275
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

از بین می‏رود.۱ تشکّر، هم کارکرد «ارتقایی» دارد که اگر روابط خوبی میان آنها برقرار باشد، موجب افزایش رضامندی و افزایش وفاداری می‏شود و هم کارکرد «درمانی و اصلاحی» دارد که وقتی کدورتی در میان باشد، موجب اصلاح رابطه و تحریک عواطف مثبت و بازگشت محبّت می‏شود.۲ امّا اگر بدی دیده باشد، آن را با خوبی جواب می‏دهد.۳ این از کمال ایمان،۴ و کرامت فرد بوده۵ و یکی از خواسته‏های امام سجاد علیه السلام از خداوند متعال است.۶ همچنین این الگو، موجب تغافل،۷ پذیرش عذر و عفو و گذشت می‏شود.۸ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله کسانی را که با مردم دشمنی می‏کنند و مردم نیز آنان را دوست نمی‏دارند، بدترین مردم می‏داند و بدتر از آنان را کسانی می‏داند که از هیچ لغزشی نمی‏گذرند و هیچ عذری را نمی‏پذیرند و هیچ اشتباهی را نمی‏بخشند.۹ همچنین در روایات اسلامی، انتقام، نکوهش شده است.۱۰

۵. از موقعیّت‏های زندگی، تنش‏ها و تضادهایی است که به دلیل تفاوت‏های فردی، جنسیتی، فرهنگی، و پدیده‏ها و حوادث ریز و درشت بین افراد پیش می‏آید. در فرهنگ اسلامی،

1.. امام علی علیه السلام: الشُکرُ أعظَمُ قَدرَاً مِن المَعروفِ، لأنَّ الشُکرَ یَبقَى وَالمَعرُوفُ یَفنَى (همان، ح۲۱۷۶).

2.. امام علی علیه السلام: شُکرُکَ لِلرَاضِی عَنکَ یَزیدُهُ رَضَىً وَوَفاءً، شُکرُکَ لِلسَاخِطِ عَلَیکَ یُوجِبُ لَکَ مِنهُ صَلاحَاً وَتَعَطُّفَاً (همان، ح۵۶۶۸).

3.. میزان الحکمة، ج۱۰، ص۱۶۵.

4.. امام علی علیه السلام: مِن کَمالِ الإیمانِ مُکافاة المُسی‏ءِ بِالإحسان‏ (غرر الحکم، ح۹۴۱۳).

5.. امام علی علیه السلام: مَن لَم یُجازِ الإساءَةَ بِالإحسانِ فلَیسَ مِنَ الکِرام‏ (همان، ح۸۹۵۸).

6.. امام زین العابدین علیه السلام‏ ـ مِن دُعائهِ فی مکارم الأخلاق ـ : اللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلهِ، وسَدِّدْنی لِأن اعارِضَ مَن غَشَّنی بِالنُّصحِ، وأجزِیَ مَن هَجَرَنی بِالبِرِّ، واثیبَ مَن حَرَمَنی بِالبَذلِ، واکافِئَ مَن قَطَعَنی بِالصِّلَةِ، واخالِفَ مَنِ اغتابَنی إلى‏ حُسنِ الذِّکر (الصحیفة السجّادیه، دعای ۲۰).

7.. ر.ک: میزان الحکمة، ج۸، ص۴۹۱.

8.. (وَ الَّذِینَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْیُ هُمْ یَنْتَصِرُونَ * وَ جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمِین‏) (سورۀ شورا، آیۀ ۳۹).

9.. امام صادق علیه السلام به نقل از پدرانشان به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله: ألا انبئکم بشر الناس؟ قالوا: بلی یا رسول اللّه. قال: من أبغض الناس وابغضه الناس. ثم قال: الا انبئکم بشر من هذا؟ قالوا: بلی یا رسول اللّه. قال: الذی لا یقیل عثرة، ولا یقبل معذرة ولا یغفر ذنباً (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۰۰، ح۵۸۵۸).

