439
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

قانع و از آن راضی باشد.۱ از امام صادق‏علیه السلام نقل شده که لقمان به فرزند خود گفت: «به آنچه خدا قسمت تو کرده، قانع باش، تا زندگی‏ات باصفا شود».۲

رسیدن به حیات طیّبه، از آرزوهای اهل ایمان است. از امیر مؤمنان‏علیه السلام تفسیر آیه شریف (فَلَنُحْیینَّهُ ‏و حَیوةً طَیبَةً)۳ را پرسیدند و ایشان در پاسخ فرمود: «حیات طیّبه، قناعت است».۴

مهم‏ترین کارکرد و تأثیر درونی قناعت، احساس بی‏نیازی است. بر اساس روایات، قناعت، مایه برکت۵ است و مالی است پایان‏ناپذیر.۶ ثمره قناعت، بی‏نیازی است.۷ به همین جهت، امام علیعلیه السلام می‏فرماید:

۰.لا مالَ أذهَبُ بِالفاقَةِ مِنَ الرِّضا بِالقَناعَةِ، ولا کنزَ أغنی مِنَ القُنوعِ، ومَنِ اقتَصَرَ عَلی بُلغَةِ الکفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الرّاحَةَ وتَبَوَّأَ خَفضَ الدَّعَةِ.۸

۰.هیچ مالی به اندازه قناعت رضایتمندانه، فقر را نمی‏زداید و هیچ گنجی ارزشمندتر از قناعت نیست. هر کس به قدر کفایتْ بسنده کند، به آسودگی، سامان می‏یابد و در فراخی رفاه، جای می‏گیرد.

در روایتی دیگر تصریح می‏کند که هیچ ثروتی به اندازه راضی بودن از روزی، احساس فقر و نیازمندی انسان را از میان نمی‏بَرَد.۹ در این روایت، امیر مؤمنانعلیه السلام تصریح می‏کند

1.. امام علی علیه السلام: القَناعَةُ أهنَأ عَیشٍ (غرر الحکم، ح۹۰۷۳؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۲۳)؛
نیز می‌فرماید: إنَّ أهنَأَ النّاسِ عَیشاً مَن کانَ بِمَا قَسَمَ اللّهُ له راضِیاً (غرر الحکم، ح‏۹۰۷۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۴۳).

2.. اِقنَع بِقَسمِ اللَّهِ لَک یصفُ عَیشُک (قصص الأنبیاء، راوندی، ص‏۱۹۵، ح‏۲۴۴).

3.. سورۀ نحل، آیۀ ۹۷.

4.. نهج البلاغة، حکمت ۲۲۹. نیز، ر.ک: الأمالی، طوسی، ص۲۷۵، ح۵۲۴.

5.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: القَناعَة بَرَکة (قرب الإسناد، ص۱۶۰).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: القَناعَة بَحرُ مالٍ لا ینفَدُ (جامع الأخبار، ص۱۰۶).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: عَلَیکم بِالقَناعَة؛ فَإِنَّ القَناعَة مالٌ لا ینفَدُ (المعجم الأوسط، ج۷، ص۸۴، ح۶۹۲۲).

7.. امام زین العابدین علیه السلام: الغِنىَ فِی القَناعَةِ (أعلام الدین، ص۲۹۹). نیز، ر.ک: غرر الحکم، ح۲۲، ۴۶۹، ۴۵۹۹، ۶۸۷۴ و ۹۱۲۸؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۰، ح۴۶۹ و ص۳۵، ح۶۸۳ و ص۲۰۸، ح۴۱۷۹.

8.. الکافی، ج۸، ص۱۹، ح۴؛ نهج البلاغة، حکمت ۳۷۱؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۸۵، ح۵۸۳۴؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص۲۳۸، ح۱ وص ۲۸۱، ح۱.

