405
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

منطق غلط: «انتظارات غیر واقعی»

انتظارات برخی افراد، با واقعیت‏های زندگی دنیا همخوانی ندارد. خوشایند و ناخوشایند، دو روی سکّه زندگی دنیا هستند و دنیا قوانینی دارد که واقعیت، آن را تشکیل می‏دهد و خداوند متعال، آنها را وضع کرده است. این قوانین، تغییرناپذیر بوده و به گونه‏ای تنظیم شده‏اند که شادکامی (سعادت) واقعی و اصیل انسان را تأمین می‏کنند؛ چرا که بر مبنای مصلحت بشر قرار دارند. به همین جهت، ناهماهنگی انتظارات با واقعیت‏ها، عامل نارضایتی است و این بدان جهت است که ناهماهنگی، موجب ناکامی می‏گردد و ناکامی در انتظارات، موجب احساس نارضایتی می‏گردد. اگر انتظارات انسان تحقّق یابد، موجبات رضایت و خرسندی وی را فراهم می‏سازد و اگر تحقّق نیابد، موجب نارضایتی می‏گردد. برخی بر آن اند تا با تمرکز بر انتظارات و محور قرار دادن آنها، واقعیت را با انتظارات خود هماهنگ سازند. این یعنی هماهنگ‏سازی واقعیت‏ها با انتظارات. با توجّه به آنچه گذشت، قوانین و واقعیت‏های دنیا که توسط خداوند متعال وضع می‏گردند، تغییر ناپذیرند. قرآن کریم در باره واقعیت زندگی انسان در دنیا می‏فرماید: به تحقیق، ما انسان را در سختی آفریدیم. ۱

امام علیعلیه السلام در سفارش به فرزندش امام حسنعلیه السلام همین واقعیت را به وی منتقل می‏سازد.۲

انسان، خواهان راحتی، آسایش و کامجویی است. از این رو، دنیا را محل برآورده شدن این خواسته‏ها می‏داند و یا دست‏کم می‏خواهد که چنین باشد؛ امّا واقعیتْ این است که دنیا محلّ راحتی و آسایش نیست. این جاست که ناهماهنگی میان انتظارات و واقعیت‏ها به وجود می‏آید و این ناهماهنگی، موجب احساس ناکامی می‏شود؛ چون انسان آنچه را خواسته و انتظار داشته، نمی‏یابد. اساساً راحتی برای دنیا آفریده نشده و بدیهی است که طلب کردن آنچه وجود ندارد، مایه رنج و عذاب می‏شود. پیامبر خداصلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید:

1.. (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَنَ فِی کبَدٍ) (سورۀ بلد، آیۀ ۴).

2.. اِعلم... أنَّ الدُّنیا لَم تَکن لِتَستَقِرَّ إلّا عَلی ما جَعَلَهَا اللّه ُ عَلَیهِ مِنَ النَّعماءِ وَالاِبتِلاءِ وَالجَزاءِ فِی المَعادِ، أو ما شاءَ مِمّا لاتَعلَمُ (نهج البلاغة، نامۀ ۳۱؛ تحف العقول، ص۷۲؛ بحار الأنوار، ج۷۷، ص۲۲۰، ح۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
404

حفظ کند، از مراتب عالی انسان‏های رشدیافته است. لذا کسی همچون امام زین العابدینعلیه السلام در مناجات خود از خداوند می‏خواهد که وی را به این مرحله برساند.۱ از ویژگی‏های لقمان حکیم نیز برخورداری از این حالت بوده است.۲ بنا بر این، نباید وقتی حادثه‏ای تلخ اتفاق می‏افتد، «ای کاش! ای کاش!» گفت و زمینه نارضایتی را فراهم کرد؛ بلکه باید به تقدیری بودن امور توسط خداوند متعال توجّه نمود تا انسانْ آرام شود. پیامبر خداصلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید:

۰.إن أصابَک شَیءٌ فلا تقل: لَو أنّی فَعَلتُ کانَ کذا وکذا، ولکن قُل: قَدَرُ اللّٰه‏ وما شاءَ فَعَلَ، فَإنّ «لَو» تَفتَحُ عَمَلَ الشیطانِ.۳

۰.اگر بلایی به تو رسید، نگو اگر چنان می‏کردم، چنین و چنان می‏شد؛ بلکه بگو: خدا مقرّر ساخته و هر چه بخواهد انجام می‏دهد؛ زیرا «اگر گفتن»، راه‏کار شیطان را باز می‏کند.

ح ـ تنظیم انتظارات

انتظارات ما از زندگی، یعنی خواسته‏ها و آرزوهای مادی در زندگی؛ یعنی چیزهایی را که دوست داریم، به دست آوریم و اموری که دوست نداریم، اتفاق نیفتند. هرکس اموری را دوست می‏دارد و از اموری ناخوش است. لذا مایل است زندگی‏اش بر اساس آنچه دوست دارد، پیش رود و از آنچه دوست ندارد، به دور باشد. این که انتظارات ما چگونه تنظیم شده باشد، نقش مهمّی در رضامندی یا نارضایتی دارد. سؤال این است که انتظارات انسان چگونه باید تنظیم شود تا در خوشایند و ناخوشایند، موجب واکنش مثبت گردد و رضامندی را به وجود آورد. در ادامه، مناسبات انتظارات یا واقعیت‏ها را بررسی می‏کنیم تا روشن شود که چه الگویی از تنظیم انتظارات، موجب پیشگیری از واکنش منفی به خوشایند و ناخوشایند می‏گردد و واکنش مثبت را به وجود می‏آورد.

1.. اللَّهُمَ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ وَاجعَل ثَنائی عَلَیک ومَدحی إیاک وحَمدی لَک فی کلِّ حالاتی حَتّی‏ لا أفرَحَ بِما آتَیتَنی مِنَ الدُّنیا ولا أحزَنَ عَلی‏ ما مَنَعتَنی فیها (الصحیفة السجادیة، دعای ۲۱).

2.. امام صادق علیه السلام در بارۀ وی می‏فرماید: لَم یفرَح بِشَی‏ءٍ إن أتاهُ مِن أمرِ الدُّنیا ولا حَزِنَ مِنها عَلی‏ شَی‏ءٍ قَطُّ (تفسیر القمّی، ج‏۲، ص‏۱۶۲).

3.. صحیح مسلم، ج۴، ص۲۰۵۲، ح۳۴؛ سنن ابن ماجة، ج۱، ص۳۱، ح۷۹ و ج۲، ص۱۳۹۵، ح۴۱۶۸.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64645
صفحه از 839
پرینت  ارسال به