555
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

گونه‏ای است که آدمی را به تلاش برای برگرداندن حادثه ناخوشایند و بازگشت به دوران خوشایند پیشین وامی‏دارد. از این‏رو، هنگام رویارویی با یک پدیده ناخوشایند، بیشتر به حذف حادثه می‏اندیشیم تا مدیریت آن، و مایلیم که به سرعت، وضعیت را به حالت پیشین خود برگردانیم.

در چنین فضایی، پدیده «جنگ با سختی‏ها» به وجود می‏آید. به ستیز با سختی‏ها برمی‏خیزیم تا آنها را از صحنه روزگار، حذف کنیم و شرایط را به وضعیت عادی برگردانیم. جَزَع و فَزَع کردن و شکایت نمودن، نشانه در افتادن با سختی‏هاست‏؛ امّا همان گونه که پیش‏تر از این گفتیم، شکایت کردن، بی‏تابی نمودن و اموری از این دست ـ‏ که نشانه ستیز با سختی‏هاست ـ‏، هیچ تأثیری در تغییر وضعیت و تبدیل آن از ناخوشایند به خوشایند نخواهد داشت.

نتیجه شناخت این واقعیت، پذیرش موقعیت و تسلیم شدن در برابر اصل آن است. اگر درافتادن با سختی‏ها و ستیز با بلاها، نه تنها آنها را برنمی‏گرداند، بلکه بر رنج و عذاب انسان می‏افزاید، پس بهتر است سختی‏ها را به عنوان یک واقعیت پذیرفت و موقعیت ناخوشایند را مهار و مدیریت کرد. امام علی‏علیه السلام با تکیه بر اصل برگشت‏ناپذیریِ سختی‏ها، پذیرش موقعیت سخت را شرط گذر سالم از آن برمی‏شمرد. این کلام، چنان پُر‏مغز و راه‏گشاست که احنف بن قیس می‏گوید: بعد از سخن پیامبرصلی الله علیه و آله کلامی زیباتر از این سخن امیر مؤمنان‏علیه السلام نشنیدم که می‏گوید:

۰.إنَّ لِلنَّکباتِ نِهایاتٍ لابُدَّ لِأَحَدٍ إذا نُکبَ من أن ینتَهِی إلَیها، فَینبَغی لِلعاقِلِ إذا أصابَتهُ نَکبَةٌ أن ینامَ لَها حَتّی‏ تَنقَضِی مُدَّتُها فَإِنَّ فی دَفعِها قَبلَ انقِضاءِ مُدَّتِها زِیادَةً فی مَکروهِها.۱

۰.همانا برای سختی‏ها پایانی است که هر کس به آن دچار شود، باید به پایان آن برسد. پس

1.. تاریخ دمشق، ج‏۴۲، ص‏۵۱۴؛ مقتل الحسین، خوارزمی، ص‏۳۶۴، ح‏۳۸۰.
در نقل دیگری از امام علی علیه السلام چنین آمده است: إنَّ لِلنَّکباتِ غایاتٍ لابُدَّ أن تَنتَهِی إلَیها، فَإِذا حُکمَ عَلی‏ أحَدِکم بِها فَلیطَأطِئ لَها ویصبِر حَتّی‏ یجوزَ، فَإِنَّ إعمالَ الحیلَةِ فیها عِندَ إقبالِها زائِدٌ فی مَکروهِها (تحف العقول، ص‏۲۰۱؛ بحار الأنوار، ج‏۷۱، ص‏۹۵).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
554

پذیرش این واقعیت است که سختی‏ها اجتناب‏ناپذیرند. اگر انسان بداند که دنیا جای راحتی نیست، راحت زندگی می‏کند و از ناملایمات، به تنگ نمی‏آید.۱

ج ـ‏ تصحیح الگوی مواجهه نخستین

از مسائلی که در آغاز یک مشکل وجود دارد، مواجهه نخستین با آن است. این که چگونه با ورود مشکل مواجه شویم، نقش مهمی در کاهش یا افزایش فشار روانی آن موقعیت دارد. باید دید مواجهه کاهنده و مواجهه افزاینده کدام اند. به همین جهت، تصحیح الگوی مواجهه نخستین و استفاده از الگوی مناسب، ضروری خواهد بود که در ادامه به بررسی این موضوع می‏پردازیم.

مواجهه غلط: سختی‏ستیزی

هنگام بروز مشکلات، معمولاً انسان با اصل آن و ورودش به زندگی مخالفت می‏کند و برای برگرداندن آن به مبارزه می‏پردازد. این در حالی است که سختی‏ها برگشت‏ناپذیرند. این ناهماهنگی میان واقعیت و واکنش، موجب افزایش فشار روانی می‏گردد و نارضایتی را به دنبال می‏آورد. بنا بر این، بخشی از افزایش فشارهای روانی و درد و رنج موقعیت، مربوط به همین نوع واکنش‏هاست.

مواجهه صحیح: سختی‏پذیری

همان گونه که پیش از این گفتیم، سختی‏ها بر اساس تقدیر الهی و البته مصلحت انسان‏ها رقم می‏خورند. از این‏رو، وقتی پدیده ناخوشایندی فرا می‏رسد، تا مأموریت خود را انجام ندهد و به اهداف خود دست نیابد، باز نخواهد گشت. هر سختی‏ای، دوره‏ای دارد که باید به پایان برسد. ممکن است کوتاهی و بلندی این دوره، به تناسب شرایط افراد، متفاوت باشد؛ امّا اصل آن، برگشت‏ناپذیر است. وقتی سختی و گرفتاری‏ای فرا می‏رسد، بازگرداندن و حذف کردن آن، ناممکن است. با این حال، تلخیِ سختی‏ها و سختی‏گریزیِ انسان به

1.. پیامبر صلی الله علیه و آله: أیهَا النّاسُ! هذِهِ دارُ تَرَحٍ لا دارُ فَرَحٍ ودارُ التِواءٍ لا دارُ استِواءٍ، فَمَن عَرَفَها لَم یفرَح لِرَجاءٍ ولَم یحزَن لِشَقاءٍ (اعلام الدین، ص‏۳۴۳).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64276
صفحه از 839
پرینت  ارسال به