549
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

کاستی مال و جان و محصولات،۱ و حتّی اموری همچون خاموش شدن چراغ در شب۲ و پاره شدن بند کفش،۳ مصیبت شمرده شده‌اند. از سوی دیگر، فقدان امور غیرمادی نیز ـ‏ که مهم‏تر از فقدان مادی است ـ‏ مصیبت شمرده شده است. برخی از این امور، عبارت‌اند از: از دست دادن دین،۴ نافرمانی خدا،۵ کوچک‏شماری گناه،۶ انفاق مال در معصیت،۷ نادانی،۸

1.. (لَنَبْلُوَنَّکم بِشَىْ ءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَ لِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَ تِ وَ بَشِّرِ الصَّبِرِینَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۱۵۵).

2.. عکرمة: إنَّ مِصباحَ رَسولِ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله انطَفَأ ذاتَ لَیلَةٍ فَقالَ: إنّا للهِ وإنّا إلَیهِ راجِعونَ. فَقیلَ: أمُصیبَةٌ هیَ؟! قالَ: نَعَم، وکُلُّ ما آذی المُؤمِنَ فَهوَ مُصیبَةٌ (تفسیر القرطبی، ج۲، ص۱۷۵).

3.. أبو ادریس الخولانی: بَینا النَّبیُّ صلی الله علیه و آله یَمشی هوَ وأصحابُهُ إذ انقَطَعَ شِسعُهُ فَقالَ: إنّا لله وإنّا إلَیهِ راجِعونَ. قالَ: ومُصیبَةٌ هَذِهِ؟! قالَ: نَعَم، کُلُّ شَیءٍ ساءَ المُؤمِنَ فَهوَ مُصیبَةٌ (عمل الیوم و اللیلة،‏ ابن سنّی، ص۱۲۷، ح۳۵۳؛ الدر المنثور، ج۱، ص۳۸۰).
أبو أُمامة: خَرَجنا مَعَ رَسولِ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله فانقَطَعَ شِسعُ النَّبیِّ صلی الله علیه و آله فَقالَ: إنّا للهِ وإنّا إلَیهِ راجِعونَ. فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: هَذا الشِّسعُ! فَقالَ رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله: إنَّها مُصیبَةٌ (المعجم الکبیر، ج۸، ص۱۳۲، ح۷۶۰۰).
انقَطَعَ قِبالُ رَسولِ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله فاستَرجَعَ، فَقالوا: أمُصیبَةٌ یا رَسولَ اللّهِ؟! قالَ: ما أصابَ المُؤمِنَ مِمّا یَکرَهُ فَهوَ مُصیبَةٌ (المعجم الکبیر، ج۸، ص۲۰۴، ح۷۸۲۴؛ الدر المنثور، ج۱، ص۳۷۹).
لیَستَرجِع أحَدُکُم فی کُلِّ شَیءٍ حَتّی فی شِسعِ نَعلِهِ، فإنَّها مُصیبَةٌ (عمل الیوم واللیلة، ابن سنّی، ص۱۲۷، ح۳۵۲؛ تنبیه الغافلین، ص۲۵۹، ح۳۴۶؛ کنز العمّال، ج۳، ص۲۹۷، ح۶۶۳۶).

4.. زید بن صوحان: یا أمَیر المُؤمِنین:... أیُّ المَصائِبِ أشَدُّ؟ قال: المُصیبَةُ بِالدِّینِ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۸۳، ح۵۸۳۳؛ معانی الأخبار، ص۱۹۹، ح۴؛ الأمالی،‏ طوسی، ص۴۳۶، ح۹۷۴؛ الأمالی،‏ صدوق، ص۴۷۹، ح۶۴۴).

5.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:... المَعصِیَةُ مُصیبَةٌ (شعب الإیمان، ج۵، ص۳۸۸، ح۷۰۴).

6.. امام باقر علیه السلام: لا مُصیبَةَ کَاستِهانَتِکَ بِالذَّنبِ ورِضاکَ بِالحالَةِ الَّتی أنتَ عَلَیها (تحف العقول، ص۲۸۶؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۱۶۵، ح۱).

7.. امام علی علیه السلام: إنَّ إنفاقَ هَذَا المَالِ فی طاعَةِ اللّهِ أعظَمُ نِعمَةٍ، وإنَّ إنفاقَهُ فی مَعاصِیهِ أعظَمُ مِحنَةٍ (غرر الحکم، ح۳۳۹۲).

