۱. خانواده خوب
خانواده یکی از ابعاد مهم زندگی است. زندگی خوب وقتی تحقّق مییابد که خانواده خوب نیز وجود داشته باشد. بدون خانواده خوب، زندگی ناقص خواهد بود و رضامندی دور از دسترس میشود. خانواده خوب، چند بُعد دارد: یکی افراد آن هستند که شامل همسر و فرزندان میشود. دیگری نحوه تعامل همسران با یکدیگر است که خانواده خوب را رقم میزند. در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم.
الف ـ همسر خوب
خداوند متعال، انسان را که آفرید، تداوم نسل او را در خود او قرار داد. از این رو، موجودیت انسان را در دو جنس زن و مرد قرار داد و فیزیک بدن هر یک را به گونهای آفرید که با این هدف، سازگار باشد.۱ غریزه جنسی را نیز قرار داد تا زن و مرد به سوی هم، کششی داشته باشند تا نسل انسان، تداوم یابد وگرنه چه بسا انسانها به خاطر راحتطلبی و مسئولیتگریزی، از تشکیل خانواده، خودداری میکردند.۲ از سوی دیگر، در هر یک از دو جنس زن و مرد، تفاوتهای روانشناختی وجود دارد و ویژگیهای روحی و عاطفی هر یک به گونهای آفریده شده که با دیگری ارضا میشود.۳
1.. از روایاتی که در حرمت همجنسخواهی و حکمت دو جنس بودن انسان و تفاوتهای آنان آمده، معلوم میشود که موضوع بقای نسل، یکی از مسائل مهم در آفرینش دو جنسی انسان است. در آیاتی از قرآن به زوجیت انسان اشاره شده (سورۀ روم، آیه ۲۱؛ سورۀ شورا، آیۀ ۱۱؛ سوره فاطر، آیه ۱۱) و امام صادق علیه السلام حکمت آن را در تداوم نسل میداند (بحار الأنوار، ج۳، ص۷۵). فرزندان نیز دختر و پسر به دنیا میآیند تا همین هدف، تضمین شود و فیزیک هر یک از زن و مردم هم، متناسب با همین هدف، آفریده شده است (همان، ص۶۶). از سوی دیگر، همجنسخواهی، به این دلیل ممنوع شده که موجب قطع نسل میشود (نهج البلاغة، حکمت ۲۵۲؛ الاحتجاج، ج۲، ص۹۳؛ علل الشرائع، ص۵۴۷؛ بحار الأنوار، ج۱۰، ص۱۸۱). نیز، ر.ک: تفسیر المیزان، ج۲، ص۲۱۱ و ۲۱۳؛ و ج۴، ص۱۷۸ به بعد.
2.. امام صادق علیه السلام: فکر یا مفضل فی الافعال التی جعلت فی الانسان من الطعم والنوم والجماع و ما دبر فیها، فإنّه جعل لکلّ واحد منهما فی الطباع محرک یقتضیه و یستحث به... والشبق للجماع الذی فیه دوام النسل و بقاؤه... ولو کان یتحرّک للجماع بالرغبة فی الولد کان غیر بعید ان یفتر عنه حتّی یقل النسل او ینقطع فان من الناس من لا یرغب فی الولد و لا یحفل به (توحید المفضّل، ص۷۵؛ بحار الأنوار، ج۶۱، ص۲۵۵).
3.. امام رضا علیه السلام، یکی از علتهای تحریم همجنسخواهی را تفاوتهای روانشناختی جنس مرد و زن میداند که مکمّل یکدیگرند و اگر از یک جنس، با هم ازدواج کرده یا رابطه داشته باشند، این نیازها برآورده نمیشود: «علة ←→ تحریم الذکران للذکران و الاناث للاناث، لما رکب فی الاناث و ما طبع علیه الذکران» (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۹۶؛ علل الشرائع، ص۵۴۷).