363
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

ب ـ تصحیح تفسیر از مالکیت

مالکیت، یکی از ابعاد انسان و از مسئله‏های مهم زندگی است. شیوه تنظیم احساس مالکیت، نقش بسیار مهمی در رضامندی دارد. از دلایل مهم نارضایتی، رهاشدگی احساس مالکیت و تنظیم‏نایافتگی آن است. تفسیر نادرست از مالکیت، موجب بروز واکنش‏های منفی می‏گردد. از این رو باید تفسیر درست و نادرست مالکیت را بشناسیم تا در تنظیم این بُعد، موفّق شویم. بخشی از شادکامی در گرو کامیابی در تنظیم این بُعد است.

باور غلط: توهّم «خودمالکی»

یکی از عوامل مهم در نارضایتی از قضای الهی، توهّم «خودمالکی» است. اگر انسان، احساس مالکیت داشته باشد، آنچه را که به دست می‏آورد، حقّ خود می‏داند. لذا رضایت از خدا و تشکّر از او معنا نمی‏یابد و هر آنچه را که از دست می‏دهد و یا می‏خواهد و به دست نمی‏آورد، ظلم به خود می‏داند. لذا رضایت از خدا و صبر در برابر این فقدان‏ها نیز معنا نمی‏یابد. به بیان دیگر، او تصوّر می‏کند که در خوشایندها، تنها خود او تأثیرگذار بوده و در ناخوشایندها عاملی غیر از او به ناحقْ تأثیر منفی گذاشته است. از این رو، نه در خوشایند و نه در ناخوشایند، واکنش درستْ نشان نمی‏دهد.

باور صحیح: تفکّر «خدامالکی»

از عوامل مهار واکنش منفی در هر دو موقعیت، باور به مالکیت مطلق خداوند است. در باره این باور، پیش‏تر به صورت مفصّل سخن گفته‏ایم؛ امّا آنچه در این جا مهم است، این که احساس مالکیت، موجب واکنش منفی ـ‏ با توصیفی که گذشت ـ‏ می‏شود. از این رو، اصلاح این منطق و باور کردن مالکیت مطلق خداوند متعال، موجب کنترل و مهار این واکنش‏ها می‏گردد. این موضوع در قرآن کریم نیز مورد توجّه قرار گرفته است. خداوند متعال پس از آیه (وَ إِنَّا إِذا أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِها وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیئَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَیدِیهِمْ فَإِنَّ الْإِنْسانَ کفُورٌ۱ می‏فرماید:

۰.(للّهِ مُلْک السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یَخُلُقُ مَا یَشَاءُ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَثًا وَ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ

1.. سورۀ شورا، آیۀ ۴۸.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
362

اوامر خداوند متعال می‏داند.۱

از این رو، یکی از درخواست‏های پیامبر خداصلی الله علیه و آله از خداوند این است که وی را تسلیم اراده او قرار دهد۲ و امام علیعلیه السلام نیز درخواست تسلیم بودن دارد تا نه در آنچه خدا تعجیل کرده، طالب تأخیر باشد و نه در آنچه او به تأخیر انداخته، طالب تعجیل باشد؛ امّا زین العابدینعلیه السلام می‏فرماید که: هماره علیعلیه السلام این دعا را می‏خواند:

۰.اللّهُمَّ مُنَّ عَلَیَّ بِالتَّوکُّلِ عَلَیکَ والتَّفویضِ إلَیکَ والرِّضا بِقَدَرِکَ والتَّسلیمِ لِأمرِکَ حتّی لا اَحِبَّ تَعجیلَ ما أَخَّرتَ ولا تَأخیرَ ما عَجَّلتَ یا رَبَّ العالَمینَ.۳

۰.خداوندا! با [توفیق] توکّل کردن بر تو و واگذاری [کارها] به تو و خشنودی به تقدیر تو و تسلیم شدن در برابر تو، بر من منّت نهادی تا جلو افتادن آنچه را تأخیر انداخته‏ای و تأخیر آنچه را جلو انداخته‏ای، دوست نداشته باشم، ای پروردگار جهانیان!

جالب این که ریشه تسلیم، شناخت خداوند متعال است. کسی که خداوند را بشناسد، به اراده و خواست او اطمینان پیدا خواهد کرد و در نتیجه، تسلیم او خواهد شد و هیچ نگرانی‏ای به خود راه نخواهد داد.۴ بنا بر این، در هر یک از ابعاد رضامندی می‏توان از عامل تسلیم استفاده نمود. البته بی‏تردید، رسیدن به مرحله اطمینان و تسلیم، پایه‏های معرفتی خاص خود را می‏خواهد که بیان آنها از حوصله این نوشتار، خارج است.

1.. مفضل بن عمر: قلتُ لِأبی عَبداللّه‏ بِأیّ شَیءٍ عَلِمَتِ الرُّسُلُ أنَّها رُسُلٌ قالَ: قَد کُشِفَ لَها عَنِ الغِطاءَ. قال: قلت لأبی عبد اللّهِ علیه السلام بِأیِّ شَیءٍ عُلِمَ المُؤمِنُ أنَّهُ مُؤمِنٌ قالَ بِالتَّسلیمِ للهِ‏ فِی کُلِّ ما وَرَدَ عَلَیهِ (بحار الأنوار، ج۲، ص۲۰۱، ح۶۹).
محمد بن سنان، عمن ذکره، عن أبی عبد اللّهِ علیه السلام فی قول اللّٰه عزّ و جلّ: (إِنَّ اللّه وَ مَلَائِکتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَیهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِیمًا) فقال: أثنوا عَلَیهِ وسَلِّمُوا لَهُ. قلت: فَکَیفَ عَلِمَتِ الرُّسُلُ أنَّها رُسُلٌ قال: کُشِفَ عنها الغِطاءُ. قُلت: بِأیِّ شَیءٍ عُلِمَ المُؤمنُ أنَّهُ مُؤمِنٌ قال: بِالتسلیمِ للهِ‏ والرِّضا بِما وَرَدَ علیه مِن سُرورٍ وسَخَطٍ (همان، ج۲، ص۲۰۵).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمّدٍ وآلِ مُحَمّد، وَوَفِّقنى لِلحَمدِ عَلى نِعمَتِکَ الَّتى أنعَمتَ بِها عَلَىَّ والشُّکرِ لِاحسانِکَ الَّذی أسدیتَ إلَىَّ، والإقبالِ على تَحمیدِکَ وَتکبِیرکَ وتَسبیحِکَ وتَقدیسِکَ وتَهلیلِکَ وتَمجیدِکَ وتَعظیمِکَ فی کُلِّ وَقتٍ والرِّضا بِقَضائِکَ وقَدَرِکَ إذا قَضَیتَ وقَدَرتَ، والصَّبرِ على بَلاءِکَ ومِحَنِکَ إذا إبتلَیتَ وامتَحَنتَ، والتسلِیمِ عِندَ حَتمِکَ إذا حَتَمتَ وأمرتَ، ورَضِّنى بِقَضائِکَ (همان، ج۸۹، ص۳۷۹).

3.. الکافی، ج۲، ص۵۸۰؛ بحار الأنوار، ج۹۵، ص۲۹۲، ح۶۶۸ و ج۹۰ ص۸.

4.. امام باقر علیه السلام: أحَقُّ خُلقِ اللّهِ‏ أن یُسَلِّمَ لِمَا قَضَی اللّهُ عزّ و جلّ مَن عَرَفَ اللّهَ‏ عزّ و جلّ (الکافی، ج ۲، ص۶۲).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64672
صفحه از 839
پرینت  ارسال به