229
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

نخواهد داشت؛۱ زیرا شیرینی آن با تلخی ترس از بین می‏رود.۲ وطنی که در آن امنیت نباشد، هیچ خیری در آن نیست.۳ امنیت و شادمانی در کنار یکدیگر قرار گرفته‏اند. امام علی‏ علیه السلام رابطه میان این دو مفهوم را به خوبی بیان کرده و فرموده است: «کُلُّ سُرورٍ یَحتاجُ إلی‏ أمنٍ؛۴ هر شادی، نیاز به امنیت دارد».

بنا بر این، یکی از نعمت‏های دنیا برخورداری از امنیت است۵ و به جهت جایگاهی که دارد، می‏توان آن را گواراترین نعمت دانست.۶ از آن جا که امنیت، بستر لذّت‏هاست، کمتر به چشم می‏آید. لذا جزو نعمت‏های ناشناخته است.۷ سپاس‏گزاری از خداوند، عبادت کردن اوست. خداوند در سوره قریش، به دو عامل برای عبادت کردن اشاره کرده است: یکی روزی دادن ـ که بحث آن را پیش از این مطرح کردیم ـ و دیگری امنیت.۸

امنیت، نه تنها ضرورت شادکامی و لذّت‏جویی است، بلکه بستر بندگی خداوند نیز هست. در شرایط ترس و ناامنی، امکان بندگی کردن نیز به شدّت کاهش می‏یابد. لذا خداوند متعال، امنیت را بسترساز عبادت و مقدّمه آن می‏داند.۹ بر همین اساس، وقتی ابراهیم علیه السلام خانه خدا را بنا کرد، از خداوند خواست که آن جا را مکان امن قرار دهد. کعبه، کانون عبودیت است و این کانون، باید امن باشد تا بندگی خدا صورت پذیرد.۱۰

1.. امام علی‏ علیه السلام: الخائف لا عیش له (غرر الحکم، ح‏۱۰۲۵۹؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۳۰).

2.. امام علی علیه السلام: حلاوة الأمن تنکدها مرارة الخوف و الحذر» (غرر الحکم، ح‏۱۰۲۵۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۳۲).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لا خَیرَ... فِی الوَطَنِ إلّا مَعَ الأَمنِ وَالسُّرورِ (کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۳۷۰؛ الإختصاص، ص‏۲۴۳).

4.. ایشان در کلام دیگری می‏فرماید: رَفاهِیَةُ العَیشِ فِی الأَمنِ (غرر الحکم، ح‏۱۰۲۵۳؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۲۷۱؛ مطالب السؤول، ص‏۵۰؛ بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص‏۷).

5.. امام صادق علیه السلام: النعیم فی الدنیا الأمن و صحّة الجسم (معانی الأخبار، ص‏۴۰۸).

6.. امام علی علیه السلام: لا نِعمَةَ أهنَأُ مِنَ الأَمنِ (غرر الحکم، ح‏۱۰۲۵۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۵۴۴).

7.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: نِعمَتانِ مَکفورتانِ الأَمنُ وَالعافِیَةُ (الخصال، ص‏۳۴؛ بحار الأنوار، ج‏۸۱، ص‏۱۷۰).

8.. (فَلْیَعْبُدُواْ رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ * الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَ ءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ) )سورۀ قریش، آیۀ ۳ و ۴).

9.. (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی‏ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْاً) (سورۀ نور، آیۀ ۵۵).

10.. (وَ إِذْ قَالَ إِبْرَ هِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا ءَامِنًا) (سورۀ بقره، آیۀ ۱۲۶).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
228

دعا نیز یکی از اموری است که ممکن است به جای تلاش بنشیند. پیش‏ از این،‏ از دعا و درخواست از خدا به عنوان یکی از عوامل رضامندی یاد کردیم؛ امّا این به معنای نفی کار و تلاش نیست. به همین جهت، معصومانعلیهم السلام در کنار توکّل و اعتماد به خدا، مردم را به تلاش نیز دعوت می‏کردند و اشتباهات آنان در این زمینه را تصحیح می‏نمودند. روزی علاء بن کامل، خدمت امام صادق‏علیه السلام می‏رسد و رو به روی ایشان می‏نشیند و می‏گوید: دعا کن که خدا روزیِ خوبی به من بدهد. امامعلیه السلام به وی فرمود:

۰.لا أدعو لَک! اُطلُب کما أمَرَک اللَّهُ عَزَّوجَلَّ.۱

۰.برای تو دعا نمی‏کنم؛ روزی را طلب کن، همان گونه که خداوند عزّ و جلّ، تو را به آن فرمان داده است.

در قرآن کریم، خداوند به مسلمانان دستور می‏دهد که پس از نماز، به کسب روزی بپردازند۲ و کسانی را که چنین می‏کنند، می‏ستاید۳ و می‏فرماید: (خداوند دریاها را مسخّر شما قرار داد، تا کشتی‏ها را روی آن حرکت دهید و کسب روزی کنید).۴ بنا بر این، تلاش برای کسب روزی، هیچ منافاتی با دینداری، توکّل، تقوا و دعا ندارد. نکته مهم، این که در کسب روزی نیز باید «کفاف» را مورد توجّه قرار داد و به دنبال روزیِ کافی بود، نه روزیِ فراوان. لقمان حکیم از فرزندش می‏خواهد که نه چنان دست از کسب روزی بردارد که نیاز خود را برنیاوَرَد و سربار دیگران شود و نه چنان به کسب روزی روی آوَرَد که آخرتش را برباد دهد.۵

۲. امنیت خوب

بستر لازم برای لذّت بردن از زندگی، وجود «امنیت» است. بدون امنیت، زندگی، جلوه‏ای

1.. همان، ص۷۸، ح۳.

2.. (فَإِذَا قُضِیتِ الصَّلَوة فَانتَشِرُواْ فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُواْ مِن فَضْلِ اللّه) (سورۀ جمعه، آیۀ ۱۰).

3.. (وَ ءَاخَرُونَ یضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللّه) (سورۀ مزمّل، آیۀ ۲۰).

4.. (اللّه الَّذِی سَخَّرَ لَکمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِی الْفُلْک فِیهِ بِأَمْرِهِ‏ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ) (سورۀ جاثیه، آیۀ ۱۲).

5.. تنبیه الخواطر از لقمان ـ خطاب به پسرش ـ : یا بُنَی لا تَدخُل فِی الدُّنیا دُخولاً یضُرُّ بِآخِرَتِک، ولا تَترُکها تَرکا تَکونُ کَلاًّ عَلَى النّاسِ (تنبیه الخواطر، ج۱، ص۷۹).
امام صادق علیه السلام: لقمان به پسرش فرمود: خُذ مِنَ الدُّنیا بَلاغا، ولا تَرفُضها فَتَکونَ عِیالاً عَلَى النّاسِ، ولا تَدخُل فیها دُخولاً یضُرُّ بِآخِرَتِک (تفسیر القمّی، ج۲، ص۱۶۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64333
صفحه از 839
پرینت  ارسال به