389
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

به آخرت است. با توجّه به این حقیقت ـ‏ که ریشه هر دو نوع واکنش منفی، یکی است ـ‏ معلوم می‏گردد که راه درمان این مشکل نیز یکی است و آن، قطع رغبت و دل‏بستگی به دنیاست. اگر رشته دل‏بستگی به دنیا قطع گردد، انسان نه در خوشایند زندگی بدمستی می‏کند و نه در ناخوشایند آن بی‏تاب می‏گردد. این همان چیزی است که در ادبیات دین به عنوان «زهد» شناخته می‏شود. زهد، به معنای «بی‏رغبتی» است،۱ نه ترک دنیا. لذا در روایات تأکید شده که زهد، به معنای حرام کردن حلال دنیا و ترک مال۲ و پوشیدن لباس‏های خشن و خوردن غذاهای خشک۳ نیست. زهد به معنای دل ‏بسته نبودن است. همین معنا در روایات هم مورد توجّه قرار گرفته و زهد و رغبت، در برابر هم به کار رفته‏اند.۴

1.. کلمۀ «زهد» در اصل به معنای «اندک بودن» و «کم ارزش بودن» چیزی است و از آن جا که این معنا غالباً ملازم با بی‏رغبتی به آن چیز است، این کلمه در بی‏رغبتی نیز به کار می‏رود. ابن فارس در تبیین معنای «زهد» می‏گوید: الزاء والهاء والدال أصل یدلّ علی قلّة الشیء، والزّهید: الشیء القلیل، وهو مُزهدٌ: قلیل المال، وقال رسول اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله: «أفضل الناس مؤمن مُزهد»، هو المقلّ. مادّة زاء و هاء و دال؛ زهد، بر اندک بودن چیزی دلالت می‏کند. «زَهید»، یعنی چیز اندک و «مُزهد» یعنی دارای مال اندک. پیامبر خدا فرمود: «برترینِ مردم، مؤمنِ مُزهد است»، یعنی آن که داریی اندک دارد.
جوهری، «زهد» را چنین معنا کرده است: الزّهد خلاف الرّغبة... والتَّزهیدُ فی الشیء وعن الشیء: خلاف الترغیب فیه؛ زهد، خلاف رغبت است و عبارت «... التزهید فی الشیء و عن الشیء» یعنی در فلان چیز یا نسبت به آن، زهد (بی‏رغبتی) ورزیدن.
راغب اصفهانی در المفردات آورده است: الزهید: الشیء القلیل و الزّاهد فی الشیء الراغب عنه والراضی منه بالزّهید أی القلیل؛ زهید: چیز اندک و «الزاهد فی الشیء» یعنی بی‏اعتنا به آن چیز و رضایت دادن به اندک از آن (دنیا و آخرت از نگاه قرآن و حدیث، ج۲، ص۲۵ به بعد).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لَیسَ الزُّهدُ فِی الدُّنیا تَحریمَ الحَلالِ، ولا إضاعَة المالِ، ولکِنَّ الزُّهدَ فِی الدُّنیا الرِّضا بِالقَضاءِ، وَالصَّبرُ عَلَی المَصائِبِ، وَالیأسُ عَنِ النّاسِ (همان، ص۶۲، ح۸۴۹).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الزَّهادَة فِی الدُّنیا لَیسَت بِتَحریمِ الحَلالِ، ولا إضاعَة المالِ، ولکِنَّ الزَّهادَة فِی الدُّنیا إلّا تَکونَ بِما فی یدَیکَ أوثَقَ مِمّا فی یدَی اللّهِ، وأن تَکونَ فی ثَوابِ المُصیبَة إذا أنتَ اُصِبتَ بِها أرغَبَ فیها لو أنَّها اُبقِیت لَکَ (همان، ص۶۲، ح۸۵۰).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لَیسَ الزُّهدُ فِی الدُّنیا لُبسَ الخَشِنِ وأکلَ الجَشِبِ، ولکِنَّ الزُّهدَ فِی الدُّنیا قَصرُ الأَمَلِ (همان، ح۸۵۱).

