443
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

۰.​خوب تدبیر کردن همراه با روزیِ به‌اندازه، برای تو کارآمدتر از روزیِ فراوان همراه با اسراف است.

یکی از ویژگی‏های مالِ مؤثّر، «پایداری» آن است. هرچه مال، پایدارتر باشد، بهره بیشتری به انسان می‏رسانَد و رونق بیشتری به زندگی می‏بخشد. شرط پایداری مال نیز خوب تدبیر کردن آن است. یک تدبیر خوب، می‏تواند مایه رشد مال شود و سوء تدبیر، می‏تواند مال فراوان را نابود سازد.۱ از آنچه گفته شد، می‏توان فهمید که همیشه «فقر»، زاییده نداری و محرومیت نیست؛ بلکه زاییده نداشتن مهارتِ «تدبیر زندگی» است. اگر مهارت تدبیرگری، وجود داشته باشد، فقر، راهی نخواهد داشت.۲

بنا بر این، خداوند، روزی می‏دهد؛ امّا این، نیمی از ماجراست؛ نیمه دیگر آن، مهارت انسان در مصرف کردن آن است. بر همین اساس است که پیامبرصلی الله علیه و آله از تدبیر و تقدیر، به عنوان نیمی از زندگی یاد کرده است.۳ جالب این که تدبیر و تقدیر معیشت، از نشانه‏های خردمندی،۴ دینداری۵ و کمال۶ دانسته شده است. هنر تدبیر، نوعی توانمندی است و کسی که از آن برخوردار باشد، در حقیقت، از یک امکان لازم برای زندگی برخوردار است. به همین جهت، امام علی‏علیه السلام میانه‏روی و تدبیرگری را جزو خیرهای زندگی شمرده است.۷

1.. امام علی علیه السلام: القَلیلُ مَعَ التَّدبیرِ أبقی‏ مِنَ الکثیرِ مَعَ التَّبذیرِ (غرر الحکم، ح‏۸۰۷۹؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۵۸).
امام علی علیه السلام: حُسنُ التَّدبیرِ ینمی قَلیلَ المالِ وسوءُ التَّدبیرِ یفنی کثیرَهُ (غرر الحکم، ح‏۸۰۸۱؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۲۷).

2.. امام علی علیه السلام ‏: لا فَقرَ مَعَ حُسنِ تَدبیرٍ (غرر الحکم، ح‏۸۰۸۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۵۴۴).

3.. التَّدبیرُ نِصفُ العَیشِ (تحف العقول، ص۴۰۳؛ حلیة الأولیاء، ج۱، ص۵۴؛ الفردوس، ج۲، ص۷۵).
التَّقدیرُ نِصفُ المَعیشَةِ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۴۱۶؛ الخصال، ج‏۲، ص‏۶۲۰؛ الأمالی، طوسی، ص‏۶۱۴).
امام علی‏ علیه السلام نیز می‌فرماید: التَّدبیرُ نِصفُ المَعونَة (غرر الحکم، ح‏۸۰۷۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۵).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله‏: إنَّ مِن عَقلِ الرَّجُلِ استِصلاحَ مَعیشَتِهِ (الفردوس، ج‏۱، ص‏۲۱۴).

5.. امام صادق علیه السلام: لا یُصلِحُ المَرءُ المُسلِمُ إلّا ثَلاثَةٌ: التَّفقُّهُ فی الدّینِ والصَّبرُ عَلَی النائِبَةِ و حُسنُ التَّقدیرِ فِی المَعیشَةِ (الکافی، ج‏۵، ص‏۸۷). نیز، ر.ک: الکافی، ج۲، ص۲۴۱، الأمالی، طوسی، ص‏۶۷۰؛ تهذیب الأحکام، ج۷، ص۲۳۶.

6.. امام باقر علیه السلام: الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ التَّفَقُّهُ فی الدّینِ والصَّبرُ عَلَی النائِبَةِ و تَقدیرُ المَعیشَةِ (الکافی، ج‏۱، ص‏۳۲ و ج‏۵، ص‏۸۷؛ تحف العقول، ص‏۲۹۲). نیز، ر.ک: الأمالی، طوسی، ص‏۶۶۶؛ تحف العقول، ص‏۴۴۶.

