571
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

باور غلط: توهّم بلای ظالمانه

از ارزیابی‏های نادرستی که برخی افراد، هنگام رویارویی با بلاها دارند، ظالمانه بودن بلاهاست. ما معمولاً از یک سو دچار «خودپاک‏پنداری» هستیم و از سوی دیگر، بلاها را نشانه خواری و ناشایست بودن فرد مبتلا می‏دانیم و معتقدیم که هر کس انسان خوبی باشد، بلا نمی‏بیند. از این رو، وقتی مصیبتی وارد می‏شود، آن را ظالمانه تفسیر می‏کنیم.

همچنین به دلیل ناآگاهی، دچار پدیده «بی‏فایده‏پنداریِ بلاها» نیز هستیم و هر امر ناخوشایندی را بدون فایده ارزیابی می‏کنیم و به همین دلیل، ممکن است آنها را ناعادلانه بدانیم؛ چون رنجی بی‏دلیل و بی‏حاصل را بر انسان تحمیل می‏کند.

باور صحیح: تفکّر بلای عادلانه

امّا واقعیت این است که خداوند متعال، عادل است و هر کاری که انجام می‏دهد، عادلانه است و بر هیچ کس ستم نمی‏کند. در متون دینی، تصریح شده است که خداوند متعال، ذرّه‏ای ظلم نمی‏کند؛ بلکه این انسان‏ها هستند که به خود ظلم می‏کنند.۱ او همواره برپادارنده قسط و عدل است۲ و مردم را نیز به همین، امر کرده است.۳ بر اساس این مبنا، قضا و قدر خداوند متعال بر پایه عدالت شکل می‏گیرد و ذرّه‏ای ظلم در آن نیست. امام علیعلیه السلام بعد از نماز دعا می‏کرده و بر حقْ بودن قضای خداوند و عدل بودن عطای او شهادت می‏داده است.۴ همچنین ایشان در بیانی زیبا و روشن، اعلام می‏دارد که روزی را فردی عادل تقسیم نموده است.۵ هر چند قانون قبض و بسط در باره روزی جاری است،

1.. (إِنَّ اللَّهَ لَا یظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّة وَإِن تَک حَسَنَة یضَعِفْهَا وَیؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِیمًا) (سورۀ نساء‏، آیۀ ۴۰).
(إِنَّ اللَّهَ لَا یظْلِمُ النَّاسَ شَیئا وَ لَکنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یظْلِمُونَ) (سورۀ یونس‏، آیۀ ۴۴). نیز، ر.ک: سورۀ یس‏، آیۀ ۵۴. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۸، ص۲۴ به بعد ( لَیسَ فی أفعالِهِ مِثقالُ ذَرَّۀ مِنَ الظُّلمِ).

2.. (شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَا هُوَ وَالْمَلَائِکة وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَائِمَا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ) (سورۀ آل عمران‏، آیۀ ۱۸).
(وَتَمَّتْ کلِمَتُ رَبِّک صِدْقًا وَعَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِکلِمَتِهِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ) (سورۀ انعام‏، آیۀ ۱۱۵).

3.. ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۸، ص۳۸ به بعد (الأَمرُ بِالقِسطِ).

4.. اللّهُمَّ إنّی اُشهِدُک وکفى بِک شَهیدا، وأشهَدُ أنَّک أنتَ اللّهُ رَبّی... وأشهَدُ أنَّ قَولَک حَقٌّ، وأنَّ قَضاءَک حَقٌّ، وأنَّ عطاءَک عَدلٌ (جمال الاُسبوع، ص۱۷۱).

5.. ... إنَّ المالَ مَقسومٌ مَضمونٌ لَکم، قَد قَسَّمَهُ عادِلٌ بَینَکم وضَمِنَهُ، وسَیفی لَکم (الکافی، ج۱، ص۳۰، ح۴).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
570

تفسیر صحیح: «زیباپنداریِ مصیبت»

بر اساس آنچه در خیرباوری گذشت، تفسیر زیباشناختیِ مصیبت نمی‏تواند زشت باشد. آنچه برای انسان خیر است و مایه رشد و تکامل وی می‏گردد، چگونه می‏تواند زشت باشد؟! بلا، سخت است؛ امّا زشت نیست. فرهنگ اسلامی، قائل به «سختِ زیبا» است. همین تفسیر، موجب کاهش فشار روانی و افزایش توان صبر می‏گردد. حضرت زینب علیها السلام، اُسوه صبر و مقاومت است. ایشان، نه تسلیم دشمن شد و نه تسلیم بلاها؛ بلکه دشمن و بلاها را به تسلیم و خضوع در برابر خویش واداشت. یکی از رازهای این ایستادگی و بالندگی، ارزیابی درست از موقعیت بود. وقتی یزید به زینب‏ علیها السلام گفت: «کاری را که خدا با برادرت کرد، چگونه دیدی؟» ایشان در پاسخ وی فرمود: ما رَأَیتُ إلّا جَمیلاً؛ چیزی جز زیبایی ندیدم.۱ سؤال یزید، سؤال ارزیابی موقعیت بود؛ امّا انتظار نداشت که چنین پاسخی از زینب‏ علیها السلام بشنود. این که چرا موقعیت ناخوشایند و حادثه تلخی همانند عاشورا، زیباست، موضوعی است که جای بحث آن، این جا نیست. آنچه در این جا مهم است، نقش تعیین کننده «ارزیابی موقعیت» در کاهش فشارهای روانی و افزایش توان بردباری است که این نیز ریشه در معناشناسی مصیبت‏ها و بلاها دارد و پیش‏تر از آن سخن گفتیم.

آن کس که در مسیر خدا گام برمی‏دارد و فقط به تکلیف خویش می‏اندیشد، هیچ پیش‏آمدی را نازیبا نمی‏بیند. بدون شک، در واقع امر، هیچ حادثه‏ای برای اهل ایمان، تلخ و نازیبا نیست؛ امّا این، برای کاهش تنیدگی و افزایش بردباری، کافی نیست. آنچه باید به این واقعیتْ اضافه شود تا فرد را زینب‏وار، مقاوم سازد، «توجّه» به این واقعیت، و «باور» به آن است. این واقعیت را نیز پیش‏تر در بحث ابعاد مثبت خوشایندی بیان کردیم.

سه.‏ بلاها و عدالت‏باوری

هنگام رویارویی با بلاها، انسان آن را از منظر عدل و ظلم نیز ارزیابی می‏کند. این که واقعه، عدل بوده یا ظلم، برای انسان مهم است. انسان از عدالت، خرسند و از ناعدالتی، ناخرسند می‏شود. اگر بلا، ناعادلانه ارزیابی شود، افزاینده فشار روانی و اگر عادلانه ارزیابی شود، کاهنده آن خواهد بود.

1.. بحار الأنوار، ج‏۴۵، ص‏۱۱۵.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64463
صفحه از 839
پرینت  ارسال به