285
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خودش قرار داد؟ آیا روز جنگ بدر به او نسبت ندادند که او از غنیمت‏ها برای خود خرمای سرخ را برداشته و خدا او را از خیانت تبرئه کرد؟ آیا به او نسبت ندادند که در باره پسر عمویش علی از روی هوس حرف می‏زند؟ و آنچه در باره اوصیا گفتند بیشتر از این بود! آیا به سیّد اوصیا نسبت ندادند که او طالب قدرت و ثروت است؟ و این که او فتنه را بر آرامش ترجیح می‏دهد! و به ناحق خون مسلمانان را می‏ریزد! و اگر خیری در او بود، خالد را گردن نمی‏زد؟! آیا به او نسبت ندادند که می‏خواست با وجود حضرت فاطمه، با دختر ابو جهل ازدواج کند و این امر، پیامبر را ناراحت ساخت؟!».

اینها نشان می‏دهند که اوّلاً همه افراد متّهم می‏شوند و لذا نباید فکر کرد که فقط ما مورد اتّهام قرار می‏گیریم؛ ثانیاً اتهام دیگران، نشانه خواری و بی‏ارزشی انسان نیست و این گونه نیست که هر کس متّهم نشد، فرد ارزشمندی است. ثالثاً وقتی انسان‏های والامقامی مانند انبیا و اوصیای الهی، مورد اتّهام قرار می‏گیرند، ما نباید انتظار زندگی بدون اتّهام داشته باشیم. این نکات به ما کمک می‏کنند که موقعیت سخت اتّهام را به راحتی تحمّل کنیم و از آسیب آن جلوگیری کنیم.

۳. همسایه خوب

زندگی اجتماعی و مکان زندگی، مسئله همسایگی را به وجود می‏آورد. انسان نمی‏تواند بدون «محل» و «همسایه» زندگی کند. همسایه در آسایش زندگی، نقش اساسی دارد. از بدترین بلاها و مشکلات۱ و سنگین‏ترین فشارها۲ و امور کمرشکن، همسایه بد است؛۳ چرا که هماره با چشم، مراقب و در قلب، دشمن است. اگر خوبی ببیند پنهان و اگر بدی ببیند آشکار می‌کند و رسوا می‏سازد.۴ لذا پیش از خرید خانه باید همسایه را دید.۵ در

1.. امام علی علیه السلام: جارُ السَّوءِ أعظَمُ الضَّرّاءِ وأشَدُّ البَلاءِ (غرر الحکم، ح۴۷۳۴).

2.. لُقمانُ علیه السلام: حَمَلتُ الجَنْدَلَ والحدیدَ وکُلَّ حِمْلٍ ثَقیلٍ، فلَم أحمِلْ شیئاً أثْقَلَ مِن جارِ السَّوء (قصص الأنبیاء، راوندی، ص۱۹۶).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله‏: یا علیُّ، أربعةٌ مِن قَواصِمِ الظَّهْرِ: ... وجارُ سَوءٍ فی دارِ مُقام‏. (الخصال، ص۲۰۶، ح۲۴).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ثلاثةٌ هُنَّ امُّ الفَواقِرِ: ... وجارٌ عَیْنُهُ تَرْعاکَ وقَلْبُهُ یَنْعاکَ، إنْ رأى‏ حَسَنةً دَفَنَها ولَم یُفْشِها، وإنْ رأى‏ سَیِّئَةً أظْهَرَها وأذاعَها (قرب الإسناد، ص۸۱، ح۲۶۶).

5.. امام علی علیه السلام‏: جاءَ رجُلٌ إلى‏ رسولِ‏ اللَّهِ صلى اللّه علیه و آله فقالَ: یا رسولَ اللَّهِ، إنّی أرَدْتُ شِراءَ دارٍ، أینَ تأمُرُنی أشْتَری فی جُهَیْنَةَ أمْ فی مُزَیْنَةَ أمْ فی ثَقیفٍ أمْ فی قُرَیشٍ؟ فقالَ لَهُ رسولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الجوارُ ثُمَّ الدّارُ، والرَّفیقُ ثُمَّ السَّفَرُ (الجعفریّات، ص۱۶۴).
امام علی علیه السلام: سَلْ عنِ الجارِ قبلَ الدّارِ (غرر الحکم، ح۵۵۹۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
284

می‏دهند و موجب دل‌تنگی او شده است، شکایت می‏کند. امام علیه السلام در پاسخ وی و برای آرام کردنش از دو روش استفاده می‏کند: یکی بیان قاعده زندگی و آن این که رضایت مردم را نمی‏توان به دست آورد و زبان آنها را کنترل کرد. سپس از روش مقایسه استفاده می‏کند و مثال‏هایی از انبیا و اولیای الهی می‏آورد که همه آنها مورد اتّهام قرار گرفته‏اند. این یک مقایسه صعودی است که موجب تعدیل انتظار می‌شود و فرد را متوجّه می‏سازد که چیز غیر طبیعی‌ای برای وی اتفاق نیفتاده است. امام صادق علیه السلام می‏فرماید: «چگونه در امان بمانید از چیزی که انبیا و رسولان و حجّت‏های خدا از آن در امان نماندند؟! آیا به یوسف نسبت ندادند که قصد زنا کرد؟ آیا به ایّوب نسبت ندادند که به خاطر گناهانش مبتلا شده است؟ آیا به داوود نسبت ندادند که پرنده‏ای را دنبال کرد تا این که نگاهش به زن اوریا افتاد و عاشق وی گردید و همسرش را به جنگ فرستاد تا کشته شد و سپس با او ازدواج کرد؟ آیا به موسی نسبت ندادند که او عقیم است و خدا او را تبرئه کرد و نزد خدا آبرومند بود؟ آیا به همه انبیا نسبت ندادند که جادوگرِ دنیاطلب‏اند؟ آیا به مریم دختر عمران نسبت ندادند که او از مردی نجّار به نام یوسف باردار شده است؟ آیا به پیامبر ما محمّد صلی الله علیه و آله نسبت شاعری و جنون ندادند؟ آیا به او نسبت ندادند که او عاشق زن زید بن حارثه شده و رها نکرد تا او را برای

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64723
صفحه از 839
پرینت  ارسال به