477
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

برآورده سازد.۱ امام کاظمعلیه السلام عیش برتر در دنیا را در بزرگیِ خانه و فراوانیِ دوستان۲ و داشتن خدمتکار۳ معرفی نموده است.

در طرف مقابل، از کوچکی خانه،۴ جا به جایی از خانه‏ای به خانه‏ای،۵ بدی مرکب،۶ فقدان امنیت،۷ جدا شدن دوستان،۸ حاکم ستمگر، همسایه بد، و همسر بدزبان۹ به عنوان عوامل بدی عیش، یاد شده است.

پنج. روایات راحت

برخی دیگر از این متون را می‏توان در روایات «الراحة» دید. در این روایات، از خانه وسیعی که شرمگاه فرد و بدی وضع زندگی‏اش را از دید مردم بپوشاند، همسر شایسته‏ای که یاور امور دنیوی و اُخروی او باشد، دختری که او را یا با ازدواج یا با مردن از خانه بیرون کرده باشد۱۰ و مرکب راهوار، به عنوان عوامل مادّی آسایش زندگی یاد شده است.

1.. العیش فی ثلاث: صدیق لا یعد علیک فی ایام صداقتک ما یرضی به ایام عداوتک، وزوجة تسرک اذا نظر دخلت علیها وتحفظ غیبک اذا غبت عنها، وغلام یأتی علی ما فی نفسک کأنه قد علم ما ترید (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۲۰، ص۳۰۴، ح۴۸۸).

2.. سعید عن غیر واحد: أنّ أبَا الحَسَنِ علیه السلام سُئِلَ عَن فَضلِ عَیشِ الدُّنیا، قال: سَعَةُ المَنزِلِ وکَثرَةُ المُحِبِّینَ (الکافی، ج۲، ص۴۵۰، ح۲۵۵۱).

3.. امام کاظم علیه السلام: العیشُ السَّعَةُ فی المَنازِلِ والفَضلُ فی الخَدَمِ (الکافی، ج۶، ص۵۲۶، ح۴؛ المحاسن، ج۲، ص۴۵۰، ح۲۵۵۲ و ۲۵۵۳).

4.. امام باقر علیه السلام: مِن شَقاءِ العَیشِ ضیقُ المنَزِلِ (الکافی، ج۶، ص۵۲۶، ح۶؛ المحاسن، ج۲، ص۴۵۱، ح۲۵۵۵).

5.. امام صادق علیه السلام: مِن مُرِّ العَیشِ النُّقلَةُ مِن دارٍ إلی دارٍ (الکافی، ج۶، ص۵۳۱، ح۱).

6.. امام باقر علیه السلام: مِن شَقاءِ العَیشِ المَرکبُ السَّوءُ (همان، ج۶، ص۵۳۷، ح۱۰؛ بحار الأنوار، ج۶۴، ص۱۶۱، ح۶).

7.. امام علی علیه السلام: الخائِفُ لا عَیشَ لَهُ (غرر الحکم، ح۱۰۱۱).

8.. امام علی علیه السلام: لا عَیشَ لِمَن فَارَقَ أحِبَّتَهُ (همان، ح۱۰۶۶۱).

9.. امام صادق علیه السلام: ثَلاثَةٌ تُکَدِّرُ العَیشَ: السُّلطانُ الجائِرُ، والجارُ السَّوءُ، والمَرأَةُ البَذِیَّةُ (تحف العقول، ص۳۲۰).

10.. امام صادق علیه السلام: ثَلاثَةٌ لِلمُؤمِنِ فیها راحَةٌ: دارٌ واسِعَةٌ تُواری عَورَتَهُ وسُوءَ حالِهِ مِن النّاسِ، وامرَأَةٌ صالِحَةٌ تُعینُهُ عَلی أَمرِ الدُّنیا والآخِرَةِ، وَابنَةٌ یُخرِجُها إمّا بِمَوتٍ أو بِتَزویجٍ (الکافی، ج۵، ص۳۲۸، ح۶؛ الخصال، ص۱۵۹، ح۲۰۶؛ المحاسن، ج۲، ص۴۴۹، ح۲۵۴۵). توضیح این که مراد از قسم سوم این است که وظیفه‏اش را نسبت به دختر ـ که سنگین‏تر و حساس‏تر است ـ ، به اتمام رسانده باشد. بنا بر این، اتمام موفّقیت‏آمیز مسئولیت، جزء عوامل آسایش به شمار می‏رود.
لِلمُؤمِنُ راحَةٌ فی سَعَةِ المَنزِلِ (المحاسن، ج۲، ص۴۵۰، ح۲۵۵۰).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
476

