451
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

سه. مقدّر بودن امور خوشایند و ناخوشایند

این که خوشایند و ناخوشایند زندگی در دست کیست و چه کسی آن را تنظیم می‏کند، از مسائل مهمی است که در غم و شادی انسان نقش دارد. اگر انسان تصوّر کند که ناخوشایندهای زندگی، بی‏هدف‌اند و هیچ مدبّر حکیمی آنها را مدیریت نمی‏کند، بدیهی است که از وقوع آنها، ناخرسند می‏شود. همچنین اگر کسی جز خود را در ورود نعمت، دخیل نداند، دچار غرور و سرخوشی می‏شود. امّا اگر بداند که همه امور خوشایند و ناخوشایند زندگی، به تقدیر خدایی حکیم و تواناست، از ورود مصیبت ناخرسند نمی‏شود؛ چون آن را مطابق مصلحت و منفعت خود ارزیابی می‏کند و از ورود نعمت نیز سرمست نمی‏گردد؛ چون آن را هنر خود نمی‌داند و آن را تحت اختیار خدا و در معرض کاستی و نابودی ارزیابی می‏نماید. امام علیعلیه السلام در نامه‏ای به عبد اللّه بن عبّاس چنین می‏نویسد:

۰.فَقدَ یسُرُّ المَرءَ ما لَم یکن لِیفوتَهُ، ویحزُنُهُ ما لم یکن لِیصیبَهُ أبدا وإن جَهَدَ، فَلیکن سُرورُک بِما قَدَّمتَ مِن عَمَلٍ صالِحٍ أو حُکمٍ أو قَولٍ، ولِیکن أسَفُک فِیما فَرَّطتَ فیهِ مِن ذلِک، ودَعَ ما فَاتَک مِن الدُّنیا فَلا تُکثِر عَلَیهِ حُزنا، وما أصابَک مِنها فَلا تُنعِم بِهِ سُرورا، ولیکن هَمُّک فیما بَعدَ المَوتِ، والسَّلامُ.۱

۰.پس به تحقیق، انسان را چیزی خوش‏حال می‏کند که بنا نبوده از دست او برود! و چیزی او را ناراحت می‏کند که هرگز بنا نبوده به او برسد، هر چند تلاش کند! پس باید شادی تو به عمل یا حکم یا سخن صالحی باشد که پیش فرستاده‏ای، و باید افسوس تو به خاطر کوتاهی در اینها باشد، و آنچه را از دنیا از دست داده‏ای، رها کن و بر آن زیاد محزون نباش، و نسبت به آنچه به دست می‏آوری، سرمست نباش، و باید همّ خود را برای پس از مرگ قرار دهی. والسلام.

چهار. برگشت‏ناپذیریِ امور ازدست‏رفته ـ‏ ناپایداری امور به‏دست‏آمده

گاه تصوّر نادرست نسبت به آینده بلا و نعمت، موجب حزن و سرور منفی می‏گردد. اگر فرد تصوّر کند که ممکن است بتواند وضعیت را تغییر دهد و بلا را برگرداند، احتمال دارد که همچنان در حالت حزن باقی باشد. و اگر فرد تصوّر کند که آنچه به دست آورده، پایدار خواهد بود، ممکن است دچار سرخوشی و غرور گردد؛ امّا اگر انسان بداند که همه چیز به

1.. الکافی، ج۸، ص۲۴۰، ح۳۲۷؛ نهج البلاغة، نامۀ ۲۲.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
450

این است که چگونه می‏توان به حُزن و سرور نظم داد و آنها را به شکل صحیح تنظیم نمود؟ پاسخ، در شناخت حقایق زندگی است. اگر حزن و سرور انسان، بر اساس منطق صحیح آن شکل گیرد، واکنش منفی مهار می‏گردد. تنظیم آن نیز بسته به این است که انسان بداند واقعاً چه اموری شایسته حُزن و سرور هستند. این آگاهی، نقش مهمّی در تنظیم آن دو دارد و این شناخت نیز بسته به شناخت واقعیت‏های هستی است که در ادامه، به بررسی آنها می‏پردازیم.

یک. تضمین روزی ـ‏ کاستی عمر

روزی، از مسائل مهم زندگی است که می‏تواند حزن‏آور یا سرمست‏کننده باشد. حزن، به خاطر نگرانی از روزیِ آینده، و سرمستی، به خاطر غرور ناشی از روزیِ موجود است که فرد، آن را خوب و فراوان تفسیر می‏کند. این در حالی است که واقعیتْ جز این است. خداوند متعال، روزیِ انسان را تأمین و تضمین کرده است. اگر کسی به آن آگاه باشد، دچار حزن و اندوه نخواهد شد. همچنین روزیِ موجود در معرض کاستی و نابودی است. کسی که به این واقعیت نیز توجّه نماید، دچار بدمستی نمی‏شود.۱

دو. نزدیک شدن به خدا در بلا ـ‏ دورشدن از خدا در نعمت

خوشایندها و ناخوشایندها، از اموری هستند که می‏توانند موجب حزن یا سرور منفی شوند. وقوع در بلا و مصیبت، انسان را اندوهگین و وقوع در ناز و نعمت، انسان را سرمست می‏کند. این، به خاطر نگاه به ظاهر پدیده‏هاست؛ امّا اگر انسان بداند که بلا و مصیبت، انسان را به خدا نزدیک می‏کند، حزن انسان، برطرف می‏شود و جای خود را به سرور می‏دهد. همچنین اگر بداند که ناز و نعمت، موجب دوری انسان از خداوند می‏گردد، سرخوشی، انسان را از بین می‏بَرَد.۲

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: قالَ اللّهُ تعالی: ابنَ آدَم، یؤتی کلّ یومٍ بِرزقِک وأَنتَ تَحزَنُ، وینقُصُ کلَّ یومٍ مِن عُمرِک وأَنتَ تَفرَحُ، أنتَ فیما یکفیک وتَطلُبُ ما یطغیک، لا بِقَلیلٍ تَقنَعُ، ولا مِن کثیرٍ تَشبَعُ (أعلام الدین، ص۳۳۷؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص۱۸۰، ح۱۷).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: یحزُنُ عَبدی المؤمِنُ إذا زَوَیتُ عنه الدُّنیا وذلِک أقرَبُ لَهُ مِنِّی، ویفرَحُ إذا بَسطتُ لَهُ الدُّنیا وذلِک أبعَدُ لَهُ مِنِّی. ثُمَّ قَرَأ علیه السلام: (أَیحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ * نُسَارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیرَاتِ بَل لّا یشْعُرُونَ). إنَّ ذلِک فِتنَةٌ لَهُم، ینزِّلُ اللّهُ لَهُمُ المَعونَةَ عَلی قَدرِ المَؤونَةِ، وینزِّلُ الصَّبرَ عَلی قَدرِ المُصیبَةِ (جامع الأحادیث، قمّی، ص۱۴۰؛ الکافی، ج۲، ص۱۴۱، ح۵).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64293
صفحه از 839
پرینت  ارسال به