479
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

برخورداری از ولایت پیشوایان دین است. این سرمایه، جایگزین‏ناپذیر است. لذا در روایتی تصریح شده که با هیچ مقدار از مال، قابل مقایسه نیست.۱

مورد دیگر، «عقل» است. بر اساس روایات، هیچ غنایی، مانند عقل نیست، و هیچ فقری، شدیدتر از جهل نیست.۲ عاقل به جهت بی‌نیازی از علم۳ و حکمت،۴ بی‏نیاز است، هر چند مال و ثروت نداشته باشد۵ و جاهل، فقیر است،۶ هر چند ثروتمند باشد.

طبقه‏بندی مصداق‏ها

از آن جا که مصادیق بی‌نیازی، از سویی با یکدیگر تداخل دارند و از سوی دیگر، طیف

1.. امام کاظم علیه السلام: إنّ رجلاً جاءَ إلى سَیِّدِنا الصادِقِ علیه السلام‏ فَشکا إلیه الفَقرَ، فقال: لیس الأمرُ کما ذَکَرتَ، وما أعرِفُکَ فَقیراً، قال: واللَّه یا سیدی ما أستَبَیتُ، وذَکَرَ مِن الفَقرِ قِطعَةً، والصادق‏ علیه السلام یُکذِّبُهُ إلى أن قال له: خَبِّرنی لو اُعطِیتَ بِالبَراءَةِ مِنّا مائَةَ دینارٍ کُنتَ تَأخُذُ؟ قال: لا، إلى أن ذَکَرَ اُلوفَ دَنانِیرَ، والرَّجُلُ یَحلِفُ أنَّه لا یَفعَلُ، فقال له: مَن مَعَهُ سَلعَةٌ یعطَى بِها هذَا المالَ لا یَبیعُها، هو فقیر؟! (الأمالی، طوسی، ص۲۹۸، ح۵۸۴؛ بشارة المصطفی، ص۱۹۰؛ بحار الأنوار، ج۶۷، ص۱۴۷، ح۱).

2.. امام علی علیه السلام: لا غِنى مِثلُ العَقلِ، ولا فَقرَ أشَدُّ من الجهل (تحف العقول، ص۲۰۱؛ نهج البلاغة، حکمت ۵۴؛ غرر الحکم، ح۱۰۴۷۲ ـ ۱۰۴۷۳).
روایات دیگری نیز در این زمینه نقل شده است:
امام علی علیه السلام: کَفى بِالعَقل غِنىً (غرر الحکم، ح۷۰۱۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۸۶، ح۶۵۲۶).
امام علی علیه السلام: أغنَى الغِنى العَقلُ (نهج البلاغة، حکمت ۳۸؛ غرر الحکم، ح۲۸۴۳؛ بحار الأنوار، ج۱، ص۹۵، ح۳۱؛ تاریخ دمشق، ج۴۲، ص۵۶۱؛ المناقب، خوارزمی، ص۳۷۶، ح۳۹۵؛ کنز العمّال، ج۱۶، ص۲۶۶، ح۴۴۳۸۸).
امام علی علیه السلام: لا غِنىَ أکبَرُ من العَقلِ (کشف الغمّة، ج۲، ص۱۹۸؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۱۱۱، ح۶).
امام علی علیه السلام: لا عدَّة أنفَعُ منِ العَقلِ (الإرشاد، ج۱، ص۳۰۴؛ کنز الفوائد، ج۱، ص۱۹۹).
امام صادق علیه السلام: لا غِنىَ أخصَبُ من العقل (الکافی، ج۱، ص۲۹).

3.. امام علی علیه السلام: غنى العاقل بعلمه (غرر الحكم، ح۶۳۸۱؛ عيون الحكم والمواعظ، ص۳۴۷، ح۵۸۶۷).

4.. امام علی علیه السلام: غنى العاقل بحكمته ، وعزّه بقناعته (غرر الحكم، ح۶۴۲۲؛ عيون الحكم والمواعظ، ص۳۴۸، ح۵۸۹۵).

