیرِها (نهج البلاغة، خطبۀ ۹۱).

2.. قَدَّرتَ الاُمورَ بِعِلمِک، وقَسَّمتَ الأَرزاقَ بِعَدلِک، ونَفَذَ فی کلِّ شَیءٍ عِلمُک، وحارَتِ الأَبصارُ دونَک... فَلَم یقایس شَیئا بِشَیءٍ مِن خَلقِهِ، ولَم یستَعِن عَلی خَلقِهِ بِغَیرِهِ. ثُمَّ أمضَی الاُمورَ عَلی قَضائِهِ وأجَّلَها إلی أجَلٍ مُسَمّی، قَضی فیها بِعَدلِهِ، وعَدَل فیها بِفَضلِهِ، وفَصَلَ فیها بِحُکمِهِ، وحَکمَ فیها بِعَدلِهِ (الإقبال، ج۲، ص۱۰۲).

3.. الحَمدُ للّهِ رِضی بِحُکمِ اللّهِ، شَهِدتُ أنَّ اللّهَ قَسَمَ مَعایشَ عِبادِهِ بِالعَدلِ، وأخَذَ عَلی جَمیعِ خَلقِهِ بِالفَضلِ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِهِ، ولا تَفتِنّی بِما أعطَیتَهُم، ولا تَفتِنهُم بِما مَنَعتَنی، فَأَحسُدَ خَلقَک، وأغمَطَ حُکمَک. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وطَیب بِقَضائِک نَفسی، ووَسِّع بِمَواقِعِ حُکمِک صَدری، وهَب لِی الثِّقَةَ لِاُقِرَّ مَعَها بِأَنَّ قَضاءَک لَم یجرِ إلّا بِالخِیرَةِ (الصحیفة السجادیة، دعای ۳۵).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64382
صفحه از 839
پرینت  ارسال به