4.. امام علی علیه السلام: زُهدُکَ فی راغِبٍ فیکَ نُقصانُ حَظٍّ، ورَغبَتُکَ فی زاهِدٍ فیکَ ذُلُّ نَفسٍ (همان، ص۴۰، ح۸۰۱).
امام صادق علیه السلام ـ فی ذِکرِ جُنودِ العَقلِ وَالجَهلِ ـ : الزُّهدُ وضِدُّهُ الرَّغبَة (الکافی، ج۱، ص۲۱، ح۱۴).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
388

دل بستن به دنیای ناپایدار، به دلیل کش و قوس‏های فراوانش، به شدّت، انسان را بالا و پایین می‏برد و آرامش زندگی را بر هم می‏زند. گاهی نگرانی از فردای نامعلوم، انسان را دچار «اضطراب» می‏کند، گاهی گرفتاری وارد شده، انسان را «اندوهگین» می‏سازد و گاهی گذشته ناموفّق، انسان را به «حسرت و افسوس» می‏افکند. دل‏بسته دنیا، آرزوها و انتظارات فراوانی از دنیا دارد؛ ولی چون دنیا ناپایدار و در حال دگرگونی است، نمی‏تواند به آرزوها و انتظارات وی پاسخ مثبت دهد. لذا یا نگران آینده تلخی است که از آن گریزان است، یا اندوهگین بلایی است که انتظار آن را نداشته است و یا افسوس گذشته‏ای را می‏خورد که طبق انتظارات و خواسته‏هایش نبوده است. همه اینها به خاطر دل‏بستگی به دنیاست. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دل‏بستگی به دنیا را عامل: افزایش اندوه،۱ احساس فقری که بی‏نیازی برای آن نیست، گرفتاری‏ای که آسودگی برای آن نیست، و اندوهی که پایان ندارد، می‏داند.۲ امام علی علیه السلام نیز پیامد دل‏بستگی به دنیا را سه چیز برمی‏شمرد: اندوه بی‏حاصل، حرص، و آرزوی برآورده نشده.۳ بنا بر این، محنت و رنج، با دل‏بستگی به دنیا مقرون است.۴ پیام این بخش از متون دینی ـ‏ که کم هم نیست ـ‏ دنیاستیزی و تشویق به گریز از زندگی نیست؛ پیام آن، روشن کردن ماهیت دل‏بستگی به دنیا و نقش آن در تخریب زندگی و نارضایتی از آن است. کسی که از این حقایق، آگاهی داشته باشد، برای آن‏که راحت زندگی کند، به دنیا دل نمی‏بندد.

الگوی صحیح: بی‏رغبتی به دنیا

از عوامل مهم در پیشگیری از واکنش‏های منفی در هر دو موقعیت، بی‏رغبتی به دنیا و رغبت

1.. پیامبر صلی الله علیه و آله: الرَّغبَةُ فِی الدُّنیا تُکثِرُ الهَمَّ وَالحُزنَ (الخصال، ج‏۱، ص‏۷۳؛ بحار الأنوار، ج‏۷۳، ص‏۹۱، ح‏۶۵).
ایشان در حدیث دیگری می‏فرماید: الرَّغبَة فِی الدُّنیا تُطیلُ الهَمَّ وَالحُزنَ (نثر الدرّ، ج‏۱، ص‏۱۷۰).
امام صادق علیه السلام: الرَّغبَة فِی الدُّنیا تورِثُ الغَمَّ وَالحُزنَ (تحف العقول، ص‏۳۵۸؛ بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص‏۲۴۰).

2.. أنَا زَعیمٌ بِثَلاثٍ لِمَن أکبَّ عَلَی الدُّنیا: بِفَقرٍ لا غِناءَ لَهُ وبِشُغلٍ لا فَراغَ لَهُ وبِهَمٍّ وحُزنٍ لَاانقِطاعَ لَهُ (کنز الفوائد، ج‏۱، ص‏۳۴۴؛ بحار الأنوار، ج‏۷۳، ص‏۸۱).

3.. مَن لَهِجَ قَلبُهُ بِحُبِّ الدُّنیا اِلتاطَ مِنها بِثَلاثٍ: هَمٍّ لا یغنیهِ وحِرصٍ لا یترُکهُ وأمَلٍ لا یدرِکهُ (نهج البلاغة، حکمت ۲۲۸؛ غرر الحکم، ح‏۲۴۵۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۴۶۲).

4.. امام علی علیه السلام: المحنة مقرونة بحبّ الدنیا (غرر الحکم، ح‏۲۴۴۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۴۳).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64525
صفحه از 839
پرینت  ارسال به