425
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

۰.​بار خدایا! مرا روزیِ حلال عطا فرما که کفایتم کند، و روزی‏ای نده که مایه سرکشی‏ام باشد، و به فقری که به سبب تنگنای آن، به تیره‏بختی افتم، دچارم مکن. مرا بهره فراوان در آخرتم و روزیِ گشاده گوارای شیرین در دنیایم عطا فرما.

سه. امام صادق علیه السلام نیز این گونه دعا می‏کرده است:

۰.اللّهُمَّ إنّی أسأَلُک رِزقَ یومٍ بِیومٍ، لا قَلیلاً فَأَشقی، ولا کثیرا فَأَطغی.۱

۰.بار خدایا! از تو روزیِ روز به روز می‏خواهم، نه روزیِ فراوان که مایه سرکشی‏ام گردد.

قابل توجّه این که این امر در دعا برای دیگران نیز باید رعایت شود. جالب این که پیامبر خداصلی الله علیه و آله برای دوستداران خود، کفاف، و برای دشمنان خود، کثرت می‌خواهد۲ و این گونه به درگاه خداوند متعال دعا می‏کند:

۰.اللّهُمَّ ارزُق مُحَمَّدا وآلَ مُحَمَّدٍ ومَن أحَبَّ مُحَمَّداً وآلَ مُحَمَّدٍ العَفافَ وَالکفافَ، وَارزُق مَن أبغَضَ مُحَمَّدا المالَ وَالوَلَدَ.۳

۰.بار خدایا! محمّد و خاندانش و نیز هر که محمّد و خاندانش را دوست بدارد، پاک‌دامنی و روزیِ کافی نصیب فرما و آن کس را که به محمّد کینه می‏ورزد، مال و فرزند [فراوان] ببخش.

دو. اطمینان به روزی

پس از شناخت مفهوم روزیِ مؤثّر، مسئله مهم دیگر، اطمینان در رسیدن به چنین روزی‏ای است. از آن‏جا که روزیِ یک عمر، در زمان حاضر، یک جا وجود ندارد، هماره زمینه نگرانی از رسیدن روزی وجود دارد. از این رو، بررسی این موضوع، نقش مهمّی در رضامندی یا نارضایتی خواهد داشت که در ادامه به آن می‏پردازیم.

باور غلط: تردید در روزی

ترس از آینده و چگونگی تأمین «روزی»، نگرانی‏ای عمومی است. روزی، یکی از نیازهای اساسی انسان است. از این رو، معمولاً این نگرانی وجود دارد که آینده چه خواهد شد؟ آیا

1.. تهذیب الأحکام، ج۳، ص۷۵، ح۲۳۳. نیز، ر.ک: عدّة الداعی، ص۱۰۴.

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا أبا ذَرٍّ، إنّی قَد دَعَوتُ اللّهَ ـ جَلَّ ثَناؤُهُ ـ أن یجعَلَ رِزقَ مَن یحِبُّنی کفافا، وأن یعطِی مَن یبغِضُنی کثرَة المالِ وَالوَلَدِ (مکارم الأخلاق، ج۲، ص۳۶۹، ح۲۶۶۱؛ الأمالی، طوسی، ص۵۳۲، ح۱۱۶۲).

3.. الکافی، ص۱۴۰، ح۳. نیز، ر.ک: سنن ابن ماجة، ج۲، ص۱۳۸۵، ح۴۱۳۳؛ تنبیه الخواطر، ج۱، ص۱۵۹.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
424

دوری جست. معصومانعلیهم السلام ـ که انسانِ معیاراند ـ، در دعاهای خود، روزی کافی را در خواست می‏کنند و از روزیِ فراوان و کم، دوری می‏جسته‏اند. این دعاها می‏تواند جزئی از برنامه انسان برای تأمین زندگی باشد. در ادامه به چند مورد از دعاها اشاره می‏کنیم:

یک. امام باقر علیه السلام می‌فرماید: امام زین العابدین علیه السلام هماره این دعا را می‏خواند و در آن، روزیِ کافی و برآورده شدن همه نیازها را به منظور پیوند زدن با آخرتْ طلب می‏کند، بدون کمیِ روزی که موجب تیره‏بختی و اندوه می‏گردد و یا فراوانیِ روزی که موجب غفلت و بیهودگی می‏شود:

۰.اللّهُمَّ إنّی أسأَلُک حُسنَ المَعیشَةِ؛ مَعیشَةً أتَقَوّی بِها عَلی جَمیعِ حَوائِجی، وأتَوَصَّلُ بِها فِی الحَیاةِ إلی آخِرَتی، مِن غَیرِ أن تُترِفَنی فیها فَأَطغی، أو تُقَتِّرَ بِها عَلَی فَأَشقی. أوسِع عَلَی مِن حَلالِ رِزقِک، وأفضِل عَلَی مِن سَیبِ فَضلِک نِعمَةً مِنک سابِغَةً وعَطاءً غَیرَ مَمنونٍ، ثُمَّ لا تَشغَلنی عَن شُکرِ نِعمَتِک بِإِکثارٍ مِنها تُلهینی بَهجَتُهُ وتَفتِنّی زَهَراتُ زَهوَتِهِ، ولا بِإِقلالٍ عَلَی مِنها یقصُرُ بِعَمَلی کدُّهُ ویملَأُ صَدری هَمُّهُ؛ أعطِنی مِن ذلِک یا إلهی غِنی عَن شِرارِ خَلقِک، وبَلاغا أنالُ بِهِ رِضوانَک.۱

۰.بار خدایا! از تو نیکیِ معیشت می‏خواهم، چنان که با آن، همه نیازهایم را برآورم و زندگانی‏ام را به آخرت پیوند زنم، بدون آن که مرا در دنیا به نازپروری و دچار سرکشی شوم یا چنان بر من تنگ گیری که به تیره‏بختی افتم. روزیِ حلال خود را با گشایش نصیبم فرما و از افزون‏بخشی خویش، نعمت پیاپی و بی‌منّت و بی‌کم و کاست عطایم فرما؛ سپس با نعمت فراوانت ـ که شکوهش مرا می‏فریبد و زیبایی‏اش مفتونم می‏سازد ـ، مرا از شکر نعمت خویش غافل مگردان؛ و چندان روزی‏ام را اندک مساز که دست‏رنجم کفافم را ندهد و قلبم از اندوه آن پر شود. ای خدای من! بدین سان، از بَدانِ آفریدگانت بی‏نیازم ساز و مرا به خشنودی خود نائل گردان.

دو. امام باقر علیه السلام نیز این گونه دعا می‏کند:

۰.اللّهُمَّ ارزُقنی رِزقا حَلالاً یکفینی، ولا تَرزُقنی رِزقا یطغینی، ولا تَبتَلِنی بِفَقرٍ أشقی بِهِ مُضَیقا عَلَی. أعطِنی حَظّا وافِرا فی آخِرَتی، ومَعاشا واسِعا هَنیئا مَریئا فی دُنیای.۲

1.. الکافی، ج۲، ص۵٥۳، ح۱۳. نیز، ر.ک: مصباح المتهجد، ص۷۲۸، ح۸۱۹.

2.. تهذیب الأحکام، ج۳، ص۷۷، ح۲۳۴؛ بحار الأنوار، ج۸۷، ص۳۰۱ و ج۹۴، ص۲۶۹.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64688
صفحه از 839
پرینت  ارسال به