449
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

آسمان‏ها و زمین را ضامن روزیِ او می‏گردانم و از پس تجارت هر تاجری، هوای او را دارم.۱ بنا بر این، کسی که به اصلاح آخرت خود بپردازد، خداوند، دنیای او را آباد خواهد کرد۲ و کسی که برای دینْ عمل کند، خداوند، دنیای او را کفایت خواهد کرد.۳ به همین جهت، معصومان علیهم السلام مردم را به اهتمام به آخرت فرامی‏خواندند. ابوسعید خدری نقل می‏کند که: از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که به هنگام بازگشت از جنگ اُحد، در حالی که مردم، پیرامونش را گرفته بودند و او به طلحه تکیه داده بود، فرمود: «ای مردم! به وظیفه خویش برای اصلاح آخرتتان روی آورید و از دنیایتان که برای شما ضمانت گشته، روی گردانید».۴

ک ـ تنظیم خرسندی و ناخرسندی

از مسائل مهمّ زندگی، تنظیم حُزن (ناخرسندی) و سرور (خرسندی) است. خرسندی و ناخرسندی، از ابعاد مهم انسان است که باید آن را تنظیم نمود، نه این که آن را به حال خود واگذاشت. امام زین العابدینعلیه السلام وقتی دچار غم و اندوه می‏شد، از خداوند متعال می‏خواست به او کمک کند تا این که به آنچه از دنیا به من دادی، سرمست نشود و به خاطر آنچه از من گرفتی، غمگین نگردد.۵ این، ویژگی انسان‏های رشدیافته است.

امام صادقعلیه السلام نقل می‏کند که لقمان حکیم نیز دارای چنین ویژگی‏ای بوده است؛۶ امّا سؤال

1.. وعِزَّتی وجَلالِی وعَظَمَتی وقُدرَتی وعَلائی وارتِفاع مَکانی، لا یُؤثِرُ عَبدٌ هَوایَ عَلی هَواهُ إلّا جَعَلتُ غِناهُ فی نَفسِهِ، وکَفَیتُهُ هَمَّهُ، وکَفَفتُ عَلَیهِ ضَیعَتَه، وضَمَّنتُ السَّماواتِ والأرضِ رِزقَهُ، وکُنتُ لَه مِن وَراءِ تِجارَة کُلِّ تاجِرٍ (المحاسن، ج۱، ص۹۷، ح۶۳؛ الکافی، ج۲، ص۱۳۷، ح۲؛ الخصال، ص۳، ح۵).

2.. امام علی علیه السلام: مَن أصلَحَ أمرَ آخِرَتِهِ أصلَحَ اللّهُ لَهُ أمرَ دُنیاهُ (نهج البلاغة، حکمت ۸۹).

3.. امام علی علیه السلام: مَن عَمِلَ لِدینِهِ کفاهُ اللّهُ أمرَ دُنیاهُ (نهج البلاغة، حکمت ۴۲۳؛ روضة الواعظین، ص۴۰۷).

4.. أیهَا النّاسُ، أقبِلوا عَلی ما کلِّفتُموهُ مِن إصلاحِ آخِرَتِکم، وأعرِضوا عَمّا ضُمِنَ لَکم مِن دُنیاکم، ولا تَستَعمِلوا جَوارِحَ غُذِّیت بِنِعمَتِهِ فِی التَّعَرُّضِ لِسَخَطِهِ بِمَعصِیتِهِ، وَاجعَلوا شُغلَکم فِی التِماسِ مَغفِرَتِهِ، وَاصرِفوا هِمَّتَکم بِالتَّقَرُّبِ إلی طاعَتِهِ. مَن بَدَأَ بِنَصیبِهِ مِنَ الدُّنیا فاتَهُ نَصیبُهُ مِنَ الآخِرَةِ، ولَم یدرِک مِنها ما یریدُ، ومَن بَدَأَ بِنَصیبِهِ مِنَ الآخِرَةِ وَصَلَ إلَیهِ نَصیبُهُ مِنَ الدُّنیا، وأدرَک مِنَ الآخِرَةِ ما یریدُ (عدّة الداعی، ص۲۸۸؛ أعلام الدین، ص۳۳۹ ح۲۳؛ بحار الأنوار، ج۷۷ ص۱۸۲ ح۲۳).

5.. اللَّهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وَاجعَل ثَنائی عَلَیک، ومدحی إیاک وحَمدی لَک فی کلِّ حالاتی، حَتّی لا أفرَحَ بِما آتَیتَنی مِن الدُّنیا، ولا أحزَنَ عَلی ما مَنَعتَنی فیها (الصحیفة السجادیة، ص۹۱، دعای ۲۱).

