561
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

وی را به گشایش آینده توجّه می‏دهد و از آن شخص می‏خواهد که بردبار باشد.۱ همچنین امام صادقعلیه السلام برای آرام کردن تاجر ورشکسته‏ای که از اصحاب ایشان بود و دچار فشار روانی شده بود، از روش توجّه‏دهی به آینده نیز استفاده می‏کند.۲

همه اینها بر همان اصل استوار است که: توجّه به پایان‏پذیری سختی‏ها و گشایش آینده، توان تحمّل را افزایش، و فشار روانی را کاهش می‏دهد.

ه‍‍ ـ‏ تصحیح الگوی ارزیابی از حال

بلا و مشکل، لحظه حال را تحت تأثیر قرار می‏دهد. به همین جهت، زمان حال، مورد ارزیابی انسان قرار می‏گیرد. این داوری می‏تواند مثبت یا منفی باشد و بر فشار روانی بیفزاید یا از آن بکاهد. پس این که چه ارزیابی‏ای از زمان حال داشته باشیم، نقش مهمّی در رضامندی خواهد داشت که در ادامه، به بررسی این موضوع می‏پردازیم.

الگوی غلط: ارزیابیِ متمرکز بر مشکل

آنچه موقعیت ناخوشایند را غیر قابل تحمّل می‏سازد، این است که بلا، تنها جنبه موجود زندگی دانسته شود. در این حالت، انسان، خود را در فضای تاریک و تنگی حس خواهد کرد

1.. عثمان بن عیسى، عن بعض أصحابنا، عن أبی عبد اللّه علیه السلام قال: قُلتُ لَهُ: إنَّ إخوَتی وبَنی عَمِّی قد ضَیَّقوا عَلَی الدارِ وألجَأونی مِنها إلى بَیتٍ ولَو تَکَلَّمتُ أخَذتُ ما فی أیدیهِم، قال: فقالَ لِیَ: اصبِر فإنَّ اللّهَ سَیَجعَلُ لَکَ فَرَجاً، قال: فانصَرَفتُ ووَقَعَ الوَباءُ فی سَنَةِ إحدى وثَلاثینَ [ومائَةٍ] فَماتوا واللّهِ کُلُّهُم فَما بَقِیَ مِنهُم أحَدٌ، قالَ: فَخَرَجتُ فَلَمّا دَخَلتُ عَلَیهِ قال: ما حالُ أهلِ بَیتِکَ؟ قال: قُلتَ لَهُ: قَد ماتوا واللّهِ کُلُّهُم، فَما بَقِیَ مِنهُم أحَدٌ، فقال: هو بِما صَنَعوا بِکَ وبِعُقوقِهِم إیّاکَ وقَطعِ رَحمِهِم بُتِروا أتُحِبُّ أنَّهُم بَقوا وأنَّهُم ضَیَّقوا عَلَیکَ؟ قال: قلت: إِی وَاللّهِ (الکافی، ج‏۲، ص‏۳۴۶، ح‏۳).

2.. قال إبراهیم بن مسعود قال کان رجل من التجار یختلف إلى جعفر ابن محمد یخالطه ویعرفه بحسن حال فتغیرت حاله فجعل یشکو إلى جعفر علیه السلام فقال له:

فلا تجزع وإن أعسرت یوما
فقد أیسرت فی زمن طویل

فلا تیأس فان الیأس کفر
لعل اللّه یغنى عن قلیل

ولا تظنن بربک ظن سوء
فان اللّه أولى بالجمیل

(کشف الغمّة، ج۲، ص۱۶۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
560

یکدیگر در حرکت‏ اند و انسان، در هر بخشی از زندگی، با یکی از آنها روبه‏رو می‏شود. همان گونه که ناخوشی به دنبال خوشی است و نباید از خوشایند زندگی، سرمست شد، ناخوشی نیز به دنبال خود، خوشی را خواهد داشت. لذا نباید ناامید و زمینگیر شد.

انتظار فرج‏

با توجّه به واقعیت بیان شده، مسئله «انتظار فرج»، معنا می‏یابد؛ زیرا اگر سختی‏ها پایان‏پذیرند، پس باید منتظر گشایش بود. انتظار گشایش، نقش بسیار مهمّی در امیدواریِ انسان‏ها دارد. کسی که سختی‏ها را پایان‏ناپذیر بداند، ناامید می‏گردد و ناامیدی، عامل بسیار مهمّی در افزایش تنیدگی است‏؛ امّا اگر به اصل پایان‏پذیریِ سختی‏ها توجّه شود، انتظار گشایش، شکل می‏گیرد و همین امر، موجب کاهش تنیدگی و فشار روانی می‏گردد. انتظار فرج، به جهت، دمیدن روح امیدواری، خود، فرج و گشایش به شمار می‏رود.۱ شاید بتوان ناامیدی را بزرگ‏ترین تنیدگی و سخت‏ترینِ تنگناها دانست. از این‏رو، رسیدن به مرحله انتظار گشایش ـ‏ که نشانه روح امیدواری است ـ‏،‏ خود، بزرگ‏ترین گشایش به شمار خواهد رفت. همین امر موجب احساس آسایش و آرامش می‏گردد.۲

توجّه به موقّتی بودن سختی‏ها و گشایش آینده، توان تحمّل انسان را افزایش می‏دهد و از شدّت تنیدگی می‏کاهد و آن را تحمّل‏پذیر می‌کند. به همین جهت، معصومانعلیهم السلام با «توجّه‏دهی» به همین اصل، افراد گرفتار را آرام می‏ساختند.

محمّد بن عجلان می‏گوید: نزد امام صادق‏علیه السلام بودم که کسی از نیازمندیِ خود به ایشان شکایت کرد. امامعلیه السلام وی را به پایان‏پذیری بلاها و فرج آینده توجّه می‏دهد.۳ شخص دیگری نزد امام صادقعلیه السلام می‌آید و از ستم برادران و عموزادگانش شکایت می‏کند. این جا نیز ایشان

1.. امام زین العابدین علیه السلام: اِنتِظارُ الفَرَجِ مِن أعظَمِ الفَرَجِ (الإحتجاج، ج‏۲، ص‏۳۱۷؛ کمال الدین، ج‏۱، ص‏۳۱۹).

2.. امام علی علیه السلام: تَوَقُّعُ الفَرَجِ إحدَی الرَّاحَتَینِ (غرر الحکم، ح‏۷۵۶۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۰۰).

3.. مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلَانَ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام فَشَکَا إِلَیْه رَجُلٌ الْحَاجَةَ فَقَالَ لَه اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّه سَیَجْعَلُ لَکَ فَرَجاً قَالَ ثُمَّ سَکَتَ سَاعَةً ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى الرَّجُلِ فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنْ سِجْنِ الْکُوفَةِ کَیْفَ هُوَ فَقَالَ أَصْلَحَکَ اللَّه ضَیِّقٌ مُنْتِنٌ وأَهْلُه بِأَسْوَأِ حَالٍ قَالَ فَإِنَّمَا أَنْتَ فِی السِّجْنِ فَتُرِیدُ أَنْ تَکُونَ فِیه فِی سَعَةٍ أمَا عَلِمْتَ أَنَّ الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ (الکافی، ج‏۲، ص‏۲۵۰، ح‏۶؛ مشکاة الأنوار، ص‏۲۷۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64255
صفحه از 839
پرینت  ارسال به