427
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

تخته‏سنگی سیاه و خشک و یا در میان صخره‏ای سخت باشد».۱ یا به پرندگانی مثل کلاغ و عقاب و کبوتر و شترمرغ بنگرید که خداوند، روزیِ همه آنها را ضمانت کرده است.۲

این نکات آموزنده، نشان می‏دهد که نگران بودن برای روزی، بی‏مورد است.۳ وضع خود انسان نیز شگفت‏انگیز است. ما اکنون نگران روزیِ خود هستیم و حال آن‏که سه مرحله پیش از آن وجود داشته که خداوند، بدون اطلاع، به ما روزی رسانده است. لذا شایسته نیست که اکنون نسبت به او سوءظن داشته باشیم. مرحله نخست، هنگامی است که انسان در رحم مادر قرار دارد؛ در جایگاهی آرام که هیچ سرما و گرمایی او را نمی‏آزارد و خدا روزی‏اش را می‏رساند. مرحله دوم، دوران نوزادی است که هرچند ناتوان است، ولی غذای او از شیر مادر تأمین می‏شود و کسی هست که او را تر و خشک کند. مرحله سوم، دوران پس از شیرخوارگی است که روزی او بدون تلاش، از دست‏رنج والدین تأمین می‏گردد و مشمول مهربانی و دلسوزی آنان قرار می‏گیرد، حتّی او را بر خودشان مقدّم می‏دارند؛ امّا همین انسان، وقتی بزرگ و عاقل می‏شود و برای خودش کار می‏کند، اوضاع بر او سخت می‏شود و به خدا سوء ظن پیدا می‏کند و حقوق مالی‏ای را که بر عهده‏اش است، انکار می‏کند و بر خود و عیالش سخت می‏گیرد. اینها به خاطر ترس از تنگ شدن روزی و بدگمانی به خداوند متعال است.۴

1.. امام علی علیه السلام: انظروا إلی النَملَة فی صِغَرِ جُثَّتِها و لِطافَةِ هَیئَتِها، لا تَکادُ تَنالُ بِلَحظِ البَصَرِ (النظر)... مَکفولَةٌ بِرِزقِها مَرزوقَةٌ بِوِفقِها، لا یُغفِلُهَا المَنّان و لا یَحرِمُها الدَّیّانُ ولو فی الصَّفاءِ الیابِسِ و الحَجَرِ الجامسِ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۸۵).

2.. امام علی علیه السلام: فَهذا غُرابٌ و هذا عُقابٌ و هذا حَمامٌ و هذا نَعامٌ، دَعا کُلِّ طائِرٍ باسِمِهِ و کَفَلَ لَهُ بِرِزقِهِ (همان، خطبۀ ۱۸۵).

3.. از این رو، پیامبر صلی الله علیه و آله به ابن مسعود می‏فرماید: یابنَ مَسعودٍ! لا تَهتَمَّ لِلرِّزقِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعالی‏ یقولُ: (وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا) وقالَ: (وَ فِی السَّمَآءِ رِزْقُکمْ وَ مَا تُوعَدُونَ) (مکارم الأخلاق، ج‏۲، ص‏۳۵۶، ح‏۲۶۶۰).

4.. امام علی علیه السلام: کان فیما وعظ به لقمان ابنه أن قال له: یا بُنَیَّ لِیَعتَبِر مَن قَصُرَ یَقینُهُ و ضَعُفَت نِیَّتُهُ فی طَلَبِ الرِّزقِ. ان اللّه تبارک و تعالی خَلَقَهُ فی ثَلاثَةِ اَحوالٍ من اَمرِهِ و آتاهُ رِزقَهُ و لم یَکن لَهُ فی واحِدَةٍ مِنها کَسبٌ ولا حِیلَةٌ. ان اللّه تبارک و تعالی سَیَرزُقُه فی الحالِ الرابِعَةِ. امّا أوّلُ ذلِکَ فَإنّه کان فی رَحِمِ أمِّهِ یَرزُقُهُ هُناکَ فی قَرارٍ مَکینٍ حیث لا یُؤذیهِ حَرٌّ و لا بَردٌ. ثمّ اَخرَجَهُ مِن ذلِک و اجری لَهُ رِزقاً مِن لَبَنِ اُمِّهِ یَکفیهِ به و یُرَیّبه و یَنعَشُهُ مِن غَیر حَولٍ به و لا قُوّة. ثُمَّ فُطِمَ مِن ذلِکَ فَاَجری له رِزقاً مِن کسب أبَوَیهِ بِرَأفةٍ و رَحمَةٍ له من قُلوبِهِما، لا یَملِکان غَیرَ ذلِکَ حتّی إنَّهُما یُؤثرانَهُ عَلی اَنفُسِهِما فی اَحوالٍ کَثیرَةٍ. حتّی إذا کَبِرَ و عَقَلَ و اکتَسَبَ لِنَفسِهِ ضاقَ بِهِ اَمرُهُ و ظَنّ الظُّنونَ بِرَبَّهِ و جَحَدَ الحُقوقَ فی مالِهِ و قَتَّرَ علی نَفسِهِ و عَیالِهِ مَخافَةَ إقتار رِزقٍ و سُوءِ یَقینٍ بِالخَلَفِ من اللّه تبارک و تعالَی فی العاجِلِ و الآجِل، فَبِئسَ العبدُ هذا یا بُنَیَّ! (الخصال، ج‏۱، ص۱۲۲، ح‏۱۱۴).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
426

