337
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

کسالت شود، در او خیری برای آخرتش نیست و هر گاه در اموری که زندگی او را سامان می‏دهد، دچار کسالت شود، در او خیری برای دنیایش نیست».۱

در این حدیث، بر مسئله خیر ـ‏ که یکی از ارکان اساسی شادکامی است ـ ‏، تأکید شده و نقش کسالت در محرومیت از خیر، برشمرده شده است که نشان می‏دهد نشاط، موجب خیر در زندگی می‏شود و شادکامی را به وجود می‏آورد.

در امور دنیوی، ترکیب کسالت روحی و ناتوانی عملی، موجب فقر می‏شود و همین امر، یکی از پایه‏های سعادت دنیوی را از بین می‏بَرَد. امام علیعلیه السلام در این باره تصریح می‏کند: «آن گاه که همه چیز جفت گشت، تنبلی و درماندگی با هم جفت شدند، و فقر، ثمره آن دو گردید».۲

همچنین کسالت، مانع ادای حقوق (بویژه حقوق خداوند متعال) نیز می‏گردد و سعادت اُخروی را تهدید می‏کند.۳ نظام حقوق برای تنظیم روابط انسان با دیگران (خدا و مردم)، جهت دستیابی به شادکامی دنیا و آخرت است و کسالت، از عوامل مهمّی است که مانع تحقّق این امر می‏شود.

1.. لا خَیرَ فی الکَسَلِ؛ إذا کَسِلَ الرَّجُلُ أن یُتِمَّ رُکوعَهُ وطَهورَهُ فَلیسَ فیه خَیرٌ لِأمرِ آخِرَتِهِ، وإذا کَسِلَ عَمّا یُصلِحُهُ بِمَعیشَةِ دُنیاهُ فَلَیسَ فیهِ خَیرٌ لِأمرِ دُنیاهُ (تنبیه الخواطر، ج۱، ص۳۰۳).
امام صادق علیه السلام: مَن کَسِلَ عَن طَهورِهِ وصَلاتِهِ، فَلیسَ فیه خَیرٌ لِأمرِ آخِرَتِهِ، ومَن کَسِلَ عَمّا یُصلِحُ بِهِ أمرَ مَعیشَتِهِ فَلَیسَ فیه خَیرٌ لِأمرِ دُنیاهُ (الکافی، ج۵، ص۸۵، ح۳).

2.. إنَّ الأشیاءَ لَمّا ازدَوَجَت، ازدَوَجَ الکَسَلُ والعَجزُ فَنُتِجا بَینَهُما الفَقرَ (همان، ص۸۶، ح۸؛ تحف العقول، ص۲۲۰).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در سفارش‏های خود به امام علی علیه السلام می‏فرماید: إِیاک وَ خَصْلَتَینِ الضَّجَرَ وَ الْکسَلَ فَإِنَّک إِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تَصْبِرْ عَلَی حَقٍّ وَ إِنْ کسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ حَقّاً (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۵۵، ح۵۷۶۲؛ الأمالی، صدوق، ص۵۴۳).
امام علی علیه السلام: مَن أطاعَ التَّوانِیَ ضَیَّعَ الحُقوقَ (نهج البلاغة، حکمت ۲۳۹؛ تنبیه الخواطر، ص۵۹؛ غرر الحکم، ح۸۴۷۸).
امام علی علیه السلام: إِیاکمْ وَ الْکسَلَ فَإِنَّهُ مَنْ کسِلَ لَمْ یؤَدِّ حَقَّ اللّه عزّ و جلّ (الخصال، ص۶۲۰، ح۱۰؛ تحف العقول، ص۱۱۰).
امام صادق علیه السلام: إِیاک وَ الْکسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّ أَبِی بِذَلِک کانَ یوصِینِی ـ وَ بِذَلِک کانَ یوصِیهِ أَبُوهُ وَ کذَلِک فِی صَلَاة اللَّیلِ إِنَّک إِذَا کسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ إِلَى اللّه حَقَّهُ وَ إِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تُؤَدِّ إِلَى أَحَدٍ حَقّاً (الاختصاص، ص۱۸۲، ح۴؛ الزهد، حسین بن سعید، ص۱۹، ح۴۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
336

