533
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

از مجموع این یافته‏ها می‏توان گفت که صبر، چند مؤلّفه اساسی دارد:

۱. انعطاف؛ یعنی پذیرش موقعیت ناخوشایند به عنوان یک واقعیت.۱ از این مؤلّفه در ادبیات دین، با عنوان رفق و مدارا با زندگی نیز یاد می‏شود. ورود مشکلات، همانند توفانی است که در محدوده زندگی ما می‏وزد. فرد صبور، در برابر مشکلات نمی‏ایستد؛ بلکه آنها را می‏پذیرد و خود را با وضعیت جدید، هماهنگ می‏سازد و انطباق می‏دهد.

۲. شجاعت؛ یعنی دلیر بودن و نهراسیدن از ورود مشکلات. مشکلات و سختی‏ها، ظاهری ترسناک و خوف‌برانگیز دارند. فرد صبور، دل شیر دارد و از مواجهه با مشکلات نمی‏هراسد و فرار نمی‏کند.

۳. استقامت؛ یعنی پایداری بر اصول ارزشی و حفظ تعادل روانی.۲ ورود مشکلات و فشار روانی ناشی از آن، دو چیز را به مخاطره می‏اندازد و آن را تهدید می‏کند: یکی تعادل روانی و دیگری ارزش‏های انسان را. فرد صبور، چنان پایدار است که اوّلاً هجوم مشکلات، سیستم روانی او را مختل نمی‏کند و ثانیاً بر اصول و ارزش‏های خود پایدار می‏ماند و آنها را از دست نمی‏دهد.

۴. خویشتنداری؛ یعنی بازداری نفس از انجام دادن کارهای ناشایست.۳ فشار حاصل از موقعیت ناخوشایند، انسان را بی‏تاب می‏کند و همین ممکن است موجب بروز رفتارهای نادرست شود. فرد صبور، نفس خود را مهار می‏کند و از بروز رفتارهای نادرست جلوگیری می‏نماید.

۲. مکانیزم تأثیر صبر بر رضامندی

از مسائل مهم در این بحث، چگونگی تأثیر صبر بر رضامندی است. صبر در موقعیت بلاها و سختی‏ها جایگاه ویژه‌ای دارد. این عنصر، از چند طریق بر رضامندی اثر می‏گذارد:

یکی کاستن از فشار روانی و «مهار خلق منفی» در آن موقعیت است. کسی که دچار

1.. این مؤلفه می‏تواند با نظریۀ Resilience که در ایران بیشتر به «تاب‏آوری» شناخته می‏شود و نوعی انعطاف در برابر مشکلات و بازگشت به نقطۀ اوّل است، نزدیک باشد.
همچنین می‏تواند با درمان ACT که مرکز آن، انعطاف روان‌شناختی (Flexibility) است، ارتباط پیدا کند.

2.. این بحث می‏تواند با نظریۀ Hardiness ارتباط پیدا کند.

3.. این بحث می‏تواند با بحث self-control ارتباط پیدا کند.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
532

مؤمن، مانند خوشه گیاه، در برابر بلاها نرم و منعطف است.۱ از سوی دیگر، برخی از روایات بر پایداری و مقاومت تأکید دارند و مؤمن را در برابر بلاها از کوه و بلکه از پاره‏های آهن، محکم‏تر می‏داند.۲

در برخی دیگر از متون، از صبر به عنوان «شجاعت» یاد شده است.۳

در این روایات، از تحمّل، انعطاف، مقاومت و شجاعت به عنوان عناصر تعیین کننده صبر یاد شده است. پیش‌تر گذشت که لغت‏شناسان، صبر را به معنای حبس کردن و امساک نمودن در تنگناها می‏دانند و علمای اسلامی، صبر را با مفاهیمی مانند: حبس کردن بر امور سخت، توانمندی و پایداری در برابر انگیزه‏های نفسانی معنا کرده‏اند.