5.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: أمّا العلم فيتشعّب منه الغنى وإن كان فقيراً (تحف العقول، ص۱۶؛ بحار الأنوار، ج۱، ص۱۱۸، ح۱۱).

6.. امام علی علیه السلام: لا غنى لجاهل (غرر الحكم، ح۱۰۴۵۰).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
478

شش. روایات غنا

روایات غنا را پیش‏تر به مناسبت دیگری بررسی کردیم. در این جا بُعد دیگری از آنها را بررسی می‏کنیم و آن، مصادیق غناست. بی‏تردید، مال و دارایی، یکی از مصادیق غنا شمرده می‏شود؛ امّا همه آن نیست. انسان، ابعاد گوناگونی دارد که بر اساس آنها مصادیق دارایی و برخورداری نیز متفاوت می‏شوند. در روایاتْ تصریح شده که توانگری به خدا، بزرگ‏ترین توانگری است و توانگری به غیر خدا، نیازمندی و بدبختی است. کسی در دلش معرفت به خدا جای گیرد، بی‏نیازی از خدا در آن جای گرفته است.۱ با وجود خدا، فقر مالی به انسان زیان نمی‏رساند.۲ لذا غنای مؤمن به خداست،۳ نه مال. بنا بر این، کسی که خدا را داشته باشد، غنی‏ترین افراد است.

مورد دیگری که در روایات غنا به آن پرداخته شده، «قرآن کریم» است. بر اساس روایات، هیچ کس با داشتن قرآن، نیازمند نمی‏شود، و هیچ کس بدون قرآن، بی‏نیاز نخواهد بود.۴ به همین جهت، کسی که قرآن را در سینه داشته باشد، می‏توان او را دارا دانست.۵

مورد دیگر، «ولایت اهل بیتعلیهم السلام» است. یکی از سرمایه‏های بزرگ انسان در زندگی،

1.. امام علی علیه السلام: مَن سَکَنَ قَلبَهُ العِلمُ بِاللَّه، سَکَنَهُ الغِنَى عَن خَلقِ اللَّهِ (غرر الحکم، ح۸۸۹۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۶۳، ح۸۴۱۵).

2.. امام علی علیه السلام: الفَقرُ مَعَ الغِنىَ بِاللَّهِ لا یَضُرُّ (غرر الحکم، ح۷۲۰۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۹۶، ح۶۷۱۵).

3.. امام علی علیه السلام: غِنَى المُؤمِنُ بِاللَّهِ سُبحانَهُ (غرر الحکم، ح۶۳۹۴).

4.. امام علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّهُ لَیسَ عَلَى أحَدٍ بَعدَ القرآنِ مِن فاقَةٍ، ولا لأحدٍ قَبْلَ القرآنِ من غِنىً؛ فَاستَشفُوهُ مِن أدوائِکُم واستَعینوا بِهِ على لَأوائِکُم (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۷۶).
از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده که می‏فرماید: مَن قَرَأ القُرآنَ فَهُوَ غِنیً ولا فَقرَ بَعدَهُ، وإلّا ما بِهِ غِنىً (الکافی، ج۲، ص۶۰۵، ح۸؛ ثواب الأعمال، ص۱۲۸، ح۱؛ مجمع البیان، ج۱، ص۸۴).
به همین جهت است که امام زین العابدین علیه السلام این گونه به درگاه خداوند مناجات می‏کند: اللّهمّ صلّ على محمّد وآله، وَاجبُر بِالقُرآنِ خَلَّتَنَا مِن عَدَمِ الإملاقِ، وسُق إلَینا بِهِ رَغَدَ العَیشِ، وخِصبَ سَعَة الأَرزاقِ (الصحیفة السجادیة، ص۱۶۰، دعای ۴۲؛ مصباح المتهجّد، ص۵۲۱‏، ح۶۰۳).

5.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: أغنى الناس حملة القرآن؛ من جعله اللَّه تعالى فی جوفه (کنز العمّال، ج۱، ص۵۱۰، ح۲۲۶۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64399
صفحه از 839
پرینت  ارسال به