ب. خیرآوری

خیر، رضایت‌آور است، امّا باید دانست که خیر را باید به زندگی آورد. این، قانون زندگی است. انسان، جز از راه تلاش چیزی به دست نمی‏آورد.۱ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله تصریح می‏فرماید که دانش، با آموختن به دست مى‏آید و حِلم، با بردبارى نشان دادن. هر کس جویاى خیر باشد، به او داده مى‏شود و هر کس که از شر گریزان باشد، از آن در امان مى‏ماند.۲ این همان چیزی است که از آن به عنوان «خیرآوری» یاد می‏کنیم.

انسان باید برای تأمین یک زندگی خوب، تلاش کند. اسلام بر تلاش و کوشش انسان تأکید جدّی دارد. فردی که نهایتِ کوشش خود را به کار گیرد، به نهایتِ خواسته‏هایش مى‏رسد۳ و یا به قسمتى از آن، دست مى‏یابد.۴ کسی که به سستى و بیکارى تن دهد، چه دور است از دستیابى به خوش‏بختى!۵ کسالت و سستی، دشمن تلاش و کوشش انسان است.۶ از این رو، اگر کسی دچار کسالت شود، بهره دنیا و آخرت را از دست می‏دهد.۷ این بدان جهت است که فرد کسل، نه به امور عبادی خود می‏رسد و نه به زندگی خود. از این رو، امام باقرعلیه السلام کسالت را مایه خسارت دینی و دنیایی انسان می‏داند۸ و تصریح می‏فرماید: «هیچ خیری در کسالت نیست. وقتی کسی در انجام دادن درست رکوع و طهارت دچار

1.. (وَ أَن لَّیسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا مَا سَعَیٰ) (سورۀ نجم، آیۀ ۳۹).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّمَا العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ، وإنَّمَا الحِلمُ بِالتَّحَلُّمِ؛ مَن یَتَحَرَّ الخَیرَ یُعطَهُ، ومَن یَتَّقِ الشَّرَّ یوقَهُ (المعجم الأوسط، ج۳، ص۱۱۸، ش۲۶۶۳؛ تاریخ بغداد، ج۵، ص۲۰۱، ش۲۶۷۴).

3.. امام علی علیه السلام: مَن بَذَلَ جُهدَ طاقَتِهِ بَلَغَ کُنهَ إرادَتِهِ (غرر الحکم، ح۹۱۶۰ و ۸۷۸۵).

4.. امام علی علیه السلام: مَن طَلَبَ شَیئاً نالَهُ أو بَعضَه (نهج البلاغة، حکمت ۳۸۶).

5.. امام علی علیه السلام: هَیهاتَ مِن نَیلِ السَّعادَةِ السُّکونُ إلَى الهُوَینا وَ البَطالَةِ (غرر الحکم، ح۱۰۰۲۸).

6.. امام صادق علیه السلام: عَدُوُّ العَمَلِ الکَسَلُ (الکافی، ج۵، ص۸۵، ح۱؛ علل الشرائع، ص۱۱۲، ح۹).
امام کاظم علیه السلام: إیّاکَ والکَسَلَ والضَّجِرَ، فَإنَّکَ إن کَسِلَت لَم تَعمَل وإن ضَجِرَت لَم تُعطِ الحَقَّ (الکافی، ج۵، ص۸۵، ح۵).
امام علی علیه السلام: تَأخیرُ العَمَلِ عُنوانُ الکَسَلِ (غرر الحکم، ح۴۴۷۱).

7.. امام صادق علیه السلام در ضمن سفارش به برخی فرزندان خود می‏فرماید: إِیاک وَ الْکسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یمْنَعَانِک من حَظَّک من الدُّنْیا وَالْآخِرَة. (الکافی، ص۸۵، ح۲؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۰۸، ح۵۸۸۵).

8.. امام باقر علیه السلام: الکَسَلُ یَضُرُّ بِالدّینِ والدُّنیا (تحف العقول، ص۳۰۰).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64479
صفحه از 839
پرینت  ارسال به