6.. امام صادق علیه السلام ـ فی صِفَة لُقمان ـ : لَم یفرَح بِشَیءٍ إن أتاهٌ مِن أمرِ الدُّنیا، ولا حَزَنَ مِنها عَلى شَیءٍ قَطُّ (تفسیر القمّی، ج۲، ص۱۶۲؛ قصص الأنبیاء، راوندی، ص۱۹۲؛ مجمع البیان، ج۸، ص۴۹۷؛ بحار الأنوار، ج۱۳، ص۴۱۰، ح۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
448

امام زین العابدینعلیه السلام هماره می‏فرمود:

۰.أظهِر الیَأسَ مِنَ النّاسِ؛ فَإنَّ ذلِکَ هُوَ الغِنَی، وأَقَلَّ طَلَبَ الحَوائِجِ إلَیهِم؛ فَإنَّ ذلِکَ فَقرٌ حاضِرٌ.۱

۰.ناامیدی از مردم را آشکار]و فراوان[کن که این، توانگری است، و درخواست از آنان را کاهش ده که این، فقر حاضر است.

از عیسیعلیه السلام نیز نقل شده که به حواریون خود فرمود: شما از پادشاهان، توانگرترید. حواریون پرسیدند: چگونه؟! ایشان فرمود: «زیرا شما در تکاپوی طلب نیستید و آنان در پی طلب اند»۲.

همچنین در روایات تصریح شده که اهتمام به آخرت، عاملی برای رسیدن به احساس بی‏نیازی درونی است.۳ آخرت‏گرایان، از بند هوس نفس رها می‌شوند و بر محور خدا می‏چرخند. به همین جهت، توانسته‏اند از منبع قدرت و فیض خداوند برخوردار شوند و کسی که چنین باشد، بی‏تردید، بی‏نیاز خواهد بود. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که: خداوند متعال سوگند خورده است که هیچ بنده‏ای دلخواه مرا بر دلخواه خودش ترجیح نمی‏دهد، مگر آن که جانش را بی‏نیاز می‏گردانم و خواسته‌اش را برآورده می‏سازم و زندگی او را سامان می‏بخشم و

1.. الأمالی، مفید، ص۱۸۳، ح۶؛ مشکاة الأنوار، ص۲۲۵، ح۶۲۲؛ بحار الأنوار، ج۷۱، ص۱۸۵، ح۴۶.

2.. ربیع الأبرار، ج۴، ص۳۷۹.

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: من کانت نیته الآخرة جعل اللَّه تبارک وتعالی غناه فی قلبه، وأتته الدنیا وهی راغمة (نثر الدرّ، ج۱ ص۲۴۷؛ سنن الترمذی، ج۴، ص۶۴۲، ح۲۴۶۵). نیز، ر.ک: إرشاد القلوب، ص۱۸؛ الزهد، حسین بن سعید، ص۴۹، ح۱۳۲؛ بحار الأنوار، ج۷۳، ص۱۲۶، ح۱۲۲.
همچنین ایشان در کلام دیگری می‏فرماید: مَن أصبَحَ و أمسَی والآخِرَةُ أکبَرُ هَمِّهِ، جَعَلَ اللَّهُ له الغِنَی فی قَلبِهِ وجَمَعَ لَهُ أمرَهُ ولَم یَخرُج مِنَ الدُّنیا حَتّی یَستَکمِلَ رِزقَهُ. وَمَن أصبَحَ وأمسَی والدُّنیا أکبَرُ هَمِّهِ، جَعَلَ اللَّهُ الفَقرَ بَینَ عَینَیهِ وشَتِّت عَلَیهِ أَمرَهُ ولَم یَنَل مِنَ الدُّنیا إلّا ما قُسِّمَ لَهُ (ثواب الأعمال، ص۲۰۱، ح۱؛ الکافی، ج۲، ص۳۱۹، ح۱۵؛ مشکاة الأنوار، ص۴۶۳، ح۱۵۴۶؛ تحف العقول، ص۴۸؛ بحار الأنوار، ج۷۳، ص۱۰۴، ح۹۶).
تصوّر نادرست و غیر واقعی مردم این است که همّت گماشتن برای آخرت، موجب کم شدن روزی می‏شود و کوشیدن برای دنیا موجب افزایش آن می‏گردد. این در حالی است که در این حدیث، به عنوان یک واقعیتْ تصریح شده که هر دو نفر، به روزیِ مقدّر شدۀ خود دست خواهند یافت. لذا نه کسی که همّت خود را برای به دست آوردن آخرت قرار داده، کمتر از آن دریافت می‏کند و نه کسی که همّت خود را برای کسب دنیا قرار داده، بیش از آن دریافت می‏کند.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64739
صفحه از 839
پرینت  ارسال به