239
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

بشر، موجودی نیازمند است و یکی از لذّت‏های زندگی، برآورده شدن نیازهای وی است. از این‏رو، خداوند متعال، آنچه را برای رفع نیاز او لازم است، در «طبیعت» قرار داده است.۱ گذشته از حکمت الهی در تأمین مواد لازم برای نیازهای بشر، نکته دیگر، طبقه‏بندی نیازها از جهت ضرورت آن برای بقای حیات است. هر چه نیاز انسان به چیزی، ضروری‏تر و حیاتی‏تر باشد، خداوند، دستیابی به آن را نیز آسان‏تر قرار داده است و هر چه از درجه ضرورت آن کاسته شود، دستیابی به آن، به واسطه نیاز دارد. ضروری‏ترین نیاز حیات، «هوا» است؛ از این‏رو، به فراوانی در طبیعت وجود دارد و، بدون هیچ واسطه‏ای قابل دستیابی است. کافی است تنفّسی صورت گیرد و هوا به بدن برسد.

پس از آن، «آب» قرار دارد که نسبت به هوا، ضرورت کمتری دارد؛ امّا نسبت به خوراکی‏ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مطلب را می‏توان در میزان تحمّل انسان مشاهده کرد. شکیبایی انسان بر گرسنگی، بیشتر از صبر او بر تشنگی است؛ زیرا بدن انسان به آب، بیشتر از غذا نیازمند است. گذشته از نوشیدن، انسان در اموری همانند شستشوی لباس و ظروف، سیراب کردن حیوانات و آبیاری کشتزارها نیز به آب نیاز دارد.

به خاطر همین نیازهای فراوان، آب به راحتی در دسترس انسان قرار گرفت تا وی برای به دست آوردن آن، به دشواری و رنج نیفتد؛ امّا تأمین دیگر نیازها، مثل: خوراک، پوشاک، مسکن و... جز با تلاش و کوشش به دست نمی‏آید، تا انسان به خاطر بی‏کاری و بطالت، در مستی و فساد غوطه‏ور نشود. همان‏گونه که کودک بی‏کار، به خود و خانواده‏اش آسیب می‏رساند، انسان بی‏کار نیز بر اثر سرمستی و خوش‏حالی، باعث زیان خود و نزدیکانش می‏گردد. این حقیقت را به روشنی می‏توان در زندگی کسانی که در رفاه و خوشی و بی‏نیازی، بزرگ شده‏اند، دید.۲

1.. امام صادق علیه السلام در این باره به مُفضَّل بن عمر می‏فرماید: یا مُفَضَّلُ! فَکِّر فی هذِهِ الأَشیاءِ الَّتی تَراها مَوجودَةً مُعَدَّةً فِی العالَمِ مِن مَآرِبِهِم، فَالتُّرابُ لِلبِناءِ، وَالحَدیدُ لِلصَّناعاتِ، وَالخَشَبُ لِلسُّفُنِ وغَیرِها، وَالحِجارَةُ، لِلأَرحاءِ وغَیرِها، وَالنُّحاسُ لِلأَوانی، وَالذَّهَبُ وَالفِضَّةُ لِلمُعامَلَةِ، وَالجَوهَرُ لِلذَّخیرَةِ، وَالحُبوبُ لِلغِذاءِ، وَالثِّمارُ لِلتَّفَکُّهِ، وَاللَّحمُ لِلمَأکَلِ، وَالطّیبُ لِلتَّلَذُّذِ، وَالأَدوِیَةُ لِلتَّصحیحِ، وَالدَّوابُ لِلحُمولَةِ، وَالحَطَبُ لِلتَّوَقُّدِ، وَالرَّمادُ لِلکِلسِ، وَالرَّملُ لِلأَرضِ، وکَم عَسی‏ أن یُحصِیَ المُحصی مِن هذا وشِبهِهِ (توحید المفضّل، ص‏۸۵؛ بحار الأنوار، ج۳، ص‏۸۶).

2.. ر.ک: توحید المفضّل، ص‏۸۷؛ بحار الأنوار، ج۳، ص‏۸۷.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
238

۶. وسیله نقلیه خوب

زندگی، همراه با حرکت و نقل و انتقال است. برای تجارت باید از نقطه‏ای به نقطه دیگری حرکت کرد و کالاهای تجاری را حمل نمود. برای صله رحم باید به سمت مکان استقرار آنان رفت. برای تفریح و استفاده از طبیعت، باید از جایی به جایی رفت. سکون و توقّف در یک نقطه جغرافیایی، ناممکن است. همیشه میان ما و مکان‏هایی که به نوعی با آنها کار سر و داریم، «فاصله» وجود دارد؛ لذا انسان، به وسیله‏ای نیاز دارد تا این فاصله را کم کند و مشقّت راه را اندک سازد. این جاست که وسیله نقلیه و ضرورت آن معنا می‏یابد. یکی از عوامل راحتی و آسایش زندگی، برخورداری از وسیله‏ای مجهّز و آماده است. در گذشته که وسایل نقلیه موتوری وجود نداشتند، حیواناتی همانند اسب، این مأموریت را بر عهده داشتند. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله یکی از عوامل راحتی زندگی را داشتن اسبی چابک می‏داند.۱

۷. شغل خوب

یکی از جنبه‏های زندگی، «کار کردن» است. گروهی از انسان‏ها خوش‏بختی را در این می‏دانند که هر وقت، هر چه را خواستند، آماده باشد و برای تهیه آن، به صرف وقت و تحمّل رنج و زحمت، نیازی نباشد. در این دیدگاه نباید میان خواسته و تحقّق آن، «فاصله زمانی» وجود داشته باشد. همچنین نباید میان این دو، حلقه گم‏شده‏ای به نام «کار و تلاش» وجود داشته باشد. این گروه، نه حوصله تحمّل گذشت زمان را دارند و نه توان به زحمت انداختن تن را؛ همه چیز باید «فوراً» و «بدون زحمت» به دست آید. این تفکّر، مخصوص کسانی است که می‏خواهند یک‌شبه، ره صدساله را بپیمایند. این مسئله، بیشتر در میان جوانان دیده می‏شود. جوان امروز، کار را زحمت زندگی می‏داند و حال آن‏ که کار، یکی از ارزش‏های زندگی است. زندگی زوج‏های جوانی که تشکیل خانواده می‏دهند، از این بُعد نیز آسیب‏پذیر است.

1.. یا علی! العیش فی ثلاثة: دار قوراء، و جاریة حسناء، و فرس قباء (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۳۵۸؛ الخصال، ج‏۱، ص‏۱۲۶؛ السرائر، ج۳، ص‏۶۱۸).
امام علی علیه السلام می‏فرماید: المَرکَبُ الهَنی‏ءُ أحَدُ الرّاحَتَینِ (غرر الحکم، ح‏۷۵۵۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64555
صفحه از 839
پرینت  ارسال به