بدیِ خانه را به بدیِ همسایه و کوچکیِ آن، بدیِ مرکب را به چموشی و پهلو نداشتن برای سواری، و بدیِ همسر را به نازایی و بداخلاقی تعریف کرده‏ است.۱

در روایت دیگری پیامبرصلی الله علیه و آله از زنی که در حضور، همسرآزار و در غیبت، خیانتکار است، و از چارپای کندروی که اگر او را بزنی، خسته‏ات می‏کند و اگر سوارش شوی، تو را به یارانت نمی‏رساند، و از خانه کوچکی که رفاهش کم است، به عنوان سه عامل شقاوتْ یاد کرده است.۲ امام زین العابدینعلیه السلام از زنی که شوهرش از او خوشش می‏آید، ولی او به همسرش خیانت می‏کند،۳ به عنوان عوامل تیره‏بختی یاد کرده‏ است.

چهار. روایات عیش

برخی دیگر از متون این بحث، در روایات «العیش» آمده است. پیامبر خداصلی الله علیه و آله خطاب به امیر مؤمنانعلیه السلام، زندگی گوارا را در سه چیز معرفی کرده است: خانه‏ای بزرگ، کنیزی زیبا و مرکبی چابک.۴

امام علیعلیه السلام رفاه زندگی را در امنیت۵ و سلامتی،۶ و گواراییِ عیش را در چند چیز می‏داند: دوستی که اشتباهات روز آشتی را برای روز دشمنی شماره نمی‏کند؛ همسری که در حضور، مایه سرور و در نبود، امین باشد؛ و خادمی که پیش از درخواست، خواسته را

1.. المعجم الکبیر عن أسماء: قالَ رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله: إنَّ مِن شَقاءِ المَرءِ فِی الدُّنیا ثَلاثَة: سوءَ الدّارِ، وسوءَ المَرأَة وسوءَ الدّابَّة، قالَت: یا رَسولَ اللّهِ ما سوءُ الدّارِ؟ قالَ: ضیقُ ساحَتِها وخُبثُ جیرانِها، قیلَ: فَما سوءُ الدّابَّة؟ قالَ: مَنعُها ظَهرَها وسوءُ ضَلعِها، قیلَ: فَما سوءُ المَرأَة؟ قالَ: عُقمُ رَحِمِها وسوءُ خُلُقِها (المعجم الکبیر، ج۲۴، ص۱۵۳، ح۳۹۵؛ فتح الباری، ج۹، ص۱۳۸).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ثَلاثٌ مِنَ السَّعادَة وثَلاثٌ مِنَ الشَّقاوَة... و مِنَ الشَّقاوَة: المَرأَة تَراها فَتَسوؤُک وتَحمِلُ لِسانَها عَلَیک، وإن غِبتَ عَنها لَم تَأمَنها عَلى نَفسِها ومالِک، وَالدّابَّة تَکونُ قَطوفا، فَإِن ضَرَبتَها أتعَبَتک وإن تَرکبها لَم تُلحِقک بِأَصحابِک، وَالدّارُ تَکونُ ضَیقَة قَلیلَة المَرافِقِ (المستدرک علی الصحیحین، ج۲، ص۱۷۶، ح۲۶۸۴).

3.. امام زین العابدین علیه السلام: مِن شَقاءِ المَرءِ أن تَکونَ عِندَهُ امرَأَة مُعجَبٌ بِها وهِی تَخونُهُ (الکافی، ج۵، ص۲۵۸، ح۳).

4.. یا علی! العَیشُ فِی ثَلاثةٍ: دارٍ قَوراءَ، وجارِیَةً حَسناءَ، وفَرَسٍ قَبّاءَ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۳۵۸؛ الخصال، ج‏۱، ص‏۱۲۶).

5.. امام علی علیه السلام: رَفاهِیَّةُ العَیشِ فِی الأمنِ (غرر الحکم، ح۵۴۳۸).

6.. امام علی علیه السلام: لا عَیشَ أهنَأ مِنَ العافِیَةِ (همان، ح۱۹۷۲۸).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64503
صفحه از 839
پرینت  ارسال به