روزی فردا خواهد رسید؟ و... در این حالت، آینده، تاریک و مبهم ارزیابی می‏شود و به همراه آن، اضطراب و نگرانی از فردا شکل می‏گیرد. ترس و نگرانی اگر به‌اندازه باشد و از حدّ متعارف نگذرد، عامل تحرّک برای کسب روزی است. انسان بی‏خیال، برای کسب روزی، تلاش نخواهد کرد و همین امر، موجب بروز مشکلات فراوانی در زندگی وی خواهد شد. پس نگرانی به اندازه کم آن، مفید است؛ امّا اگر افزایش یابد و از حدّ معمول خود بگذرد، به افزایش تنیدگی و فشار روانی منجر می‏شود و رضایت از زندگی را به مخاطره می‏اندازد. امام علی‏علیه السلام یکی از عوامل هلاک کننده مردم را ترس از فقر می‏داند.۱

باور صحیح: روزی‏رسانیِ خدا

واقعیتْ این است که خداوند، روزیِ انسان را تأمین می‏کند. وقتی انسان بداند روزی‏اش به دست صاحب قدرت است، احساس اطمینان و آرامش می‏کند. آنچه برای انسان اهمیت بیشتری دارد، «احساس اطمینان از روزی» است. اگر امنیت روزی تأمین باشد، انسان، آرام می‌گیرد. به همین جهت، بخشی از متون دینیِ مربوط به این موضوع، به ارائه اطلاعات در این زمینه اختصاص یافته است. برای نمونه، خداوند متعال تصریح می‏کند که هیچ جنبنده‏ای بر روی زمین نیست مگر آن‏که روزی‏اش بر عهده خداست۲ و چه بسا جنبندگانی که یارای به دست آوردن روزیِ خویش را ندارند و خدا روزیِ آنها را می‏دهد. روزیِ انسان را نیز همین خدا تأمین می‏کند.۳

در روایات نیز آمده که هر جانداری، روزیِ خود را دارد.۴ امام علیعلیه السلام در این باره به جنبندگان اشاره می‏کند و می‏فرماید: «به مورچه بنگرید که با آن همه کوچکی و ظرافت اندام [که تقریباً به چشم نمی‏آید]، روزی‏اش تضمین می‏شود و به فراخور حالش، به او می‏رسد. خداوند منّان و بخشنده، از او غافل نیست و او را محروم نساخته است؛ اگرچه در دلِ

1.. أهلَکَ النّاسَ اثنان: خَوفُ الفَقرِ و طَلَبُ الفَخرِ (الخصال، ص‏۶۸، ح‏۱۰۲).

2.. (وَ مَا مِن دَآبَّة فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللّه رِزْقُهَا وَ یعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کلٌّ فِی کتَبٍ مُّبِینٍ) (سورۀ هود، آیۀ ۶).

3.. (وَ کأَین مِّن دَآبَّة لَّا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللّه یرْزُقُهَا وَ إِیاکمْ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ) (سورۀ عنکبوت، آیۀ ۶۰).

4.. امام علی علیه السلام: لِکُلِّ ذِی رَمَقٍ قوتٌ (الکافی، ج‏۸، ص‏۲۲، ح‏۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64442
صفحه از 839
پرینت  ارسال به