457
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

نکند، باید پروردگاری جز او را انتخاب کند!۱ بر انسان واجب است از نعمتی که به او داده می‏شود، تشکّر کند.۲ سپاس‏گزاری، آرایه نعمت۳ و دوران خوشایند۴ است. بهترین۵ و گرامی‏ترین۶ بندگان خدا کسانی هستند که وقتی مورد عطا قرار می‏گیرند، شکر می‏کنند.

تعریف شُکر

خلیل، شکر را به معنای شناخت احسان و انتشار آن و سپاس گفتن از صاحب آن می‏داند و مراد از «دوّاب شکور» را حیوانی می‏داند که با علف کم، چاق می‏شود و او را کفایت می‏کند و به حیوانات شیری که از گیاهان و چراگاه‏ها بهره‏مند می‏شوند و شیر آنها پس از کم بودن، پر و فراوان می‏شود، «شَکِرة» گفته می‏شود.۷ جوهری، شکر را به معنای سپاس‌گویی از صاحب احسان به خاطر کار نیکی که در حق فرد انجام داده، می‏داند و وقتی در باره حیوان به کار می‏رود، آن را به معنای حیوانی که علف کم، او را کفایت می‏کند، دانسته است و وقتی در باره شیر به کار می‏رود، به معنای پر شدن پستان از شیر است.۸ عسکری در بیان فرق

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یقول اللّٰه عزّ و جلّ: مَن لَم‏ یَرضَ بِقَضائی، و لَم ‏یَشکُر لِنَعمائی، و لَم‏یَصبِر على بَلائی، فَلیَتَّخِذِ رَبّاً سِوائِی (بحار الأنوار، ج۱۸، ص۹۵، ح۵ و ص۲۳۶، ح۶۷).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: من أُزِلَّت إلیهِ نِعمَةٌ، فَلیَشکُرها (دستور معالم الحکم، ج۱، ص۲۳۷، ح۲۷۱).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: و قَدجَعَلَ اللّهُ تَعالى عَلینا الشُّکرَ إذَا أَعطَى (بحار الأنوار، ج۷۷، ص۱۷۳؛ أعلام الدین، ص۲۹۶).
امام علی علیه السلام: الشُّکرُ مَأخوذٌ على أهلِ النِّعَم (غرر الحکم، ح۱۵۳۷).
امام علی علیه السلام: اَوَّلُ مایَجِبُ عَلیکُم لله سُبحانَهُ شُکرُ أیادِیهِ وابتِغاءُ مَراضیهِ (همان، ح۳۳۲۹).

3.. امام علی علیه السلام: الشُّکرُ زِینَةٌ لِلنَّعماءِ (عیون الحکم والمواعظ، ص۳۰). نیز می‏فرماید: الشّکر زینة الغنى (نهج البلاغة، حکمت ۳۴۰؛ الإرشاد، ص۱۵۸).

4.. امام علی علیه السلام: الشُّکرُ زِینَةٌ الرَّخاءِ وحِصنُ النَّعماءِ (غرر الحکم، ح۱۳۵۱).

5.. امام باقر علیه السلام: سُئِلَ النبىُّ صلی الله علیه و آله عَن خِیارِ العِبادِ فَقال: الذین إذا أحسَنُوا اِستَبشَرُوا، وإذا أسَاؤُوا استَغفِرُوا، وإذا أُعطُوا شَکَروا، وإذا ابتُلُوا صَبَروا وإذا غَضِبوا غَفَرُوا (الکافی، ج۲، ص۲۴۰).

6.. وقیل لابی عبد اللّٰه علیه السلام: مَن أکرَمُ الخَلقِ عَلَى اللّٰه؟ قال: مَن إذا أُعطِیَ شَکَرَ، وإذا ابتُلِی صَبَرَ (بحار الأنوار، ج۵۳، ص۱۸۴، ح۷۱).

7.. الشُّکْرُ: عرفان الإحسان [و نشره و حمد مولیه‏]، و هو الشُّکُورُ أیضا، قال اللّٰه عزّ و جلّ: لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً. و الشَّکُورُ من الدواب: ما یسمن بالعلف الیسیر و یکفیه. و الشَّکِرَةُ من الحلوبات التی تصیب حظاً من بقل أو مرعى، فتغزر علیه بعد قلة اللبن، فإذا نزل القوم منزلاً و أصاب نعمهم شیئاً من بقل فدرت قیل‏ أَشْکَرَ القومُ (کتاب العین، ج‏۵، ص ۲۹۲).