7.. إذا أرادَ اللّه بِعَبدٍ خَیراً ألهَمَهُ الاِقتِصادَ وحُسنَ التَّدبیرِ وجَنَّبَهُ سوءَ التَّدبیرِ وَالإِسرافَ (غرر الحکم، ح‏۸۰۵۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۱۳۱).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
442

باشد، هر اندازه مال و امکانات نیز در اختیار او قرار گیرد، نمی‏تواند زندگیِ خوبی را سامان دهد و چه بسا افرادی که با مال و امکانات اندک، زندگی موفّق و سامان‏یافته‏ای دارند.

روش صحیح: حُسن تدبیر

برای این ‏که زندگی موفّقی داشته باشیم و از آن لذّت ببریم، باید از تدبیر یا مهارت استفاده از منابع، برخوردار باشیم. سامان زندگی۱ و قوام آن،۲ در تدبیر است. اگر عنصر تدبیر را از زندگی برگیریم، همانند محصول ارزشمندی است که آفت گرفته باشد.۳ بر اساس روایات، فراوانی دارایی و امکانات، زندگی را نمی‏چرخاند. این، هنر تدبیر و مدیریت است که به زندگی سامان می‏دهد. این، یک اصل مهم است که بد‏تدبیر کردن، کلید فقر است.۴ به همین جهت، پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله تهدید نگران کننده برای آینده امّت اسلامی را «سوء تدبیر» می‏داند.۵

کسی که مهارت تدبیر نداشته باشد، مال و ثروتی هم نخواهد داشت؛۶ چون وجود مال، کافی نیست. آنچه به مال اهمیت می‏دهد، چگونگی استفاده از آن است. آنچه مال را کارآمد می‏سازد، هنر تدبیر است. درآمد اندک همراه با حُسن تدبیر، بهتر از درآمد زیاد همراه با بی‏تدبیری است. امام علی‏علیه السلام وقتی مهارت‏های زندگی را به فرزند خود آموزش می‏دهد، از اقتصاد زندگی نیز سخن می‏گوید. ایشان به امام حسن‏علیه السلام می‏فرماید:

۰.حُسنُ التَّدبیرِ مَعَ الکفافِ، أکفی‏ لَک مِنَ الکثیرِ مَعَ الإِسرافِ.۷

1.. امام علی علیه السلام: صَلاحُ العَیشِ التَّدبیرُ (غرر الحکم، ح‏۸۰۸۲؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۳۰۳).

2.. امام علی علیه السلام: قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدیرِ ومِلاکهُ حُسنُ التَّدبیرِ (غرر الحکم، ح‏۸۰۸۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۳۷۰).

3.. امام علی علیه السلام: آفَة المَعاشِ سوءُ التَّدبیرِ (غرر الحکم، ح‏۸۰۸۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۱۸۲).

4.. امام علی علیه السلام: سُوءُ التَّدبیرِ مِفتاحُ الفَقرِ (غرر الحکم، ح‏۸۰۹۰؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۸۴).

5.. ما أخافُ عَلی‏ اُمَّتِی الفَقرَ، ولکنَ أخافُ عَلَیهِم سوءَ التَّدبیرِ (عوالی اللآلی، ج‏۴، ص‏۳۹).

6.. امام علی علیه السلام: لا مالَ لِمَن لا تَدبِیرَ لَهُ (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۲۰، ص۳۷۱). نیز، ر.ک: الکافی، ج۵، ص۳۱۷.
ایشان همچنین می‌فرماید: لا غنی مع سوء تدبیر (غرر الحکم، ح۸۰۹۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۵۴۴).

7.. تحف العقول، ص‏۷۹؛ بحار الأنوار، ج‏۷۷، ص‏۲۱۸.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64387
صفحه از 839
پرینت  ارسال به