41
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

فصل اوّل

کلّیات

هر انسانی به طور فطری، جویای سعادت است و هیچ گاه نمی‏تواند این خواست را از خود سلب کند. همه نظام‏های اخلاقی نیز این حقیقت را پذیرفته‏اند و در آن، اتفاق نظر دارند و اختلاف میان نظام‏های گوناگون اخلاقی، تنها متوجّه تشخیص مصداق سعادت است.۱ انسان، هر چند موجودی ازلی نیست، امّا ابدی است و حیات جاویدان دارد و در این میان، «زندگی»، تنها سرمایه او برای سعادت یا شادکامی است. زندگی دنیا، مزرعه آخرت است.۲ زمان، در حال گذر است. عمر، رو به کاهش است و ناگهان پایان زندگی فرا می‏رسد. در نتیجه، هر کس خوبی بکارد، شادمانی دِرو می‏کند و هر کس بدی بکارد، پشیمانی و بدبختی دِرو خواهد کرد.۳ دنیا، تجارت‏خانه‏ای است که سود یا زیان آن، در آخرت معلوم می‏شود. پس سعادتمند، کسی است که کالای او در دنیا، کارهای نیک باشد و دنیا را به چشم دنیا ببیند و به آن در همان حدّ خودش ارزش نهد.۴

آنچه در این میان مهم است، تعریف دقیقی از سعادت (شادکامی) و راه رسیدن به آن است.

1.. اخلاق در قرآن، ج۱، ص۹۸.

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الدُّنیا مَزرَعَة الآخِرَة (تنبیه الخواطر، ج۱، ص۱۸۳؛ عوالی اللآلی، ج۱، ص۲۶۷، ح۶۶؛ إحیاء علوم الدین، ج۴، ص۳۱).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا أبا ذَر، إنَّکم فی مَمَرِّ اللَّیلِ وَالنَّهارِ، فی آجالٍ مَنقوصَةٍ، وأعمالٍ مَحفوظَةٍ، وَالمَوتُ یأتی بَغتَةً، فَمَن یزرَع خَیرا یوشِکُ أن یَحصُدَ رَغبَةً، ومَن یزرَع شَرّا یوشِک أن یَحصُدَ نَدامَةً، ولِکلِّ زارِعٍ ما زَرَعَ (الأمالی، طوسی، ص۵۲۷، ح۱۱۶۲؛ مکارم الأخلاق، ج۲، ص۳۶۵، ح۲۶۶۱؛ تنبیه الخواطر، ج۲، ص۵۳؛ اعلام الدین، ص۱۹۰. نیز، ر.ک: الکافی، ج۲، ص۴۵۸، ح۱۹؛ تحف العقول، ص۴۸۹؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۳۷۳، ح۱۹).

4.. امام علی علیه السلام: إنَّ الدُّنیا دارُ تِجارَة، ورِبحُها أو خُسرُها الآخِرَة، فَالسَّعیدُ مَن کانَت بِضاعَتُهُ فیهَا الأَعمالَ الصّالِحَة، ومَن رَأَى الدُّنیا بِعَینِها وقَدَّرَها بِقَدَرِها (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۱۶، ص۱۳۳؛ بحار الأنوار، ج۳، ص۸۵، ح۴۰۰).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
40

بخش نخست به مباحث نظری شادکامی اختصاص دارد. در فصل اول، کلیات شامل بیان مسئله، ضرورت پژوهش و پیشینه پژوهش بیان خواهند شد. در فصل دوم، به صورت اجمالی، «الگوی اسلامی شادکامی» معرفی خواهد شد. در ویراست نخست، این فصل در انتهای مباحث و پیش از مقایسه با روان‏شناسی مثبت مطرح شده بود. مطالعه مجدد و تجربه تدریس نشان داد که به جهت گستردگی مطالب، باید نخست به معرفی اجمالی الگو پرداخت و سپس وارد مباحث شد. فصل سوم به تعریف شادکامی در روان‏شناسی و اسلام می‏پردازد. پس از آن و بر اساس تعریف، فصل چهارم به تحلیل ساختار شادکامی می‏پردازد و ابعاد و اجزای مختلف آن را مشخص می‏سازد تا روشن شود که وقتی از شادکامی سخن می‏گوییم، از چه اموری تشکیل شده است و چه نظامی دارد. در ادامه، پایه نظری شادکامی به عنوان یک کل در فصل پنجم مطرح می‏شود. این پایه نظری، ماهیتی بنیادین دارد و دو پایه نظریِ «رضامندی» و «نشاط» را پوشش می‏دهد. فصل ششم به بیان «تقدیر خوب» به عنوان یکی از ابعاد زندگی می‏پردازد و فصول هفتم (معیشت خوب)، هشتم (روابط خوب) و نهم (حکومت خوب) نیز حوزه‏های عینی زندگی را ـ که جزئی از زندگی خوب‏اند، بیان می‏دارند و در مجموع «رضایت از تقدیر الهی»، «رضایت اقتصادی»، «رضایت اجتماعی» و «رضایت سیاسی» را مطرح می‌کنند.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64733
صفحه از 839
پرینت  ارسال به