9.. لا مالَ أذهَبُ لِلفاقَةِ مِنَ الرِّضا بِالقُوتِ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۳۸۵، ح‏۵۸۳۴؛ نهج البلاغة، حکمت ۳۷۱؛ وسائل الشیعة، ج‏۱۶، ص‏۱۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
438

این نکته آگاه باشد و به آن عمل کند، آسوده‏ترین مردم است و کسی که این را بداند و به آن عمل نکند، گرفتارترین مردم خواهد بود».۱

بنا بر این، در کنار تلاش و اعتماد به خدا، برای کسب رضامندی، به احساس بسندگی نیز نیازمندیم. اگر فردی تلاش خود را می‏کند، روزیِ تقدیر شده‏اش بی‏تردید نصیب او خواهد شد و بی‏تردید، چیزی نمی‏تواند بر آن بیفزاید. این یک واقعیت است. بنا بر این، چیزی که باید به این مجموعه اضافه شود تا رضامندی به دست آید، رضایت به مقداری است که خداوند نصیب انسان می‏کند. این چیزی است که در ادبیات دین از آن به عنوان «قناعت» یاد می‏شود. قناعت، یعنی راضی بودن به مقداری که به تشخیص خداوند برای آن مقطع کفایت می‏کند.

پیامبر خداصلی الله علیه و آله به ابو‏ذر فرمود:

۰.یا أبا ذَرٍّ، اِستَغنِ بِغَناءِ اللّهِ یغنِک اللّهُ. فَقُلتُ: وما هُوَ یا رَسولَ اللّهِ؟ فَقالَ: غَداءُ یومٍ وعَشاءُ لَیلَةٍ، فَمَن قَنِعَ بِما رَزَقَهُ اللّهُ فَهُوَ أغنَی النّاسِ.۲

۰.ای ابو‏ذر! به توانگری‏ای که خدا به تو می‏دهد، توانگر شو. ابو‏ذر گفت: ای پیامبر خدا! آن چیست؟ پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: «صبحانه یک روز و شام یک شب؛ پس هر که به آنچه خدا روزی‏اش نموده، قناعت ورزد، توانگرترینِ مردم است».

امام علیعلیه السلام قناعت به کفاف را مایه آسایش روحی فرد می‏داند.۳ به گزارش پیامبر خداصلی الله علیه و آله بر نخستین درِ بهشت نوشته شده: هر چیزی چاره‏ای دارد و چاره زندگی، چهار چیز است که یکی از آنها «قناعت» است.۴ گواراترین زندگی، از آنِ کسی است که به روزیِ خدا

1.. کانَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام کثیراً ما یقولُ: اِعلَموا عِلماً یقیناً أنَّ اللَّهَ عزّ و جلّ لَم یجعَل لِلعَبدِ وإنِ اشتَدَّ جَهدُهُ وعَظُمَت حیلَتُهُ وکثُرَت مُکابَدَتُهُ أن یسبِقَ ما سُمِّی لَهُ فِی الذِّکرِ الحَکیمِ، ولَم یحُل مِنَ العَبدِ فی ضَعفِهِ وقِلَّةِ حیلَتِهِ أن یبلُغَ ما سُمِّی لَهُ فِی الذِّکرِ الحَکیمِ. أیهَا النّاسُ إنَّهُ لَن یزدادَ امرُؤٌ نَقیراً بِحِذقِهِ ولَم ینتَقِصِ امرُؤٌ نَقیراً لِحُمقِهِ. فَالعالِمُ لِهذَا العامِلُ بِهِ أعظَمُ النّاسِ راحَةً فی مَنفَعَتِهِ، وَالعالِمُ لِهذَا التّارِک لَهُ أعظَمُ النّاسِ شُغُلاً فی مَضَرَّتِهِ (الکافی، ج‏۵، ص‏۸۱، ح‏۹؛ تهذیب الأحکام، ج‏۶، ص‏۳۲۲، ح‏۴؛ نهج البلاغة، حکمت ۲۷۳).

2.. الأمالی، طوسی، ص۵۳۶، ح۱۱۶۲؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص۸۸.

3.. مَنِ اقتَصَرَ عَلی بُلغَةِ الکفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الرّاحَةَ، وتَبَوَّأَ خَفضَ الدَّعَةِ (الکافی، ج۸، ص۱۹، ح۴؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۸۵، ح۵۸۳۴).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:... فَعَلَی اَوَّلِ بابٍ مِنها (الجنة) مَکتوبٌ... لِکُلِّ شَی‏ءٍ حیلَةٌ و حیلَةٌ العَیشِ اَربَعُ خِصالٍ؛ القَناعَةُ و بَذلُ الحَقِّ و تَرکُ الحِقدِ و مُجالَسَةُ اَهلِ الخیرِ (بحار الأنوار، ج‏۸، ص‏۱۴۴، ح‏۶۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64823
صفحه از 839
پرینت  ارسال به