8.. الشُّکْرُ: الثناء على المحسِن بما أَوْلَاکَهُ من المعروف ... و الشُّکْرَانُ‏: خِلاف الکفران. و الشَّکُورُ من الدوابّ: ما یکفیه العلَفُ القلیل... و اشْتَکَرَ الضرعُ: امتلأَ لبناً (الصحاح، ج ۲، ص ۷۰۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
456

فراوان، به خاطر کفران نعمت، دچار فلاکت و بدبختی شدند.۱ این یک واقعیت هستی‏شناختی است که کفران، موجب «از بین رفتن نعمت» و «فرود آمدن نقمت» می‏شود.۲ ناسپاسی، پدیده سرمستی را به ارمغان می‏آورد که در ادبیات دین از آن به عنوان «تَرَف» یاد می‏شود.۳ ترف نیز یکی از عوامل نابودی نعمت است.۴ بنا بر این، از اموری که شادکامی را به مخاطره می‏اندازد، واکنش منفی به موقعیت ناخوشایند است.

واکنش مثبت: شُکر

پیش‏تر گذشت که رضامندی در خوشایند، به سپاس‏گزاری از داشته‏ها ـ‏ که در ادبیات دین، از آن به عنوان «شُکر» یاد می‏شود ـ تبدیل می‌گردد.

شُکر از جایگاه بلندی در فرهنگ اسلامی برخوردار است تا آن جا که از «جنود عقل» شمرده شده است۵ و این بدان معناست که سپاس‏گزاری، یکی از مؤلّفه‏های خردمندی است و بدون آن، عقل انسانْ کامل نیست. همچنین از شُکر به عنوان «مرز میان انسانیت و حیوانیت»، یاد شده است.۶ از سوی دیگر در روایات، پیوندی میان شُکر و ربوبیت برقرار شده و از قول خداوند متعال آمده که اگر انسان از خداوند به خاطر نعمت‏هایش تشکّر

1.. (وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیة کانَتْ ءَامِنَة مُّطْمَئِنَّة یأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کلِّ مَکانٍ فَکفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَ قَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِمَا کانُواْ یصْنَعُونَ) (سورۀ نحل، آیۀ ۱۱۲).

2.. ر.ک: توسعۀ اقتصادی بر پایۀ قرآن و حدیث، ج۲، ص۷۸۲ (کفر النعمة).

3.. (وَ لاَ تَکونُواْ کالَّذِینَ خَرَجُواْ مِن دِیرِهِم بَطَرًا وَ رِئَآءَ النَّاسِ وَ یصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِمَا یعْمَلُونَ مُحِیطٌ) (سورۀ انفال، آیۀ ۴۷).
(وَ کذلِک ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِک فِی قَرْیة مِنْ نَذِیرٍ إلّا قالَ مُتْرَفُوها إِنّا وَجَدْنا آبَاءَنا عَلَى أُمَّة وَ إِنَّا عَلَى آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ) (سورۀ زخرف، آیۀ ۲۳). نیز، ر.ک: سورۀ مؤمنون، آیۀ ۳۳ و ۶۴؛ سورۀ انبیا، آیۀ ۱۳؛ سورۀ هود، آیۀ ۱۱۶؛ سورۀ واقعه، آیۀ ۴۵؛ سورۀ اسرا، آیۀ ۱۶.

4.. ر.ک: توسعۀ اقتصادی بر پایۀ قرآن و حدیث، ج۲، ص۷۸۲ (البطر).

5.. امام الصّادق علیه السلام: والشکر وضده الکفران (الکافی، ج۱، ص۲۱، ح۱۴).

6.. امام زین العابدین علیه السلام: و کان من دعائه فی التحمید للّٰه عزّ و جلّ: وَالحَمدُللهِ الَّذی لَوحَبَسَ عَن عِبادِهِ مَعرِفَةِ حَمدِهِ عَلى ماأبلاهُم مِن مِنَنِهِ المُتَتابِعَةِ وأسبَغَ عَلَیهِم مِن نِعَمِهِ المُتظاهَرَةِ لَتَصَرَّفوا فی مِنَنِهِ فَلَم‏یَحمِدوهُ، وتَوَسَّعوا فی رِزقِهِ فَلَم‏یَشکُروهُ ولو کانوا کذلِکَ لَخَرَجوا مِن حُدودِ الاِنسانِیَّةِ إلَى حَدِّ البَهیمِیَّةِ فَکانوا کَما وَصَفَ فی مُحکَمِ کِتابِهِ (إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً) (الصحیفة السجادیة، ص۲۰، دعای ۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64601
صفحه از 839
پرینت  ارسال به