553
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

واقعیت پذیرفت. انکار ما چیزی را تغییر نخواهد داد. دنیا به عنوان محلّ زندگی ما اقتضائاتی دارد که خارج از اختیار ماست؛ ما نه در تنظیم آن، نقشی داریم و نه توان تغییر آن را داریم. دنیا ویژگی‏هایی دارد که بر اساس حکمت و مصلحت الهی تنظیم شده و خیر و صلاح انسان نیز در آن است. کاری که باید انجام دهیم این است که شکل واقعی دنیا را بشناسیم و بپذیریم. انتظار زندگی بدون سختی، انتظاری غیر واقعی است. سختی‏ها جزئی از زندگی ما هستند و انکار ما چیزی را تغییر نمی‏دهد.

بنا بر این باید انتظاری واقع‏گرایانه داشت. این همان چیزی است که پیش‏تر با عنوان «تنظیم انتظارات با واقعیت‏ها» از آن یاد کردیم. شناخت این واقعیت، موجب تنظیم انتظار از زندگی می‏شود و با پذیرش جهانی با رنج متناوب، فشار روانی دوران ناخوشایند را تحمّل‏پذیر می‏سازد و بخشی از رضامندی را به وجود می‏آورد.

شخصی از گرفتاری خود به امام صادق‏علیه السلام پناه می‏بَرَد. ایشان، وی را به صبر دعوت می‏کند و پس از مدّتی سکوت، به وی می‏فرماید: «از زندان کوفه برایم بگو که چگونه جایی است؟». وی گفت: «تنگ و متعفّن، با زندانبانانی در بدترین حال!». امامعلیه السلام به وی فرمود:

۰.فَإِنَّما أنتَ فِی السِّجنِ فَتُریدُ أن تَکونَ فیهِ فی سَعَةٍ؟ أما عَلمتَ أنَّ الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ؟۱

۰.همانا تو اکنون در زندان هستی. آیا می‏خواهی درون آن، در گشایش باشی؟ آیا نمی‏دانی که دنیا زندان مؤمن است؟

در این بیان، به واقعیت زندگی ـ‏ که همان سختی‏های آن است ـ‏ اشاره شده است. امام صادقعلیه السلام، با توجّه دادن آن شخص به اجتناب‏ناپذیری سختی‏های زندگی و با تصحیح انتظار وی از زندگی، توان مقاومت وی را بالا می‏بَرَد و از فشار روانی وی می‏کاهد. این کارکرد، توجّه به این واقعیت است. تحمّل‏ناپذیری حوادث، به خاطر این است که از زندگی، انتظار راحتی بدون سختی را داریم و این، ریشه در غیر واقعی بودن شناخت ما از دنیا دارد. آنچه مهارت‏های مقابله با سختی‏ها را به وجود می‏آورد و زندگی را تحمّل‏پذیر می‏سازد،

1.. الکافی، ج‏۲، ص‏۲۵۰، ح‏۶؛ مشکاة الأنوار، ص‏۲۷۱.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
552

از این امور عبارت اند از: از دست دادن دین، نافرمانی خدا، کوچک‏شماری گناه، انفاق مال در معصیت، نادانی، حرص به دنیا و نیازمندی در آخرت. بنا بر این، فقدان امور غیر مادی نیز جزء مصیبت‏های زندگی است. لذا نمی‏توان تنها فقدان امور مادی را مصیبت دانست.

در روایات «شر» نیز تصریح شده که هر چه موجب نابودی آینده گردد، شر است، حتّی اگر ظاهری خوشایند و ‏لذّت‏بخش داشته باشد. بنا بر این، باید این امور را از مصادیق محرومیت واقعی دانست.

ب ـ تصحیح الگوی انتظار از دنیا

ما انسان‏ها، از سویی هم‌اکنون در دنیا زندگی می‏کنیم و از سوی دیگر، موجودی انتظارمند هستیم. به همین جهت، از دنیا نیز انتظاراتی خواهیم داشت. این انتظارات، می‏توانند به اَشکال گوناگونی صورت پذیرند و چگونگی آن، نقش مؤثّری در رضامندی یا نارضایتی دارند. از این رو، الگوی انتظار از دنیا نقش مهمّی در کاهش یا افزایش فشار روانی دارد. در ادامه به تبیین این موضوع می‏پردازیم.

الگوی غلط: انتظار «جهان بدون رنج»

ما انتظار جهان بدون درد و رنج را داریم. از آن جا که راحتی و فقدان رنج، وضعیتی مطلوب است، و انسان نیز موجودی راحت‏طلب است، زندگی دنیا را بدون درد و رنج می‏خواهیم و انتظار داریم که جز خوشی و راحتی، هیچ نبینیم. این در حالی است که ـ‏ طبق آنچه در مبانی گذشت ـ‏ سختی، یکی از واقعیت‏های زندگی و از ضرورت‏های رشد و تکامل انسان است. از این رو، ناهماهنگی میان آن انتظار و این واقعیت، موجب افزایش فشار روانی به هنگام رویارویی با بلاها می‏شود.

الگوی صحیح: انتظار «رنج متناوب»

واقعیت، این است که دنیا محلّ سختی‏ها و بلاهاست. این را در مبانی جهان‏شناختی بیان کردیم. بر اساس این حقیقت، واقعیت دیگری شکل می‏گیرد و آن، «اجتناب‏ناپذیری سختی‏ها» است. واقعیتْ این است که سختی‏ها اجتناب‏ناپذیرند. این را باید به عنوان یک

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64656
صفحه از 839
پرینت  ارسال به