277
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

بیشتر این ویژگی‏ها به روابط اجتماعی مربوط‌اند و به همین جهت، آن را انتخاب کردیم. این بخش حدیث نشان می‏دهد که ایمان، غیر از عقل است و فرد مؤمن باید ویژگی‏هایی داشته باشد تا عاقل شمرده شود. یکی «امید به خیر است» (الخَیرُ مِنهُ مَأمولٌ)؛ یعنی این که مردم به خیر او امید داشته باشند. این همان احسان است که پیش‌تر گذشت و موجب محبّت می‏شود. دیگری «ایمنی از شر» است (وَالشَّرُّ مِنهُ مَأمونٌ)؛ یعنی این که مردم از شرّ او در امان باشند. خودداری از شر، یکی از ویژگی‏های اساسی مسلمان است.۱ این کار، موجب پیشگیری از نفرت و دشمنی می‏شود.

سومی «فراوان شمردن خوبیِ دیگران» است (یَستَکثِرُ قَلیلَ الخَیرِ مِن غَیرِهِ)؛ یعنی اوّلاً خیر و خوبی دیگران را می‏بیند، و ثانیاً آن را فراوان می‏شمرد. این کار، موجب تشکّر از دیگران و افزایش رضامندی می‏شود. چهارمی «کوچک‏شماری خوبیِ خود» است (ویَستَقِلُّ کَثیرَ الخَیرِ مِن نَفسِهِ). این کار، انتظار پاداش و زمینه منّت‏گذاری و برتری‌جویی را از بین می‏برد و از آسیب دیدن رابطه، پیشگیری می‏کند. پنج مورد بعدی، به امور دیگر مربوط است.

امّا دهمین مورد، «مقایسه در روابط اجتماعی» است. این مقایسه، دارای دو راهبرد است: راهبرد «من بهتر از او هستم» و راهبرد «او بهتر از من است». ارزیابی افراد، ممکن است با یکی از این دو راهبرد صورت گیرد. راهبرد اوّل، راهبرد «شیطان» است. وقتی از شیطان سؤال شد که: چرا بر آدم سجده نکردی؟ گفت: «من از او بهترم».۲ امّا راهبرد دوم، راهبرد «دین» است. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید: «لا یَری‏ أحَداً إلّا قالَ: هُوَ خَیرٌ مِنّی وَاتَّقی‏». انس بن مالک ـ که خادم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بوده، ـ می‏گوید: در سفارش‌هایی که پیامبر صلی الله علیه و آله برای من داشتند فرمود: «فرزندم! هر گاه از خانه خارج شدی، چشم بر هیچ یک از اهل قبله مینداز، مگر این‏که بپنداری او بر تو برتری دارد».۳ این، نشانه ادب اسلامی است.

وقتی از امام حسین علیه السلام پرسیدند: ادب چیست؟ فرمود: «ادب، این است که از خانه که

1.. امام صادق علیه السلام: المُسلمُ مَن سَلِمَ الناسُ مِن یَدِهِ ولِسانِهِ، والمُؤمِنُ مَنِ ائتَمَنَهُ الناسُ على‏ أموالِهِم وأنفُسِهِم (معانی الأخبار، ص۲۳۹، ح۱). نیز، ر.ک: میزان الحکمة، ج۵، ص۳۶۶.

2.. سورۀ ص، آیۀ ۷۵ – ۷۶.

3.. یا بُنَیَّ إذا خَرَجتَ مِن أهلِکَ فَلا یَقَعنَّ بَصَرُکَ أحَداً مِن أهلِ القِبلَةِ إلّا ظَنَنتَ أن لَهُ الفَضلَ عَلَیکَ (المعجم الصغیر، ج‏۲، ص‏۳۳؛ تاریخ دمشق، ج‏۹، ص‏۳۴۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
276

مدارا، واکنش مناسب به تضادها و اختلاف‏ها دانسته شده است. مدارا یعنی نرمی و انعطاف‏پذیری در برابر اختلاف‏ها و تضادها. سرسختی در برابر اختلاف‏ها و تضادها موجب بروز درگیری می‏گردد و عواطف منفی آنان نسبت به یکدیگر برانگیخته می‏شود. در روایات تصریح شده که رفق و مدارا، نیمی از معیشت است۱ و مورد محبّت خداوند متعال قرار دارد۲ و هرکس مورد «محبّت» خداوند متعال قرارگیرد، رفق و مدارا روزی‏اش خواهد کرد.۳

۶. همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، در این باره سخنان زیادی در متون دینی وجود دارد که نمی‏توان در این مجال همه آنها را بیان کرد. تنها به گزارشی از بخشی از آنها اشاره شد تا روشن گردد نوع روابط اجتماعی چه تأثیری بر رضامندی خواهد داشت. در ادامه، دو حدیث را که در رضایت اجتماعی، خیلی گویا و روشن هستند، مورد بررسی قرار می‌دهیم

