537
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

طولانی شود.۱ باید صبور بود تا به پیروزی دست یافت.۲ بنا بر این، صبر از طریق دستاوردهایی که دارد، موجب رضامندی می‏شود. وقتی انسان بداند که به پیروزی دست می‏یابد و آن را ببیند، احساس رضایت خواهد کرد.

بُعد دیگر، «رشد» فرد است. انسانِ صبور، یک انسان رشدیافته است. گذشته از دستاوردهای زندگی، صبر موجب رشدیافتگی فرد نیز می‏شود. کسی که توان صبر نداشته باشد، انسان رشدیافته نیست.۳ انسان با صبر بر هر یک از مشکلات زندگی، یک یا چند پلّه رشد می‏کند. هین احساس رشدیافتگی، بر تصور فرد از خود اثر می‏گذارد و میزان رضامندی از زندگی را افزایش می‏دهد.

در مجموع می‏توان گفت که صبر از سه جهت بر رضامندی اثر می‏گذارد: یکی کاهش فشار روانی و خُلق منفیِ حاصل از مشکلات، دیگری توانمندی در رویاروییِ منطقی با آنها و سوم دستیابی به خیر و نعمت. وقتی انسان بتواند احساسات منفی را کاهش دهد و توان مقابله با مشکل را پیدا کند و به دستاوردهای آن نیز دست یابد، طبیعی است که احساس رضایت خواهد کرد.

۳. توانمندی انسان در صبوری

همان گونه که حوادث و پدیده‏های زندگی، تحت اختیار و تقدیر الهی است، توان بردباری در برابر این پدیده‌ها را نیز به انسان می‏دهد. خداوند متعال، هم حوادث را مقدّر می‏کند و هم قدرت مقاومت در برابر آنها را به فرد می‏دهد؛ ولی ما معمولاً از این اقتدار خدادادی، بی‏خبریم و به همین جهت، از آن بهره‏برداری نیز نمی‏کنیم. انسان قدرتمندی که از قدرت خودْ بی‏خبر است، ناتوان است. احساس توانمندی، بسته به وجود قدرت نیست؛ بلکه به آگاهی ما از قدرت و باور ما به قدرتمندی بستگی دارد. بردباری کردن، یک توانمندی است. این توانمندی هنگامی کارآیی دارد که درک شود و به کار گرفته شود.

1.. امام علی علیه السلام: لا یَعدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ، وإن طالَ بهِ الزمانُ (نهج البلاغة، حکمت ۱۵۳).

2.. امام صادق علیه السلام: الصَّبرُ یُعقِبُ خَیراً، فَاصبِرُوا تَظفَرُوا (مشکاة الأنوار، ص۵۸، ح۶۵).

3.. امام صادق علیه السلام: لا یَنبَغی ... لِمَن لَم یَکُن صَبوراً أن یُعَدَّ کامِلًا (تحف العقول، ص۳۶۴).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
536

پشت سر گذاشتن آنها می‏شود و لذا زمینه رضامندی را هم به وجود می‏آورد.

وجه سوم، این که صبر، سبب می‏شود خیر نهفته در تقدیر خداوند متعال، تحقق یابد. پیش‌تر گذشت که تقدیرهای ناخوشایند خداوند متعال نیز بر مبنای خیر صورت می‏گیرند؛ ولی کسی به آنها دست می‏یابد که صبر کند. از این رو، وقتی کسی صبر کند، خیر زندگی او افزایش می‏یابد. در ادبیات دین، از این امر به عنوان «تبدیل مصیبت به نعمت» یاد شده است.۱ طبیعی است وقتی انسان با نعمت رو به رو شود، احساس رضایت خواهد کرد.

این نعمت، می‏تواند دو بُعد داشته باشد. یکی «دستاورهای زندگی» است. صبر موجب افزایش موفقیت در زندگی می‏شود. دستیابی به هر موفقیتی همراه با سختی و رنج است و کسی می‏تواند بدان دست یابد که توان تحمّل سختی و رنج را داشته باشد. به قول شاعر، «نابرده رنج، گنج میسر نمی‏شود». هر فرد و ملتی به جایی رسیده‏اند، از راه صبر بوده است.۲ با صبر، امور مورد رغبت به دست می‏آید.۳ از اموری که در متون دینی به آن توجه جدّی شده، رابطه صبر و نصرت است.۴ نصرت، همراه با صبر است.۵ کسی که صبور باشد، به پیروزی دست می‏یابد،۶ هر چند زمان،

1.. امام صادق علیه السلام: إنّ اللَّهَ عزّ و جلّ أنعَمَ على‏ قَومٍ فلَم یَشکُرُوا فَصارَت علَیهِم وَبالًا، وابتَلى‏ قَوماً بِالمَصائبِ فَصَبَرُوا فَصارَت علَیهِم نِعمَةً (الکافی، ج۲، ص۹۲، ح۱۸).

2.. (وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى‏ عَلى‏ بَنِی إِسْرائِیلَ بِما صَبَرُوا) (سورۀ اعراف، آیۀ ۱۳۷).
(وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ) (سورۀ سجده، آیۀ ۲۴).

3.. امام علی علیه السلام: بالصَّبرِ تُدرَکُ الرَّغائبُ (غرر الحکم، ح۴۲۲۷).
نیز می‌فرماید: بالصَّبرِ تُدرَکُ مَعالِی الامُورِ (همان، ح۴۲۷۶).

4.. (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَفْقَهُونَ) (سورۀ انفال، آیۀ ۶۵).
(کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۴۹).
(إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ) (سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۲۰).
(بَلى‏ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمِینَ) (سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۲۵).

5.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنّ النَّصرَ مَعَ الصَّبرِ، والفَرَجَ مع الکَربِ، وإنّ مَعَ العُسرِ یُسراً (بحار الأنوار، ج۷۷، ص۸۸، ح۲).

6.. امام علی علیه السلام: مَن رَکِبَ مَرکَبَ الصَّبرِ اهتَدى‏ إلى‏ مِضمارِ النَّصرِ (بحار الأنوار، ج۷۸، ص۷۹، ح۵۶).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64753
صفحه از 839
پرینت  ارسال به