565
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

بودند، هنگامی که به معصومانعلیهم السلام مراجعه می‏کردند، با همین روش، درمان می‏شدند. ابوهاشم جعفری، یکی از کسانی است که به شدّت، گرفتار می‏شود و در تنگنای سختی قرار می‏گیرد. خدمت امام هادی‏علیه السلام می‏رسد تا از وضع خود شکایت کند. امام علیه السلام جنبه‏های مثبت زندگی او را برایش بیان می‏کند و بدین وسیله وی را آرام می‏سازد.۱ قرار گرفتن مشکلات در کنار نکات مثبت، دو پیامد دارد: یکی‏ این که اندازه مشکلات را کوچک می‏کند و دیگر‏ این که توجّه به نقاط مثبت، موجب تلطیف فضای روانی می‏گردد.

سه. وجه مثبت کاهش مسئولیت

یکی از ابعاد مثبت دوران ناخوشایند، کاهش مسئولیت است. دارندگی، مسئولیت‏آور است. لذا کسی که از نعمتی محروم است، از تکلیفی نیز آزاد است. ما بیشتر به بُعد فقدان نعمت می‏نگریم؛ امّا روی دیگر فقدان، کاهش مسئولیت است که خود، نعمتی به شمار می‏رود. از این رو، توجّه به این بُعد، می‏تواند فشار روانیِ حاصل از فقدان را کاهش دهد و به انسان، خشنودی و خُرسندی ببخشد.

گویا احمد بن محمّد بن ابی نصر، مشکلی داشته است. خود می‏گوید: مطلبی را به عرض امام رضاعلیه السلام رساندم. ایشان فرمود: «شکیبا باش؛ زیرا امیدوارم که خداوند، برایت کارسازی کند، إن شاء اللّٰه».۲ سپس فرمود: «به خدا سوگند، آنچه خداوند از این دنیا برای مؤمن به آخرت اندازد، برایش بهتر از چیزی است که در همین دنیا به او بدهد».۳ امامعلیه السلام سپس دنیا را تحقیر نمود و فرمود: «دنیا چه ارزشی دارد؟!».۴ آن گاه فرمود: «شخصِ

1.. وروى عن أبی هاشم الجعفری أنه قال: أصابتنی ضیقة شدیدة فصرت إلى أبى الحسن علی بن محمد علیهما السلام فاستأذنت علیه فأذن لی فلما جلست قال: یا أبا هاشم أی نعم اللّه علیک ترید أن تودی شکرها؟ قال أبو هاشم: فوجمت فلم أدر ما أقول له، فابتدأنی علیه السلام فقال: أن اللّه عزّ و جلّ رزقک الایمان فحرم به بدنک على النار، ورزقک العافیة فأعانک على الطاعة، ورزقک القنوع فصانک عن التبذل، یا أبا هاشم إنما ابتدأتک بهذا لأنی ظننت أنک ترید أن تشکو لی من فعل بک هذا، قد أمرت لک بمائه دینار فخذها (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۴۰۱؛ الأمالی، صدوق، ص‏۴۱۲).

2.. این بخش، مربوط به عامل «امید به گشایش» است.

3.. این بخش، مربوط به عامل «معنای ناخوشایندها» است که در بحث «خیرباوری» قرار می‏گیرد و مبنای آن در «مبانی جهان‏شناختی» گذشت.

4.. این بخش، مربوط به عامل «کوچک‏سازی» است.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
564

۰.​هیچ خیری نیست در آن بنده‏ای که از گرفتاری خود شکایت می‏کند و حال آن‏که در گذشته، هزاران نعمت داشته و هزاران راحتی در آینده، به او خواهد رسید.

یکی از تجّار مدینه که از وضع مالیِ خوبی برخوردار بود و با امام صادق‏علیه السلام مراوده داشت، روزگار وی دگرگون شد و به امام صادق‏علیه السلام شکایت کرد. امامعلیه السلام برای آرام ساختن وی، زندگی خوش پیشین او را به یادش آورد.۱

دو. دیگر داشته‏های مثبت حال

هر چند مصیبت، در زمان حالْ وارد شده و وجود دارد، امّا بدانید که ناخوشایندی، همه جنبه‏های حال را در بر نمی‏گیرد. حادثه، در یک یا چند بُعد اتفاق می‏افتد؛ ولی دیگر ابعاد زمان حال، از آن تهی است. ما نه تنها ناخوشایندی را به گذشته و آینده تعمیم می‏دهیم و خوشایند گذشته و آینده را به حساب نمی‏آوریم، بلکه در زمان حال نیز ناخوشایندی یک بُعد را به همه ابعادِ حال، تعمیم می‏دهیم و یا اصلاً بُعد دیگری را به حساب نمی‏آوریم. گویا جز این حالت، حالت دیگری وجود ندارد! بدیهی است که چنین وضعیتی، موجب افزایش فشار روانی می‏گردد. این، در حالی است که ناخوشایندی، فقط مربوط به برخی از ابعاد زمان حال است.

در کنار نکات منفیِ حال، نکات مثبت دیگری هم وجود دارند که چه بسا بیشتر از منفی‏ها باشند. لذا توجّه به آنها می‏تواند دایره ناخوشایندی را کاهش دهد و بر سطح رضایت از زندگی بیفزاید. بر همین اساس، امام علی‏علیه السلام می‏فرماید:

۰.إذا طَلَبتَ شَیئاً مِنَ الدُّنیا فَزُوِی عَنک، فَاذکر ما خَصَّک اللّهُ بِهِ مِن دینِک وصَرَفَهُ عَن غَیرِک، فَإِنَّ ذلِک أحری‏ أن تَستَحِقَّ بِما فاتَک.۲

۰.هر گاه چیزی از دنیا خواستی و از تو باز داشته شد، به یاد آور دینت را که خداوند، به تو داده و از دیگران بازداشته است؛ که این، به جای آنچه از دست داده‏ای، سزاوارتر است.

در تاریخ بیان شده که برخی از کسانی که دچار مشکلات و فشارهای روحی ـ روانی

1.. ولا تَجزَع وإن أعسَرتَ یوماً / فَقَد أیسَرتَ فی زَمَنٍ طَویلٍ (کشف الغمة، ج‏۲، ص‏۱۶۲).

2.. کنز الفوائد، ص‏۳۴۵؛ فقه الرضا، ص‏۳۶۰؛ بحار الأنوار، ج‏۷۱، ص‏۱۴۵.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64412
صفحه از 839
پرینت  ارسال به