489
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خلاف آنچه اکنون هستی (پیرو اهل بیت)، باشی؟! من گفتم: نه. به خدا سوگند که خوش‏حال نمی‏شوم دنیا با همه زر و سیمش برای من باشد و من غیر از آنی باشم که هستم. آن گاه امامعلیه السلام چنین ادامه داد: هر یک از شما که در آسایش است، باید خدا را سپاس بگزارد، که خداوند عزّ و جلّ می‏فرماید: (اگر واقعاً سپاس‏گزاری کنید، [نعمت] شما را افزون خواهم کرد) و خدای پاک و والا فرمود: (ای خاندان داوود! شکرگزار باشید. و از بندگان من، اندکی سپاس‏گزارند). و به خدا خوش‏گمان باشید؛ چرا که صادقعلیه السلام می‏فرمود: «هر کس به خدا خوش‏گمان باشد، خداوند به تناسب گمان او، با وی رفتار می‏کند، و هر کس به روزیِ اندک خشنود باشد، خداوندْ عمل اندک را از او می‏پذیرد، و هر کس به روزی حلالِ اندک خشنود باشد، مخارج زندگی‏اش سبُک و خانواده‏اش در نعمت خواهند بود و خداوند، او را از بیماری و درمان دنیا آگاه می‏کند و او را به سلامت، از دنیا به خانه سلامت (آخرت) بیرون می بَرَد».۱

در این روایت، به خوبی روشن است که امام رضاعلیه السلام توجّه آنها را از نعمت‏های مادی، به دیگر داشته‏های آنها بازگردانده و با این کار، آنان خود به این نتیجه رسیده‏اند که احساس محرومیتشان پایه محکمی ندارد.

ثقة الاسلام کلینی در نقل دیگری آورده که: وضع مالی یکی از اصحاب امام صادقعلیه السلام دگرگون شد، به گونه‏ای که دیگر امکان حج برای او وجود نداشت. امامعلیه السلام احوال او را از آشنایان وی پرسید. او که گمان کرد امامعلیه السلام از وضع مالی او می‏پرسد، سعی کرد مطلب را در لفافه بیان کند. امامعلیه السلام با شنیدن آن پرسید: «دینش چگونه است؟». در پاسخ گفت: «آن

1.. الکافی عن أحمد بن عمر:دَخَلتُ عَلى‏ أبِی الحَسَنِ الرِّضا علیه السلام أنَا وحُسَینُ بنُ ثُوَیرِ بنِ أبی فاخِتَةَ، فَقُلتُ لَهُ: جُعِلتُ فِداکَ، إنّا کُنّا فی سَعَةٍ مِنَ الرِّزقِ وغَضارَةٍ مِنَ العَیشِ، فَتَغَیَّرَتِ الحالُ بَعضَ التَّغییرِ، فَادعُ اللَّهَ عزّ و جلّ أن یَرُدَّ ذلِکَ إلَینا. فَقالَ: أی شَی‏ءٍ تُریدونَ؛ تَکونونَ مُلوکاً؟ أیَسُرُّکَ أن تَکونَ مِثلَ طاهِرٍ وهَرثَمَةَ، وأنَّکَ عَلى‏ خِلافِ ما أنتَ عَلَیهِ؟ قُلتُ: لا وَاللَّهِ، ما یَسُرُّنی أنَّ لی الدُّنیا بِما فیها ذَهَباً وفِضَّةً وأنّی عَلى‏ خِلافِ ما أنَا عَلَیهِ. قالَ: فَقالَ: فَمَن أیسَرَ مِنکُم فَلیَشکُرِ اللَّهَ، إنَّ اللَّهَ عزّ و جلّ یَقولُ: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ» وقالَ سُبحانَهُ وتَعالى‏: «اعْمَلُوا آلَ دَاوُدَ شُکْراً وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ»، وأحسِنُوا الظَّنَّ بِاللَّهِ، فَإِنَّ أبا عَبدِ اللَّه علیه السلام کانَ یَقولُ: «مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ کانَ اللَّهُ عِندَ ظَنِّهِ بِهِ، ومَن رَضی بِالقَلیلِ مِنَ الرِّزقِ قَبِلَ اللَّهُ مِنهُ الیسیرَ مِنَ العَمَلِ، ومَن رَضی بِالیسیرِ مِنَ الحَلالِ خَفَّت مَؤونَتُهُ وتَنَعَّمَ أهلُهُ، وبَصَّرَهُ اللَّهُ داءَ الدُّنیا ودَواءَها، وأخرَجَهُ مِنها سالِماً إلى دارِ السَّلامِ» (الکافی، ج۸، ص۳۴۶، ح۵۴۶؛ تحف العقول، ص۴٤۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
488