ب ـ حدیث عشر خصال

از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حدیثی نقل شده است که هیچ چیز مانند عقل، موجب عبادت خداوند متعال نمی‏شود و انسان مؤمن، وقتی عاقل و خردمند خواهد بود که ده ویژگی داشته باشد.۴

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الرِّفقُ نِصفُ المَعِیشَةِ (الکافی، ج٢، ص١٢٠، ح١١).
امام کاظم علیه السلام: الرِّفقُ نِصفُ العَیشِ (بحار الأنوار، ج٧١، ص٣٤٩، ح١٩).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنّ اللّهَ عزّ و جلّ رَفیقٌ یُحِبُّ الرِّفقَ فی الأمرِ کُلِّهِ (کنز العمّال، ح٥٣٧٠).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ اللَّهَ إذا أحَبَّ أهلَ بَیتٍ أدخَلَ عَلَیهِمُ الرِّفقَ، (همان، ج۳، ص۵۲، ح۵۴۴۹؛ شعب الإیمان، ج۶، ص۱۳۹، ح۷۷۲۲ و ص۳۳۷، ح۸۴۱۸؛ الزهد، حسین بن سعید، ص۲۷، ح۶۳؛ الکافی، ج۵، ص۸۸، ح۵).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الرِّفقُ یُمنٌ، وَالخُرقُ شُؤمٌ. وإذا أرادَ اللَّهُ بِأَهلِ بَیتٍ خَیراً أدخَلَ عَلَیهِمُ الرِّفقَ، فَإِنَّ الرِّفقَ لَم یَکُن فی شَی‏ءٍ قَطُّ إلّا زانَهُ، وإنَّ الخُرقَ لَم یَکُن فی شَی‏ءٍ قَطُّ إلّا شانَهُ (شعب الایمان، ج۶، ص۱۳۹، ح۷۷۲۲).
در کلام دیگری که از ایشان نقل شده، چنین آمده است: إذا أرادَ اللَّهُ عزّ و جلّ بِأَهلِ بَیتٍ خَیراً، رَزَقَهُمُ الرِّفقَ فِی المَعیشَةِ، وحُسنَ الخُلُقِ (الزهد، حسین بن سعید، ص۲۷، ح۶۳؛ الکافی، ج۵، ص۸۸، ح۵‍).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لَم یُعبَدِ اللَّهُ عزّ و جلّ بِشَی‏ءٍ أفضَلَ مِنَ العَقلِ، ولا یَکونُ المُؤمِنُ عاقِلًاحَتّى‏ یَجتَمِعَ فیهِ عَشرُ خِصالٍ: الخَیرُ مِنهُ مَأمولٌ، وَالشَّرُّ مِنهُ مَأمونٌ، یَستَکثِرُ قَلیلَ الخَیرِ مِن غَیرِهِ، ویَستَقِلُّ کَثیرَ الخَیرِ مِن نَفسِهِ، ولا یَسأَمُ مِن طَلَبِ العِلمِ طولَ عُمرِهِ، ولا یَتَبَرَّمُ بِطُلّابِ الحَوائِجِ قِبَلَهُ، الذُّلُّ أحَبُّ إلَیهِ مِنَ العِزِّ، وَالفَقرُ أحَبُّ إلَیهِ مِنَ الغِنى‏، نَصیبُهُ مِنَ الدُّنیَا القوتُ، وَالعاشِرةُ ومَا العاشِرَةُ: لا یَرى‏ أحَدًا إلّاقالَ: هُوَ خَیرٌ مِنّی وأتقى‏. إنَّمَا النّاسُ رَجُلانِ فَرَجُلٌ هُوَ خَیرٌ مِنهُ وأتقى‏ وآخَرُ هُوَ شَرٌّ مِنهُ وأدنى‏، فَإِذا رَأى‏ مَن هُوَ خَیرٌ مِنهُ وأتقى‏ تَواضَعَ لَهُ لِیَلحَقَ بِهِ، وإذا لَقِیَ الَّذی هُوَ شَرٌّ مِنهُ وأدنى‏ قالَ: عَسى‏ خَیرُ هذا باطِنٌ، وشَرُّهُ ظاهِرٌ، وعَسى‏ أن یُختَمَ لَهُ بِخَیرٍ، فَإِذا فَعَلَ‏ذلِکَ فَقَد عَلا مَجدُهُ وسادَ أهلَ زَمانِهِ (الخصال، ص۴۳۳، ح۱۷؛ الأمالی، طوسی، ص‏۱۵۳؛ تحف العقول، ص‏۴۴۳).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64646
صفحه از 839
پرینت  ارسال به