1.. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: مَثَلُ الْمُؤْمِنِ کَمَثَلِ خَامَةِ الزَّرْعِ‏ تُکْفِئُهَا الرِّیاحُ‏ کَذَا وَ کَذَا، وَ کَذلِکَ الْمُؤْمِنُ تُکْفِئُهُ الْأَوْجَاعُ وَ الْأَمْرَاضُ؛ وَ مَثَلُ الْمُنَافِقِ کَمَثَلِ الْإِرْزَبَّةِ الْمُسْتَقِیمَةِ الَّتِی لَایصِیبُهَا شَی‏ءٌ حَتّى‏ یأْتِیهُ الْمَوْتُ، فَیقْصِفَهُ‏ قَصْفاً» (الکافی (دارالحدیث)، ج ۳، ص ۶۴۵).
پیامبر صلی الله علیه و آله: مَثَلُ المؤمنِ مَثَلُ السُّنبُلَةِ، تَمیلُ أحیانا وتَقومُ أحیانا (کنز العمّال، ج ۱، ص ۱۴۷، ح ۷۳۰).
پیامبر صلی الله علیه و آله: مَثَلُ المؤمنِ مَثَلُ السُّنبُلَةِ؛ تَستَقیمُ مَرّةً وتَحمَرُّ مَرّةً. ومَثَلُ الکافرِ مَثَلُ الأرْزَةِ؛ لا تَزالُ مُستَقیمَةً حتّى تَخِرَّ ولا تَشعُرَ (کنز العمّال، ج ۱، ص ۱۴۸، ح ۷۳۲).
پیامبر صلی الله علیه و آله: مَثَلُ المؤمنِ کمَثَلِ خامَةِ الزَّرعِ‏؛ مِن حَیثُ أتَتها الرِّیحُ کَفَأتها، فإذا سَکَنَتِ اعتَدَلَت، وکذلکَ المؤمنُ یکفَأُ بالبَلاءِ. ومَثَلُ الفاجِرِ کالأرْزَةِ صَمّاءُ مُعتَدِلَةٌ، حتّى یقصِمَها اللّهُ إذا شاءَ (همان، ج ۱، ص ۱۴۸، ح ۷۳۳).
پیامبر صلی الله علیه و آله: مَثَلُ المؤمنِ کمَثَلِ الزَّرعِ، لا تَزالُ الرِّیاحُ تَفیؤهُ، ولا یزالُ المؤمنُ یصیبُهُ بَلاءٌ، ومَثَلُ المنافِقِ مَثَلُ الشَّجَرَةِ الأرْزِ، لا تَهتَزُّ حتّى تُستَحصَدَ (سنن الترمذی، ج ۵، ص ۱۵۰، ح ۲۸۶۶).

2.. امام علی علیه السلام: المُؤمِنُ أصلَبُ مِنَ الجَبَلِ، الجَبَلُ یستَقَلُّ مِنهُ، وَالمُؤمِنُ لا یستَقَلُّ مِن دینِهِ شَی‏ءٌ (الکافی، ج ۲، ص ۲۴۱، ح ۳۷).
امام علی علیه السلام: المُؤمِنُ أشَدُّ فی دینِهِ مِنَ الجِبالِ الرّاسِیةِ، وذلِکَ أنَّ الجَبَلَ قَد ینحَتُ مِنهُ، وَالمُؤمِنُ لا یقدِرُ أحَدٌ عَلى‏ أن ینحِتَ مِن دینِهِ شَیئاً، وذلِکَ لِضَنِّهِ‏ بِدینِهِ وشُحِّهِ عَلَیهِ (علل الشرائع، ص ۵۵۸، ح ۱؛ صفات الشیعة، ص ۱۰۶، ح ۴۲).
امام علی علیه السلام: إنَّ قُوَّةَ المُؤمِنِ فی قَلبِهِ، ألا تَرَونَ أنَّکُم تَجِدونَهُ ضَعیفَ البَدَنِ نَحیفَ الجِسمِ وهُوَ یقومُ اللَّیلَ ویصومُ النَّهارَ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۶۰، ح ۴۹۲۴).
امام صادق علیه السلام: إنَّ المُؤمِنَ أعَزُّ مِنَ الجَبَلِ، إنَّ الجَبَلَ یستَقَلُّ مِنهُ بِالمَعاوِلِ‏ وَالمُؤمِنُ لا یستَقَلُّ مِن دینِهِ شَی‏ءٌ (الکافی، ج ۵، ص ۶۳، ح ۱؛ تهذیب الأحکام، ج ۶، ص ۱۷۹، ح ۳۶۷).
امام صادق علیه السلام: إنَّ المُؤمِنَ أشَدُّ مِن زُبَرِ الحَدیدِ، إنَّ الحَدیدَ إذا دَخَلَ النّارَ لانَ، وإنَّ المُؤمِنَ لَو قُتِلَ ونُشِرَ ثُمَّ قُتِلَ ونُشِرَ لَم یتَغَیرَ قَلبُهُ (المحاسن، ج ۱، ص ۳۹۱، ح ۸۷۰).

3.. الصَّبرُ شَجاعَةٌ (نهج البلاغة، حکمت ۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64700
صفحه از 839
پرینت  ارسال به