10.. میزان الحکمة، ج۱۰، ص۱۶۴.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
274

سفارش‌های فراوانی در متون دینی وجود دارد.۱

۴. تعامل واکنشی انسان، سه الگو دارد: یکی الگوی «مقابله بدتر» که بدیِ فرد به شکل بدتر پاسخ داده شود. این، ظلم و ستم است و به دشمنی می‌انجامد و نارضایتی اجتماعی به وجود می‏آورد. این، الگوی رفتاری انسان‏های پست،۲ شرور۳ و بی‏مروّت۴ است. دیگری، الگوی «مقابله همانند» است. در این الگو، گاه صحبت از مقابله با کار بد دیگری است و گاه سخن از کار خوب. در فرض نخست، هر چند ظلمی صورت نمی‏پذیرد،۵ امّا از آن جهت که به هر حال، مقابله صورت می‏گیرد، تأثیر ناخوشایند خواهد داشت؛ امّا در فرض دوم، کار نیک، با کار نیک جبران می‏شود.۶

سومی، الگوی «مقابله برتر» است در این الگو، دو فرض وجود دارد: یکی خوبی و دیگری بدی. اگر فرد، خوبی دیده باشد، مقابله برتر، آن است که خوبی را با خوبیِ بهتر جواب دهد.۷ این یکی از دستورهای اسلامی است۸ که طبق برخی منابع، «شُکر» نامیده می‏شود.۹ سپاس‏گزاری، ارزشمند‏تر از نیکی‏کردن است؛ زیرا سپاس‏گزاری می‏ماند و نیکی

1.. ر.ک: الگوی شادکامی، ص۳۵۶ (فصل ششم)؛ میزان الحکمه، ج۳، ص۱۱۹ (عنوان، الاحسان).

2.. امام علی علیه السلام: عادَةُ اللِّئامِ المُکافأةُ بِالقَبیحِ عَنِ الإحسان (غرر الحکم، ح۶۲۳۸).

3.. امام علی علیه السلام: شَرُّ النّاسِ مَن کافى‏ عَلَى الجَمیلِ بِالقَبیح‏ (همان، ۵۷۵۰).

4.. امام علی علیه السلام: مَن کافَأ الإحسانَ بالإساءَةِ فقدَ بَرِئَ مِنَ المُرُوَّةِ (همان، ۸۶۷۴).

5.. ‏(الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ‏ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ) (سورۀ بقره، ۱۹۴).
(وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصَّابِرِینَ) (سورۀ نحل، ۱۲۶).

6.. (هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسان‏) (سورۀ الرحمن، آیۀ ۶۰). نیز، ر.ک: میزان الحکمة، ج۱۰، ص۱۶۰).

7.. میزان الحکمة، ج۱۰، ص۱۶۰.

8.. (وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَسِیبا) (سورۀ نساء، آیۀ ۸۶).
علی علیه السلام: إذا حُیِّیتَ بِتَحِیَّةٍ فَحَیِّ بأحسَنَ مِنها، وإذا اسدِیَت إلَیکَ یَدٌ فکافِئْها بِما یُربی عَلیها، والفَضلُ مَعَ ذلکَ لِلبادِئِ (نهج البلاغة، حکمت ۶۲).

9.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن أتى‏ إلَیهِ مَعروفٌ فوَجَدَ فَلْیُکافِ، ومَن لَم یَجِدْ فَلْیُثنِ عَلَیهِ، فإنَّ مَن أثنى‏ عَلَیهِ فقدَ شَکَرَهُ، ومَن کَتَمَهُ فقَد کَفَرَه‏ (کنز العمال، ج۶، ص۴۶۴، ح۱۶۵۶۷).
امام علی علیه السلام: مَن صَنَعَ مِثلَ ما صُنِعَ إلَیهِ فقَد کافَأ، ومَن أضعَفَ کانَ شَکوراً (بحار الأنوار، ج۷۵، ص۴۲، ح۴ و ج۷۸، ص۸۲، ح۸۰).
امام علی علیه السلام: مَن جازاکَ بِالشُّکرِ فقَد أعطاکَ أکثَرَ مِمّا أخَذَ مِنکَ (همان‌جا).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64837
صفحه از 839
پرینت  ارسال به