305
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

باشد هر چند مردم با آن مخالف باشند و اگر حکمى بر خلاف قوانین الهى صادر شد، قابل پیروی نیست.

خلاصه فصل

یکی از ابعاد زندگی خوب، «حکومت خوب» است. دین و دولت باید با هم باشند تا حکومت خوب فراهم آید. دین، ضامن سلامت و سعادت واقعی است و دولت، ضامن اجرا و انضباط. جامعه و حکومت خوب، آن است که اوّلاً از قانون خوب که بر اساس مصالح انسان و جامعه باشد، برخوردار باشد، نه قانونی که بر هوس استوار است. ثانیاً باید مجریان خوبی داشته باشد تا قانون خوب را اجرا نمایند. در الگوی اسلامی حکومت، رأس اجرا باید «معصوم» باشد و یا از عدالت برخوردار باشد و زیردستان باید انسان‌های شایسته‌ای باشند. مجریان در حکومت خوب، وظایفی دارند که به اختصار گذشت. ثالثاً باید «مردم» نیز خوب باشند. اگر قانونِ خوب و مجریان خوبی داشته باشیم، امّا مردم، خوب نباشند، حکومت خوب شکل نمی‏گیرد؛ همانند آنچه در عصر امامت برای امامان معصوم علیهم السلام اتفاق افتاد.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
304

حکمت این شیوه را این گونه بیان مى‏فرماید: اگر پیامبر در بسیارى از امور، نظر شما را مى‏پذیرفت، شما خود به زحمت مى‏افتادید.۱ به عبارت دیگر، فلسفه این امر در «مصون‌سازى» مردم و جامعه است.۲

امّا برخى دیگر از مسائل جامعه، مسائل فرعى محسوب مى‏شوند. مسائل فرعى جامعه، آن دست مسائلى هستند که جزو «مباحات» شمرده می‌شوند و در حوزه حلال یا حرام خداوند قرار ندارند. در این حوزه، نظر و خواست جامعه، قابل احترام و مورد پذیرش حکومت است. امام على علیه السلام به مالک اشتر مى‏نویسد:

۰.ولیکن أحب الاُمور إلیک أوسطها فی الحقّ، وأعمّها فی العدل، وأجمعها لرضى الرّعیّة.۳

در این سخن امام علیه السلام مى‏فرماید یکى از چیزهایى که باید مورد توجّه حاکم باشد، جلب رضایت مردم است. در مسائل غیر اُصولى و مواردى که حکم صریحى از جانب خداوند وجود ندارد، مى‏تواند خواست و نظر مردم تعیین‌کننده باشد به شرطى که مخالف اصول پذیرفته شده و احکام الهى نباشد.

حدود فرمان‌برداری

در نظام اسلامى، اطاعت مردم از دولت و حکومت، مطلق و نامحدود نیست؛ بلکه تا هنگامى است که فرامین حکومت در راستاى قانون باشد. وراى احکام الهى، هیچ دستورى قابل اجرا نیست.۴ در جایى فرمان حاکمْ لازم الاجراست که مطابق قانون الهى

1.. (وَٱعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ ٱللَّهِ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِى كَثِيرٍ مِّنَ ٱلْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ) (سورۀ حجرات، آیۀ ۷).

2.. امام على علیه السلام: «إنّ فی سلطان اللّٰه‏ عصمة لأمرکم، فاعطوه طاعتکم غیر ملومة ولا مستکره بها واللّٰه‏ لتفعلن أو لینقلن اللّٰه‏ عنکم سلطان الاسلام، ثم لا ینقله الیکم أبدا حتى یأرز الامر الى غیرکم». (نهج ‏البلاغه، خطبۀ ۱۶۹).

3.. همان، نامه ۵۳.

4.. امام على علیه السلام حق على الامام أن یحکم بما أنزل اللّٰه‏ وأن یؤدی الأمانة، فإذا فعل فحقّ على الناس أن یسمعوا له وأن یطیعوه وأن یجیبوا إذا دعوا (کنز العمّال، ح۱۴۳۱۳).
ایشان همچنین در نامه‏اى که هنگام نصب مالک اشتر، براى مردم نوشت مى‏فرماید: فاسمعوا له وأطیعوا أمره فیما طابق الحقّ (نهج ‏البلاغه، نامۀ ۳۸).
در جاى دیگرى نیز مى‏فرماید: «إنّ أحقّ ما یتعاهد الراعی من رعیّته أن یتعاهدهم بالّذی للّٰه‏ علیهم فی ←→ وظائف دینهم، وإنّما علینا أن نأمرکم بما أمرکم اللّٰه‏ به وأن ننهاکم عمّا نماکم اللّٰه‏ عنه... (کتاب الغارات، ج۲، ص۵۰۱).
و در جاى دیگر مى‏فرماید: ما أمرتکم من طاعة اللّه‏ فحق علیکم طاعتی فیما أحببتم وکرهتم (مسند ابن حنبل، ج۱، ص۱۶۰).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64347
صفحه از 839
پرینت  ارسال به