8.. امام باقر علیه السلام: لا مُصیبَةَ کَعَدَمِ العَقلِ (تحف العقول، ص۲۸۶).
امام صادق علیه السلام: لا مُصیبَةَ أعظَمُ مِنَ الجَهلِ (الاختصاص، ص۲۴۶).
امام علی علیه السلام: مِن أشَدُّ المَصائِبِ غَلَبَةُ الجَهلِ (غرر الحکم، ح۹۳۰۱). نیز، ر. ک، همان، ح۲۸۴۴.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
548

گردد۱ و بهشت برین را به گناهی پست بفروشد۲ و از امور عبادی همانند نماز شب باز بماند،۳ زیان کرده است. جالب این که در متون دینی، تصریح شده کسانی که در تعارض دین و دنیا، جانب دنیا بروند، در حقیقت«خود» را باخته‏اند و هستی‏شان را از دست داده‏اند!۴ و کسانی که به تعالی نفس بپردازند، برنده اند.۵

امام علیعلیه السلام: کسی را که دین خود را حفظ کند، برنده و خوش‏بخت می‌داند و کسی که دین خود را از دست بدهد، بازنده و بدبخت معرفی می‌کند.۶ امام صادقعلیه السلام به نقل از عیسی علیه السلام بیان می‏دارد که زیانکار کسی است که به دنیا اطمینان کند و به همین جهت توصیه نموده که دل از دنیا برکنید.۷

بنا بر این، مغبون واقعی کسی است که دین خود را به دنیا بفروشد و از خداوند متعال و آخرت خود غافل شود، نه کسی که دنیا را از دست داده باشد. علّت آن نیز این است که هستی انسان، با خدا و دین او پیوند خورده است. لذا ترک خدا و دین، به معنای از دست دادنِ «خود» است.

چهار. واژه مصیبت

در روایات، به عنوان یک قاعده مطرح شده که هر آنچه به مؤمن برسد و او از آن ناخرسند باشد، «مصیبت» است.۸ از این رو، اموری همچون: ترس و ناامنی، فقر و گرسنگی، و

1.. امام علی علیه السلام: التَّقصیرُ فی حُسنِ العَمَلِ إذا وَثِقتَ بِالثَّوابِ علَیهِ غَبنٌ (نهج البلاغة، حکمت ۳۸۴).

2.. امام علی علیه السلام: المَغبونُ مَن باعَ جَنَّة عَلِیة، بمَعصیة دَنِیة (غرر الحکم، ح۱۳۵۲).

3.. امام صادق علیه السلام: لا تَدَعْ قِیامَ اللَّیلِ، فإنَّ المَغبونَ مَن غُبِنَ قِیامَ اللَّیلِ (معانی الأخبار، ص۳۴۲، ح۱).

4.. امام علی علیه السلام: المَغبونُ مَن غَبَنَ نفسَهُ، و المَغبوطُ مَن سَلِمَ لَهُ دِینُهُ (نهج البلاغة، خطبۀ ۸۶).

5.. امام علی علیه السلام: ما المَغبوطُ إلّا مَن کانَت هِمَّتُهُ نَفسَهُ (غرر الحکم، ح۹۶۸۵).

6.. امام علی علیه السلام: المَغبونُ، مَن غَبَنَ دِینَهُ، و المَغبوطُ مَن حَسُنَ یقِینُهُ (التمحیص، ص۶۱، ح۱۳۶).
امام علی علیه السلام: المَغبونُ مَن غَبَنَ دِینَهُ، و المَغبوطُ مَن سَلِمَ له دِینُهُ و حَسُنَ یقِینُهُ (تحف العقول، ص۱۵۱).

7.. کانَ عیسَی بنُ مَریمَ علیه السلام یقولُ لِأصحابِهِ: یا بَنی آدَمَ اهرَبوا مِنَ الدُّنیا إلَی اللّهِ، وأخرِجوا قُلوبَکم عَنها؛ فَإِنَّکم لا تَصلُحونَ لَها ولا تَصلُحُ لَکم، ولا تَبقَونَ فیها ولا تَبقی لَکم، هِی الخَدّاعَةُ الفَجّاعَةُ، المَغرورُ مَنِ اغتَرَّ بِهَا، المَغبونُ مَنِ اطمَأَنَّ إلَیها، الهالِک مَن أحَبَّها هُوَ جازٍ وأرادَها، فَتوبوا إلی بارِئِکم وَاتَّقوا رَبَّکم، وَاخشَوا یوما لا یجزی والِدٌ عَن وَلَدِهِ، ولا مَولودٌ عَن والِدِهِ شَیئاً (الأمالی، صدوق، ص۶۵۰، ح۸۸۴؛ روضة الواعظین، ص۴۸۹).

8.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ما أصابَ المُؤمِنَ مِمّا یَکرَهُ فَهُوَ مُصیبَةٌ (المعجم الکبیر، ج۸، ص۲۰۴، ح۷۸۳۱؛ المصنف، ‏←→ ابن ابی شیبة، ج۶، ص۲۵۹، ح۳).
نیز می‌فرماید: کُلُّ شَیءٍ ساءَ المُؤمِنَ فَهُوَ مُصیبَةٌ (عمل الیوم و اللیلة،‏ ابن سنّی، ص۱۲۷، ح۳۵۳؛ کنز العمّال، ج۳، ص۲۹۸، ح۶۶۳۹).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64531
صفحه از 839
پرینت  ارسال به