۰.​کم مِن مُنعَمٍ علَیهِ وهُو لا یعلَمُ!

۰.بسا کسی که نعمتی به او ارزانی شده و خودش نمی‏داند.۱

از این حدیث می‏توان دلیل نارضایتی را به دست آورد و راهبرد رضامندی را نیز تعیین کرد. دلیل نارضایتی، ناآگاهی از داشته‏های موجود است و راهبرد رضامندی، درک داشته‏هاست. واقعیت این است که زندگی انسان (به ویژه انسان مؤمن)، تهی و خالی نیست. نعمت‏های فراوانی در زندگی انسان وجود دارند که می‏توانند به انسان احساس خوش‏بختی بدهند؛ ولی چون ناشناخته‏اند، تأثیر خود را ندارند. از این رو باید آنها را شناخت تا رضامندی حاصل گردد. در ادامه، عوامل مؤثّر در داشته‏شناسی را بررسی خواهیم کرد.

یک. توجّه به داشته‏های ناپیدا

بر اساس آنچه گذشت، داشته‏ها، گستره وسیعی را شامل می‏شوند که در صورت فقدان برخی، می‏توان با توجّه به دیگر ابعاد، احساس برخورداری نمود. معصومانعلیهم السلام از همین راه برای بازگرداندن رضامندی استفاده می‏نموده‏اند. امام علیعلیه السلام بر این اصل تصریح می‌کند و می‏فرماید:

۰.إذا طَلَبتَ شَیئاً مِن الدُّنیا فَزُوِیَ عنکَ، فَاذکُر ما خَصَّکَ اللَّهُ بِهِ مِن دِینِکَ وَ صَرَفَهُ عَن غَیرِکَ، فَإنَّ ذلِکَ أحرَی أن تَستَحِقَّ بِما فاتَکَ.۲

۰.هرگاه چیزی از دنیا خواستی و از تو باز ‏داشته شد، به یاد آور دینت را که خداوند به تو داده و از دیگران باز داشته است؛ که این به جای آنچه از دست داده‏ای، سزاوارتر است.

این روشی بوده که معصومانعلیهم السلام از آن برای بازگرداندن رضامندی به اصحاب خود استفاده می‏کرده‏اند.

مرحوم کلینی از احمد بن عمر نقل می‏کند که: من به همراه حسین بن ثُوَیر بن ابی فاخته به حضور امام رضاعلیه السلام رسیدم و گفتم: فدایت شوم! ما در فراوانیِ روزی و آسایش به سر می‏بردیم که ناگهان وضعیت، اندکی دگرگون شد. از خداوند بخواه که آن [وضعیت پیشین] را به ما باز گردانَد. امامعلیه السلام با شنیدن این سخن فرمود: چه می‏خواهید؟ آیا می‏خواهید پادشاه باشید؟ آیا خوش‏حال می‏شوی که مانند طاهر و هرثمه باشی، امّا بر

1.. الخصال، ص۲۲۳، ح۵۱.

2.. فقه الرضا علیه السلام، ص۳۶۰؛ کنز الفوائد، ص۳۴۵.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64267
صفحه از 839
پرینت  ارسال به